10 tips om de herfst of winter door te komen als je niet goed in je vel zit

10-tips-om-goed-in-je-vel-te-zitten

Anderen laten weten wat je leest?

Zit je niet goed in je vel en weet je niet hoe je de komende herfst of winter door moet komen?

Wist je dat dit dé periode van het jaar is dat veel mensen uitvallen op het werk? Ongewild uiteraard. Dit komt omdat mensen zich tijdens hun zomervakantie voornemen om het na de vakantie he-le-maal anders te doen. Hoor jij het jezelf ook wel eens zeggen? Zo nemen mensen zich voor om:

  • Niet meer over te werken of extra diensten te draaien.
  • Niet meer de gaten van anderen dicht te lopen.
  • Geen extra taken op zich te nemen.
  • ’S avonds geen mail meer te checken en niet meer continue bereikbaar te zijn.

De eerste weken gaat het goed. Maar al gauw komen ze erachter dat er nóg meer werk ligt dan voor de vakantie. En dat ze echt hun schouders eronder moeten steken om het werk af te krijgen. Het vakantiegevoel is snel verdwenen, net als alle goede voornemens. De batterij blijkt onvoldoende opgeladen voor de rest van het jaar. Dus vallen ze terug in het oude patroon. In die uitzichtloosheid hebben sommige mensen geen andere keus dan zich ziek te melden. Ze zijn gewoon op.

Je bent waarschijnlijk bij deze blog terecht gekomen omdat je niet goed in je vel zit. Misschien voel je je wat overspannen. Als je een baan hebt, is natuurlijk het laatste wat je wil je ziekmelden. Dat begrijp ik. Je voelt je super-verantwoordelijk. Wellicht ben je bang dat je je baan kwijtraakt. Of dat je collega’s vinden dat je je aanstelt. Of dat je leidinggevende je niet meer waardeert. Dus zet je nog maar eens de tanden op elkaar en ga je door. Nu de herfst in aantocht is, vraag je je af hoe je die doorkomt nu je niet goed in je vel zit. Ziekmelden is voor jou geen optie maar eerlijk gezegd weet je ook niet hoe lang je het nog volhoudt. Je wilt graag op de been blijven en met de 10 tips in deze blog help ik je graag op weg.

Als je niet goed in je vel zit dan zijn de herfst en winter op het eerste oog niet de seizoenen om je snel beter te voelen. Toch bieden ook die seizoenen volop mogelijkheden om je beter te gaan voelen. Of je in ieder geval niet slechter te voelen.

Volg de seizoenen

Elk jaar als de dagen korter worden, zeg ik tegen iedereen die het horen wil: ‘ik ben blij als het straks 22 december is en de kortste dag er weer op zit’. Dat is ook echt zo. Dat kan je aan iedereen vragen. Ik hou van de lente als alles in bloei staat. En van die zwoele, lange zomeravonden. Dat het in de lente flink kan regenen en waaien en dat het in de zomer soms bloedheet is, vergeet ik liever even.

De lente en zomer zijn de seizoenen dat we ons naar buiten richten. Niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk. We ontdoen ons van onze wintervacht (de kilo’s) en onze sombere, onflatteuze winterkleding, zoeken weer het contact met andere mensen op en zijn veel buiten. We eten licht en gezond en we hebben weer energie. We sporten meer en zijn actiever. We verzorgen onszelf beter en zien er dus goed uit. Het zijn de seizoenen van de kansen en mogelijkheden.

Dit verandert vaak als de dagen korter worden en de blaadjes van de bomen vallen. De herfst en de winter zijn de seizoenen waarin we ons naar binnen keren. Ook weer letterlijk én figuurlijk. We zijn vaker op onszelf, we spreken minder af, eten vaak warmere en zwaardere maaltijden. Het liefst met zoveel mogelijk koolhydraten. We hebben vaak minder energie. En minder zin om dingen te doen. We doen minder moeite voor onszelf. We zien wat bleekjes. En we wachten… Tot de blaadjes weer aan de bomen komen.

Als je er goed over nadenkt, volgen we dus al de seizoenen. Van buiten naar binnen en van binnen naar buiten. Met onderstaande tips ga je dat nog net wat bewuster doen.

