fbpx
Reddersrol-coach

De reddersrol: waarom het zo moeilijk is om daaruit te komen

De reddersrol. Je kent het misschien wel. Je vriendin vertelt je in tranen dat ze waarschijnlijk haar baan kwijtraakt. Je voelt zo met haar mee dat je ’s avonds gelijk op zoek gaat naar vacatures voor haar. Of je collega heeft het op de afdeling zichtbaar warm; ze zit immers te puffen en is rood aangelopen. Vanzelfsprekend open jij het raam van jullie kantoor. Of je zoon of dochter is weer eens de huissleutel kwijt en direct spring je op om te zoeken. Redden dus, ook wel bekend als het helperssyndroom: een onbedwingbare behoefte om anderen gevraagd en ongevraagd te helpen. Jij voelt feilloos aan wat anderen nodig hebben en daar ben je trots op ook. En geloof me je bent echt niet de enige.

Zo empathisch en behulpzaam als jij is niemand

De laatste tijd merk je steeds vaker dat je teleurgesteld bent in wat je van anderen terugkrijgt. Zo empathisch en behulpzaam als jij is niemand. Mensen weten jou steeds te vinden; ‘kan je een paar dagen op mijn hond passen? En oh ja, donderdag moet hij naar de dierenarts’. ‘Jij hebt toch een auto? Ik heb niemand om me naar die training te brengen’. Het zijn voorbeelden die ik vaak terug hoor in mijn coachpraktijk. En met name ook de teleurstelling die mijn cliënten daarover hebben. Je hebt je al die tijd zo weggecijferd en nu jij een keer hulp nodig hebt, laten anderen het afweten. Je bent eigenlijk hartstikke boos maar dat onderdruk je het liefst. Je bent helemaal klaar met die reddersrol. Je besluit dat je genoeg tijd aan anderen besteed hebt en dat je nu gaat doen wat je zelf wilt!

Zo snel mogelijk van de leegte af

Waar je dan in terecht komt, is een innerlijke leegte en onrust. Je ervaart stress maar weet niet goed waar dat vandaan komt. Je voelt je zo ontzettend nutteloos. Hoe je het ook probeert; je vindt geen invulling voor de leegte. Je bent gewend om je met anderen bezig te houden dat je niet meer weet hoe het is om ‘op jezelf te zijn’. Je weet heel goed wat anderen nodig hebben, maar waar jouw eigen behoeftes en verlangens liggen, weet je niet.


Het liefst wil je zo snel mogelijk van die leegte af en gaat op zoek naar een zinvolle invulling. De eerste de beste mogelijkheid die zich voordoet om iemand te helpen of voor iemand te zorgen, grijp je dus aan. Gelukkig voel je de rust weer terugkomen. ‘Lekker’, denk je maar ondertussen kom je zo geen stap verder. De reddersrol blijft op de loer liggen.

Hoe komt het toch dat het zo moeilijk is om uit die reddersrol te komen?

Om deze vraag te beantwoorden, kijken we naar wat er zich onbewust in jou afspeelt. Heb je je wel eens afgevraagd wat al dat zorgen, helpen en redden jou oplevert? Precies! Mensen vinden jou aardig en zijn je dankbaar. Je voelt je gezien en gewaardeerd. Je bent onbewust gaan geloven dat de voorwaarde om deze waardering te krijgen, is dat je aardig, sociaal en behulpzaam moet zijn. En dit is wat jou nu in zijn greep houdt. Want wat als je niet meer aardig, sociaal en behulpzaam bent; wie ben je dan nog voor anderen? Dan hebben mensen jou misschien niet meer nodig en kan jij er opeens alleen voor komen te staan. Dit is een angst die mensen er onbewust toe drijft te blijven doen wat ze doen. Kortom, zolang je mensen helpt, blijft je gevoel van eigenwaarde in stand.

Het begint met bewustwording

Niet iedereen heeft in dezelfde mate last van zijn of haar reddersgedrag. In een coachtraject zie ik vaak dat waar de een al goed is geworden in grenzen aangeven, de ander worstelt met vragen als: ‘Hoe kan ik beter voor mezelf zorgen? ‘Hoe ga ik om met het lege nest syndroom? Hoe kan ik omgaan met het niet nodig zijn?’ ‘Hoe kan ik leren nee zeggen’. Om dit reddersmechanisme uiteindelijk achter je te laten, zal je moeten beginnen met meer bewustwording creëren op jouw gedrag.

Registreer wat je doet, denkt en voelt

Begin daarom met een dagboek bij te houden en registreer daarin de komende maand de volgende observaties zonder gelijk al iets te proberen te veranderen.
  • wanneer en in welke mate je geneigd bent om je aandacht op anderen te richten in plaats van op jezelf
  • wanneer en in welke mate je geneigd bent om je hulp of advies aan te bieden aan anderen
  • hoe je geneigd bent om op te springen om ongevraagd iets op te lossen/over te nemen
  • hoe je geneigd bent direct ja te zeggen als je iets gevraagd wordt
  • hoe je geneigd bent om hulp of steun van anderen af te wijzen
  • hoe is het als je iemand ‘gered’ hebt. Wat denk, voel en doe je?
  • wat denk, voel en doe je wanneer je niemand helpt of redt, met andere woorden wanneer je bewust iets negeert?
  • Zoek jij begeleiding van een coach om uit de reddersrol te stappen en beter voor jezelf te gaan zorgen?

    Mooi! Met het lezen van dit artikel heb je de eerste stap gezet naar bewustwording over jouw reddersgedrag. Wil jij de volgende stap zetten en zoek je begeleiding bij jouw hulpvraag? Lees hier meer over het coachtraject of plan direct een gratis kennismakingsgesprek. 

    Coach-zelfvertrouwen

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Chat openen
    Heb je een vraag?
    Hallo, waarmee kan ik je helpen?