Bang voor afwijzing? Ontdek de wereld buiten je comfortzone

Bang-voor-afwijzing-uit-je-comfortzone

Anderen laten weten wat je leest?

Het zal je misschien verbazen maar veel mensen zijn bang voor afwijzing. Bewust of onbewust. En om de pijn te vermijden die hoort bij de afwijzing hebben we de neiging om actief situaties uit de weg te gaan waarin we het risico lopen om afgewezen te worden. En juist dit maakt ons op de lange termijn extra kwetsbaar voor afwijzing.

Hoewel ons gedrag er al jaren op gericht is om afwijzing te voorkomen, kunnen we ons vaak de laatste keer niet meer herinneren dat we afgewezen werden. De angst voor afwijzing is diepgeworteld en de oorsprong ligt meestal in onze jeugd. Door de gebeurtenissen en de pijn die we toen voelden, hebben we de conclusie getrokken dat we afwijzing niet aankunnen. Daarom werken we zo hard om dit te voorkomen. Als gevolg hiervan blijven we te vaak en te lang in onze comfortzone.

Wil je leren omgaan met (mogelijke) afwijzing dan móet je uit je comfortzone. Hoe dat precies zit lees je hier. 

In deze blog lees je:

  • Wat je gevangen houdt in de comfortzone
  • Hoe je comfortzone jou beperkt
  • Waarom je vaker uit de comfortzone zou moeten en hoe je dat doet

Uit je comfortzone stappen

Uit je comfortzone stappen. Om je heen zie je het iedereen doen. Dus onder lichte sociale druk probeer jij het ook. Je daagt jezelf uit maar keer op keer val je terug in je oude patronen. Bij de gedachte om weer uit je comfortzone te moeten gaan, voel je weerstand. Alsof er een hek om je comfortzone heen staat waar je niet overeen kunt klimmen. Want buiten het hek ligt afwijzing op de loer. Dus voel je weerstand. Weerstand is vaak een teken van angst en onzekerheid. Je bent bang om afgewezen te worden door je nieuwe houding, gedrag, keuzes, etc. Het zweet staat in je handen en je ervaart veel stress. Niet te doen dus.

Hoe het is in je comfortzone

Wij mensen zijn gewoontedieren. We voelen ons graag veilig en zeker. Als je dat herkent bij jezelf dan is dat heel normaal. We weten waar we aan toe zijn en dat  geeft ons een gevoel van controle. We richten ons meestal op het behouden van wat er is. We kiezen liever voor het vertrouwde, misschien soms saaie en voorspelbare leven, dan de spanning van de onvoorspelbare verandering. Hoe meer stabiliteit, gewoontes, routines, vaste patronen en vertrouwdheid, hoe meer rust en minder stress. En hoe minder kans op afwijzing. Van uit de overtuiging dat we afwijzing niet aankunnen, nemen we in de comfortzone geen enkel risico dat anderen ons niet leuk of aardig meer vinden en ons dus afwijzen.. De comfortzone is dus het gebied in je leven waar je je prettig en veilig voelt, met wat je al weet en wat je al kunt. Het bekende terrein.

Sluit eens je ogen en denk eens na over hoe je dagen op dit moment verlopen. Hoeveel routines heb je waar je nooit van afwijkt? Wat doe je elke dag hetzelfde? Hoe is het in jouw knusse comfortzone? Hoe zorg jij ervoor dat je niet wordt afgewezen?

Wat je gevangen houdt in je comfortzone

Als we uit onze comfortzone stappen, verlaten we ons veilige, bekende terrein en komen er onzekerheden op ons af. Vinden mensen me nog wel aardig als ik mijn grenzen aangeef? Zal ik niet afgewezen worden na het sollicitatiegesprek? Wat als hij nee zegt als ik hem mee uitvraag? Dit soort onzekerheden willen we van nature graag vermijden en voorkomen. Het voelt opeens niet meer zo veilig en zeker. Dus na één teentje in het koude water te hebben gestoken, weten we niet hoe snel we ons moeten terugtrekken naar het gebied waar we weer de controle hebben. Waar het comfortabel en als vanouds is. De angst voor onzekerheid en dus ook afwijzing is wat ons zo gevangen houdt. Het lukt ons maar moeilijk om dit te doorbreken.

Sluit nog eens je ogen en denk eens terug aan de laatste keer dat je wat nieuws probeerde. Iets anders deed dan je normaal doet en waarbij kans was op afwijzing. Hoe was het om even buiten je comfortzone te zijn?

Het is inmiddels bekend dat mensen zich ontwikkelen als ze uit hun comfortzone stappen. Als je dingen doet die je nog niet eerder deed, dan ontwikkel je op den duur meer zelfvertrouwen en veerkracht. Zo zal iemand die leert voor groepen te spreken, dit eerst heel spannend vinden (en bang zijn dat hij uitgelachen, lees afgewezen wordt). Maar na wat oefening ontdekken dat hij het eigenlijk ook wel leuk vindt en goed kan. Dit betekent wel dat je beter moet leren omgaan met (de kans op) afwijzing. Later daarover meer, maar eerst neem ik je mee naar twee visies op de comfortzone.