10 tips om de herfst en winter door te komen:

Hieronder zet ik 10 praktische tips voor je op een rij om de herfst en winter goed door te komen. Kijk welke tips je aanspreken en pak die op.

  1. Ruim je huis op. Doordat we in de zomer vooral op buiten gericht zijn geweest, hebben de spullen in je huis zich opgestapeld. Dé manier om je beter te voelen, is door dit kamer voor kamer op te ruimen. Dit schept niet alleen orde in je huishouden, maar ook in je hoofd. En dat geeft rust. Als dit een klus is waar je erg tegenop ziet, leg je zelf dan niet een al te grote druk op. Spreek met jezelf af dat je elke dag 20 minuten opruimt, uitzoekt, weggooit en netjes maakt. Elke dag tot het af is. Heb je kinderen, betrek hen dan bij het opruimen. Hou het vervolgens bij door elke dag in 15 minuten je huis door te gaan en alle spullen weer op te bergen.

  2. Haal je najaars- en winterkleding van zolder. Een klusje dat elk jaar terugkomt is het voor de dag halen van je winterkleding. Tenzij je de beschikking over zo’n grote walk-in closet waar je in kunt verdwalen. Zoek je kleding uit. Zitten er miskoopjes tussen? Dingen die je vorig jaar niet gedragen hebt? Dit is het moment om ze te verkopen op Vinted of Marktplaats. Zoek ook je zomerkleding uit. Zit er kleding bij dat je volgend jaar niet meer gaat dragen? Doe het in zakken en schenk het aan de plaatselijke kringloop of kledingbak. Dat scheelt volgend jaar weer uitzoeken. En het geeft jou een goed gevoel dat je het niet weg hoeft te gooien.

  3. Maak je huis gezellig. Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik heb nog wel eens de neiging om de woonkamer te veranderen. Tot frustratie van mijn man die dan altijd moet helpen. Wat hij altijd met liefde doet trouwens. In de zomer is het wellicht fijn om de zithoek op de tuin te richten, terwijl het in de winter juist fijn kan voelen om je meer naar binnen te richten. Heb je dit nog nooit gedaan en twijfel je of het allemaal wel past? Maak dan eerst een plattegrond en knip de papieren meubels uit op schaal zodat je de verschillende opties eerst kunt indelen voordat je aan het echte verschuiven begint. Een leuke bezigheid voor een regenachtige middag. Koop wat leuke plantjes en geurkaarsjes. Dit hoeft niet duur te zijn; kijk ook eens bij de kringloopwinkel in je buurt.

  4. Accepteer dat je niet lekker in je vel zit. Hoe vervelend het ook is; het heeft geen zin om te vechten tegen niet goed in je vel zitten. Accepteer jezelf zoals je nu bent, met al je mooie en minder mooie kanten. Je zult merken dat als je jezelf accepteert, er dan pas verandering kan komen. Accepteren betekent niet dat je het leuk vindt, dat je je niet goed voelt. Wel erken je dat de situatie nu is zoals hij is. En dat geeft rust.

  5. Plan sociale activiteiten in. Als ik het niet bewust plan, dan kan het in de herfst of winter gebeuren dat ik mijn vriendinnen wekenlang niet zie of spreek. Terwijl ik daar wel behoefte aan heb. Omdat we elkaar buiten minder vaak tegenkomen, plannen we bewust van tevoren om samen af te spreken. Je weet dan dat je elkaar weer ziet en de tijd ertussenin kan je je er alvast op verheugen.

  6. Ga elke dag naar buiten. Weer of geen weer: ga elke dag naar buiten. Tenminste 30 minuten. Werk je bijvoorbeeld veel vanuit huis dan kan je de 30 minuten ook in drieën delen en een kort rondje om maken. Geniet van de geuren en kleuren buiten. We vergeten het wel eens maar de herfst en de winter geven ook hele mooie plaatjes.

  7. Geef toe aan je vermoeidheid. In het najaar neemt onze energie meestal wat af. Als je niet goed in je vel zit, zal dit zeker zo zijn. Ga in de herfst en winter wat eerder naar bed als je daar behoefte aan hebt. Hierdoor hou je je batterij goed gevuld en kan je de dagen beter aan.

