Adem in, adem uit: naar innerlijke rust in 3 stappen

Innerlijke-rust

Anderen laten weten wat je leest?

Wat leuk dat je, in je zoektocht naar antwoorden op jouw vragen over innerlijke rust, bij deze blog terecht komt. Laten we het goed aanpakken. Voor onze zoektocht naar innerlijke rust heb je nodig:

  • Een warme kop thee
  • Iets lekkers te eten waar je echt van geniet
  • De afstandsbediening van je tv
  • Een opschrijfboekje met pen
  • Wat tijd en privacy
  • 1 comfortabel huispak (eventueel in discutabele staat, who cares?)
  • Een glimlach

Ben je er klaar voor? Trek dan nu dat comfy huispak aan. Laat maar lekker los wat anderen ervan vinden dat je op deze tijd van de dag in je pyjama zit. Maak de thee (of neem gerust een warme chocomelk als dat jou gelukkig maakt) en pak het lekkers. Maak het gezellig. Zet dan de tv uit! Leg ook alle andere schermen weg, behalve degene die je nodig hebt om deze blog te lezen.

Oké, relax. Neem even de tijd om op adem te komen. We gaan zo op zoek naar meer innerlijke rust. Als we het daar toch over hebben; hoe staat het daar nu mee? Hoeveel rust of onrust heb je nu? Lukt het je om te ontspannen en de tijd te nemen voor deze blog? Of vliegen je ogen over het scherm op zoek naar die ene oplossing?

Als je bij deze blog terecht gekomen bent, dan geloof ik dat innerlijke rust bij jou nu ver te zoeken is. Onze zoektocht naar innerlijke rust begint bij wat het precies is en wat het betekent als het nu ontbreekt. En ik neem je mee naar de eerste stappen naar meer innerlijke rust. Neem de tijd om deze blog te lezen. Vertraag maar even en neem de woorden in je op.

Wat is innerlijke rust?

Innerlijke rust. Wat is dat toch waar zoveel mensen naar verlangen? Innerlijke rust kun je zien als een staat of toestand waarin je je mentaal en emotioneel kalm en stabiel voelt. Je maakt je weinig zorgen, hebt nauwelijks stress of angst. Je piekerfabriek maakt geen overuren; er is niet veel om je druk om te maken. Je voelt je rustig, evenwichtig en veerkrachtig.

Misschien denk je nu, getsie saaaaai. Die innerlijke rust is niets voor mij. Kleed je dan gerust weer om. Zet de tv weer aan. Pak je smartphone of laptop er weer bij en stap weer in je dagelijkse ratrace. En sluit deze blog af. Natuurlijk hoop ik dat je nog even blijft en samen met mij onderzoekt hoe je jouw innerlijke rust vindt. Eerst wil ik met jou kijken naar het tegenovergestelde; innerlijke onrust.

Innerlijke onrust

Aan de andere kant voor innerlijke rust is innerlijke onrust. Een staat waarin je leven wordt beheerst door ongemak, spanningen, stress en natuurlijk veel onrust. Je bent vaak overprikkeld, hebt last van stressvolle situaties en onopgeloste emoties. Je hebt ook last van onzekerheid en misschien wel fysieke klachten. Ook verwachtingen van anderen spelen vaak een rol bij innerlijke onrust. Je voelt je overweldigd.

Als je innerlijke onrust ervaart, word je geplaagd door delen in jou die jou vertellen wat je allemaal nog moet doen, dat je niet goed genoeg bent, dat je niet naar innerlijke rust mag zoeken omdat dat saaaai is… Dat alles wat je doet, perfect moet zijn, dat je het anderen naar de zin moet maken en dat je vooral niet je grenzen aan moet geven. Dat je, om je te laten zien, heel hard moet werken. Dit alles botst van binnen met wat je zelf graag zou willen maar vaak niet kunt. Door overtuigingen die je in de weg zitten. Omdat je geleerd hebt dat de dingen nu eenmaal zo horen. Dus doe je ze op de automatische piloot. Maar je voelt wel wat je doet, namelijk door je innerlijke onrust.

Innerlijke onrust is iets waar we graag van weggaan. Dus trekken we onze nette werkkleding weer aan, zetten ons masker op en gaan we doen wat we altijd doen om de onrust niet te voelen. Doorgaan dus. Het gekke is dat de onrust juist niet weggaat als je er van weggaat.

Oorzaken van innerlijke onrust

Innerlijke onrust wordt dus meestal veroorzaakt door dingen die zich van binnen bij ons afspelen. Dit geldt ook voor situaties in de buitenwereld, waar we zo onze gedachten en gevoelens bij hebben, die daardoor weer zorgen voor innerlijk ongemak.

Een aantal oorzaken van innerlijke onrust:

  • Stressvolle levensgebeurtenissen
  • Onopgeloste emoties
  • Innerlijke conflicten
  • Perfectionisme, pleasen, geen grenzen, te hard werken
  • Onzekerheid over de toekomst
  • Een sterke Innerlijke Criticus
  • Overtuigingen
  • De regels die je voor jezelf hanteert
  • Te veel prikkels
  • Problemen in relaties en vriendschappen
  • Gebrek aan zelfcompassie en zelfzorg
  • Slaapproblemen
  • Etc.

Hoe krijg je meer innerlijke rust?