Twee visies op de comfortzone

Er zijn grofweg twee visies op je persoonlijke groei en ontwikkeling met betrekking tot de comfortzone; de ene gaat over eruit stappen en de andere over er in blijven.

Waarom je comfortzone je beperkt

Zoals je hebt kunnen lezen, voelt de comfortzone ontzettend veilig en prettig. Soms wel iets te prettig denk ik. Te lang en te veel in je comfortzone blijven, zorgt ervoor dat:

  • Je persoonlijke en professionele ontwikkeling stagneert.
  • Je kansen mist om nieuwe ervaringen op te doen, die ook heel leuk kunnen zijn.
  • Je kansen mist om nieuwe vaardigheden te leren.
  • Je weinig nieuwe mensen leert kennen (sociaal isolement ligt op de loer).
  • Je op lange termijn meer onzekerheid ervaart doordat je comfortzone steeds kleiner wordt (je veerkracht neemt af).
  • Je een beeld van jezelf hebt gecreëerd waardoor je niet afgewezen wordt (bv. pleasen, altijd maar ja zeggen, perfectionisme, de blije man/vrouw, hard werken), waardoor je meestal niet jezelf bent.
  • Je niet leert omgaan met afwijzing, wat je steeds kwetsbaarder maakt voor afwijzing waardoor je de kans op afwijzing ook steeds meer gaat vermijden.
  • Je angst voor afwijzing wordt steeds groter en je zakt steeds dieper weg in je comfortzone.
  • Het gebied waarbinnen en situaties waarin je je comfortabel voelt, steeds kleiner of minder wordt.
  • Je onzekerheid en gebrek aan eigenwaarde neemt toe.

Hoewel het op korte termijn prettig voor je is om situaties te vermijden die afwijzing kunnen opleveren, is dit geen goede langetermijnstrategie. Hieronder leg ik uit waarom het belangrijk is om vaker uit je comfortzone te gaan.

Het is niet ongebruikelijk dat mensen hun hele leven wachten om te gaan leven.

Eckhart Tolle

Waarom je vaker uit je comfortzone zou moeten

Ik geloof dat binnen de veiligheid van je comfortzone werken aan je angst voor afwijzing onmogelijk is. Pas buiten of aan de randjes van je comfortzone kun je leren om daarmee om te gaan. In je comfortzone zitten wachten tot je wel het risico op afwijzing durft te nemen, werkt niet.

Waarom je vaker uit je comfortzone moet gaan:

  • Buiten je comfortzone ontwikkel je meer zelfvertrouwen (door vaker dingen te doen die je spannend vindt, leer je de vaardigheid om om te gaan met onzekerheid).
  • Je geeft je persoonlijke en professionele ontwikkeling een boost. Je leert nieuwe dingen, hebt nieuwe ervaringen, ontwikkelt je veerkracht en daardoor groei je op verschillende manieren.
  • Door ervaring om te doen met afwijzing, leer je er steeds beter mee om te gaan.
  • Je bereidt het gebied uit waarin je je op termijn prettig en veilig voelt.
  • Je ervaart in een toenemend aantal situaties minder stress en spanningen.

Hoe kan ik uit mijn comfortzone gaan?

Uit je comfortzone stappen is spannend en niet makkelijk. Je hebt gezien dat het in je comfortzone nu eenmaal erg veilig is. De kans op vermijding blijft aanwezig. Hieronder deel ik een aantal stappen die je kunt zetten om wat vaker uit je comfortzone te gaan.

Word je bewust van waar je bang voor bent

Allereerst is het belangrijk om je af te vragen voor welk soort afwijzing je bang bent. Breng in kaart waar het je om gaat. Vraag je af wat je bijvoorbeeld doet of laat om niet afgewezen te worden. Of wat zou je graag doen wat je nu niet doet uit angst voor afwijzing? Het antwoord kan zijn: nee zeggen, solliciteren, iemand vragen om met jou af te spreken, het woord nemen in een werkoverleg, iets anders doen dan mensen van jou verwachten, etc. Stel dat je dat juist vaker gaat doen, wat zou er dan kunnen gebeuren? En stel dat dat écht gebeurt, zou je dat dan aankunnen?

En word je bewust van je vermijdingsgedrag

Aansluitend op bovenstaande is het ook belangrijk dat je je meer bewust wordt van je vermijdingsgedrag. Pas als je je dit bewust bent, kun je het ook aanpakken. Op welke manier vermijd je dingen? Hoe doe je dat precies? Waar probeer je je precies onderuit te komen, wat vermijd je? Wat wil je niet dat er gebeurt? Het helpt om dit op te schrijven in een dagboekje zodat je je steeds weer bewust bent van je vermijdingsstrategieën.