  8. Achterhaal de oorzaken van niet goed in je vel zitten en werk aan jezelf. In een eerdere blog schreef ik hoe belangrijk het is om te achterhalen waarom je niet lekker in je vel zit. Als je dit niet weet, kan je namelijk nooit de juiste hulp inroepen. Of niet het juiste doen of laten. Onderzoek de oorzaken en regel hiervoor hulp. Dit kan een coach of een psycholoog zijn. Het voordeel van er nu mee beginnen is, dat je je veel beter voelt als je het heft in handen neemt. Je gaat dan de komende lente met meer energie tegemoet.

  9. Leer (jezelf) iets nieuws of doe iets leuks. Soms is het weer zo slecht dat we weken aaneen thuis zitten. Dan zijn er echt leuke dingen te doen om de donkere herfst- en winterdagen door te komen. Iets nieuws leren kan je nieuwe energie en inspiratie geven. Heb je altijd al willen leren breien, haken, schilderen, foto’s bewerken, etc? Of deed je als kind graag dingen die je nu ook nog graag zou willen? Je zult de eerste niet zijn die op volwassen leeftijd de Lego weer tevoorschijn haalt. Apps als Instagram, Pinterest, Youtube en TikTok staan vol van de ideeën en how-to-video’s.

  10. Zorg voor balans. Balans hebben is superbelangrijk om de herfst en winter door te komen. Met minder energie is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. En te zorgen voor voldoende ontspanning. Heb je hard gewerkt en/of last van stress, probeer dan je werk echt los te laten en voldoende te ontspannen. Neem regelmatig een warm bad, ga een avondje uit, lees een leuk boek of kijk een kei-goeie film. Doe dingen omdat je ze zelf wilt en leuk vindt, niet omdat je vindt dat het moet. We moeten al zoveel in het leven, toch? Blijf de dingen doen waar je normaal van zou genieten ook al is dat wat minder kan. Blijf dat wel doen voor jezelf.

Doen!

Als je niet goed in je vel zit, is het vaak niet zo dat je geen ideeën hebt hoe je uit de put komt. Het probleem is dat je er vaak geen zin in hebt. Je hebt de puf niet en je kunt je er daarom niet toe zetten. Toch is het belangrijk om de tips in deze blog op te volgen om je beter te voelen. Doen dus. Niet meer uitstellen. Neem jezelf voor om een van de tips 10 minuten per dag te doen.

In het kort

In deze blog heb ik je meegenomen in het volgen van de seizoenen. De herfst en winter zijn dé seizoenen waarin we ons meer naar binnen keren. Beiden bieden volop mogelijkheden om je weer goed te voelen. Ik heb 10 praktische tips met je gedeeld om de komende herfst en winter goed door te komen. En mijn advies is om te doen. Niet afwachten en uitstellen tot je je beter voelt.

Hoe ga je verder?

Ik begon deze blog met uitleggen dat dit de periode is dat veel mensen zich helaas moeten ziekmelden. Ik geloof dat jij dit wilt voorkomen. Bovenstaande 10 tips zijn heel praktisch en kunnen helpen om in beweging te komen. 

Wil je graag begeleiding bij het achterhalen van de oorzaken van het niet goed in je vel zitten en het vinden van balans? Zodat jij op de been blijft tijdens de komende herfst en winter? Maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek. We bespreken dan samen wat ik in een coachingstraject of losse APK-gesprekken voor jou kan betekenen.

Nu te koop

Coach-zelfvertrouwen

Verder lezen

Hoge lat

Simone-Donker-coach

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting op het e-book Nooit meer bang voor wat anderen van je vinden.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwste zelfvertrouwen blogs.

Na aanmelding ontvang je per e-mail een geautomatiseerd verzoek om je inschrijving te bevestigen. Dan pas is je inschrijving definitief. Mocht je dit bericht niet ontvangen hebben, kijk dan even in je spam-folder.

Ik stuur je geen spam! Lees het privacybeleid voor meer informatie.

Chat
💬 Hulp nodig?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?