Ik geloof dat je zoektocht naar innerlijke rust begint bij je eigen binnenwereld. Je kunt nog zoveel yogasessies doen, ontspannende sprays kopen en zonnebankjes nemen, dit heeft geen blijvend resultaat als je niet ook kijkt wat zich van binnen bij jou afspeelt. Innerlijke rust vind je niet door hard te werken maar juist door stil te staan.

Bij jezelf naar binnen kijken kan heel spannend zijn. We zijn vaak bang dat er een enorme beerput open gaat als we eenmaal stilstaan bij onszelf. We geloven dat gevoelens ons dan opeens overspoelen (alsof dat niet zo is als we zo ongelofelijk veel onrust hebben). We doen het ook al snel vaag of zweverig, misschien door angst. Daarom geef ik je drie hele praktische, concrete tips om meer innerlijke rust te ervaren. Dat ze praktisch en concreet zijn, wil trouwens niet zeggen dat het makkelijk is. Probeer ze de komende weken eens uit om te ontdekken of ze voor je werken.

1. Schrijf 'morning pages'

Een tijdje geleden kwam ik op het spoor van de ‘morning pages’, via het boek ‘The artist way’ van Julia Cameron. De methode, waar ik zo meer over vertel, is oorspronkelijk bedoeld om een creatiever leven te leiden. Ik geloof dat als je innerlijke onrust hebt, je creativiteit ver te zoeken is.

Twee maanden geleden ben ik begonnen met het schrijven van morning pages. Elke ochtend na het opstaan schrijf ik 3 pagina’s vol over wat mij op dit moment bezig houdt. Waar ik mee zit of me zorgen over maak, waar ik blij van word, waar ik over gedroomd heb, wat mijn dromen zijn, etc.. Je kunt het zien als een braindump. Of als een goede vriend of vriendin die zonder oordeel naar je luistert. Mijn ervaring is dat ik lichter de dag doorga en meer innerlijke rust heb. Het is belangrijk dat je je aan de drie pagina’s per dag houdt. En dat je gestaag, zonder pauzes de drie pagina’s volschrijft. Zorg dat niemand het leest, zodat je jezelf geen censuur hoeft op te leggen. Lees de pagina’s niet terug (anders heb je kans dat je Innerlijke Criticus voorkomt dat je in het vervolg je morning pages blijft schrijven). Je mag de pages zelfs weggooien.

2. Tune in bij jezelf

In je zoektocht naar meer innerlijke rust is het belangrijk om je bewust te worden wat er binnenin jou leeft. Dit doe je bijvoorbeeld door het schrijven van de morning pages. Maar ook door elke dag even een paar minuten de tijd te nemen om te voelen, te ervaren hoe het nu met je is. Ga even rustig zitten en scan je lichaam. Waar hou je spanning vast? En waar gaat die spanning over? Wat is er gebeurd, gezegd of gedaan waar je nu mee zit? Doe dit minimaal 1 keer per dag, vaker kan natuurlijk ook. En wees je ervan bewust dat je geneigd bent om weg te gaan bij het gevoel van onrust. Door in te tunen bij jezelf, blijf je er bewust even bij.

3. Doe elke dag iets voor jezelf

Zoals ik eerder aangaf ontstaat innerlijke onrust soms omdat je teveel over je grens gaat, bijvoorbeeld door hard werken of te veel voor anderen te doen. Er is dan te weinig balans met de dingen die voor jou belangrijk zijn. Doe daarom elke dag iets voor jezelf. Dit hoeft niet groot te zijn, of niet lang te duren. Als je het maar bewust doet. Maak een bewuste keuze voor iets wat jij zelf wilt.

In het kort

In deze blog zijn we samen op zoek gegaan naar innerlijke rust. Eerst heb je het jezelf gemakkelijk gemaakt, met een comfy outfit en iets lekkers. Daarna heb je gelezen wat innerlijke rust is en je weet nu hoe innerlijke onrust eruit ziet. Ik heb ook 3 praktische tips gedeeld voor meer innerlijke rust. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg geholpen heb. Je bent niet alleen in je zoektocht. In de wereld waarin we leven, komt er soms ontzettend veel op ons af. Meer dan we soms kunnen verwerken. Ook daarom is het belangrijk om regelmatig bij jezelf stil te staan in plaats van te blijven rennen.

Na het lezen mag je natuurlijk alles weer in de oude staat terugbrengen. Je omkleden, op zoek gaan naar prikkels en onrust. Maar je kunt ook besluiten om nog eventjes te genieten van het comfort en de rust. Aan jou de keuze!

Verder lezen?

Ben je geïnteresseerd en wil je verder lezen? Deze blogs zijn ook interessant voor jou:

Wat ik je bied

Heb je veel last van innerlijke onrust en wil je onderzoeken wat er van binnen bij jou speelt? Bekijk hier het coachingstraject en het APK-gesprek. Of plan hieronder direct een kennismakingsgesprek.

Nu te koop

Coach-zelfvertrouwen

Verder lezen

Hoge lat

Simone-Donker-coach

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting op het e-book Nooit meer bang voor wat anderen van je vinden.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwste zelfvertrouwen blogs.

Na aanmelding ontvang je per e-mail een geautomatiseerd verzoek om je inschrijving te bevestigen. Dan pas is je inschrijving definitief. Mocht je dit bericht niet ontvangen hebben, kijk dan even in je spam-folder.

Ik stuur je geen spam! Lees het privacybeleid voor meer informatie.

Chat
💬 Hulp nodig?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?