Bedenk een uit-je-comfortzone-doel

Voornemens mislukken vaak omdat we geen doel hebben. Het blijft vaak bij voornemens. Formuleer voor jezelf een doel (bv per 1 september heb ik een nieuwe baan). Vraag jezelf ook af waarom juist dit doel op dit moment belangrijk voor je is. En welke waarde zit daarachter?

Zet kleine stapjes

Het is bekend dat ons brein te grote stappen zetten niet goed trekt. Zoals eerder beschreven kom je dan in de panic zone en dat willen we niet. Om je comfortzone te vergroten of eruit te stappen is het belangrijk om het doel dat je jezelf stelt, op te delen in kleine haalbare stapjes. Hoe kleiner, hoe beter. Dus in het geval van het vinden van een nieuwe baan kan een eerste stapje zijn aan een goede vriend vertellen dat je een nieuwe baan gaat zoeken, vacatures zoeken op internet of je cv van je oude computer afhalen. Hak dus je doel in kleine subdoelen en hang er een planning aan voor jezelf.

Wees lief voor jezelf

Als je uit je comfortzone wilt en de kans op afwijzing is aanwezig dan ligt ook zelfkritiek op de loer. Op die manier wijzen we onszelf af voordat anderen dat kunnen doen. Het gevolg is dat je terug stapt in je comfortzone. Je bent terug bij af. Wees dus maar wat liever voor jezelf. Het is oké dat het spannend is en het is ook oké als het niet gelijk lukt. Dat is ook logisch. Geef het de tijd die het nodig heeft. Accepteer jezelf en je gevoelens.

Vraag je bij iedere stap af: kan ik het aan?

Bij ieder stapje op weg naar je doel ligt afwijzing op de loer. Je vriend kan je uitlachen omdat je een nieuwe baan zoekt, je krijgt misschien meerdere afwijzingen na sollicitaties. Vraag je bij iedere stap af of je het aankan als dat gebeurt. Daarmee bedoel ik niet alleen het bedenken met je hoofd maar voel ook maar eens in je lichaam. Hoe voelt de gedachte aan afwijzing aan in je lichaam? Kan je even bij dit gevoel blijven in plaats van ervan weg te gaan? Doe dat maar even.

Vier de stappen die je zet

Het besluit om uit je comfortzone te gaan is al een compliment waard. Sta regelmatig stil bij de stappen die je zet en vier ook de kleine momenten. Ga er niet zomaar aan voorbij. Voel trots voor jezelf.

Vraag hulp

Niets is zo moeilijk als stiekem, zonder dat iemand het merkt, uit je comfortzone gaan. Als mensen in je omgeving niet weten dat je hiermee bezig bent, kunnen ze onbedoeld tegengas geven. Je gaat namelijk iets anders doen dan zij van jou gewend zijn. Soms is het beter om familieleden, goede vrienden of collega’s erbij te betrekken en vragen om hun steun en aanmoediging. Dit is direct een oefening om om te gaan met (een mogelijke) afwijzing want natuurlijk is er een kleine kans dat iemand ‘nee’ zegt tegen jouw verzoek. En als dat gebeurt, hoe ga je daar dan mee om?

Zoek begeleiding

Ben je bang voor afwijzing en houdt dit je tegen om uit je comfortzone te stappen? Naast de hulp van vrienden kan het zinvol zijn om professionele begeleiding te zoeken. Een therapeut of coach kan je helpen inzicht te krijgen in je angst voor afwijzing en de patronen die ervoor zorgen dat je in je comfortzone blijft. Het bewustwordingsproces komt daardoor sneller op gang. In een veilige omgeving leer je effectiever omgaan met afwijzing.

In het kort

Je bent aan het einde gekomen van deze blog. Je hebt geleen waarom je soms gevangen zit in je comfortzone en wat het effect daarvan is op je leven. Ook heb ik twee visies gedeeld met betrekking tot je ontwikkeling binnen en buiten de comfortzone. Je weet nu wat het je kan brengen als je af en toe uit je comfortzone gaat en welke stappen je daarvoor kunt zetten. Kleine stappen uiteraard.

Wat ik je bied

Ben je er klaar mee om steeds maar in je veilige comfortzone te blijven? Wil je jezelf in een veilige setting uitdagen om stappen te zetten en te leren omgaan met afwijzing. Maak dan hieronder een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Ik help je graag verder.

Nu te koop

Coach-zelfvertrouwen

Verder lezen

Hoge lat

Simone-Donker-coach

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting op het e-book Nooit meer bang voor wat anderen van je vinden.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwste zelfvertrouwen blogs.

Na aanmelding ontvang je per e-mail een geautomatiseerd verzoek om je inschrijving te bevestigen. Dan pas is je inschrijving definitief. Mocht je dit bericht niet ontvangen hebben, kijk dan even in je spam-folder.

Ik stuur je geen spam! Lees het privacybeleid voor meer informatie.

Chat
💬 Hulp nodig?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?