De reddersrol: waarom het zo moeilijk is om daaruit te komen

Reddersrol-coach

Share This Post

De reddersrol. Of de Pleaser. 

Een rol die je al heel lang geleden op je hebt genomen. 

En waar je je misschien tot voor kort niet meer zo bewust van was. 

Je bent van grote betekenis voor anderen en dat is fijn. Maar op de lange termijn is dit schadelijk voor jezelf. Je bent soms zo moe van het redden en rennen. Het liefst wil je er nu wil je vanaf. 

Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat dat niet makkelijk is. Toch is het niet onmogelijk. In deze blog alles over please- en reddersgedrag, waarom het zo moeilijk is om uit de reddersrol te stappen. En je leest welke eerste stap je kunt zetten om het werkelijk anders te doen.

Je kent het misschien wel. Je vriendin vertelt je in tranen dat ze waarschijnlijk haar baan kwijtraakt. Je voelt zo met haar mee dat je ’s avonds gelijk op zoek gaat naar vacatures voor haar. Of je collega heeft het op de afdeling zichtbaar warm; ze zit immers te puffen en is rood aangelopen. Vanzelfsprekend open jij het raam van jullie kantoor. Of je zoon of dochter is weer eens de huissleutel kwijt en direct spring je op om te zoeken. Redden dus, ook wel bekend als het helperssyndroom: een onbedwingbare behoefte om anderen gevraagd en ongevraagd te helpen. Jij voelt feilloos aan wat anderen nodig hebben en daar ben je trots op ook. En geloof me je bent echt niet de enige.

Ben jij een Pleaser?

Een redder is iemand die het anderen met zijn of haar gedrag naar de zin maakt. Daarom wordt een redder ook wel een pleaser genoemd.

Herken jij je hierin?

  • je bent gericht op anderen en wat zij nodig hebben
  • jezelf volledig wegcijferen voor anderen vind je normaal
  • je hebt eigenlijk geen idee wat jouw eigen behoeften zijn
  • je doet alles voor anderen en voelt vaak teleurstelling over wat je van anderen terugkrijgt
  • wanneer je besluit te stoppen met redden of pleasen, voel je je snel onrustig of gestrest. Het gevolg is dat je snel terugvalt in je oude patroon
  • je gaat vaak over je eigen grenzen en je laat anderen over jouw grens gaan. Je vindt het moeilijk om voor jezelf op te komen.
  • het is voor jou bijna onmogelijk om een ander te vragen iets voor jou te doen, maar ondertussen verwacht je dat de ander wel aanvoelt wat je nodig hebt
  • je zegt vaak ‘ja’ voor de lieve vrede
  • je wil het graag goed door voor anderen en dat je jezelf op 1 zet, is voor jou ondenkbaar
  • je bent altijd bereikbaar voor familie, vrienden en werk
  • je bent niet snel tevreden met wat je voor anderen doet
  • als je niet aan het redden of pleasen bent stel je niet veel voor. Je voelt je niet goed genoeg (je bent alleen maar wat waard als je het anderen naar de zin maakt).

Zo empathisch en behulpzaam als jij is niemand

De laatste tijd merk je misschien steeds vaker dat je teleurgesteld bent in wat je van anderen terugkrijgt. Zo empathisch, attent en behulpzaam als jij is niemand. Mensen weten jou steeds te vinden; ‘kan je een paar dagen op mijn hond passen? En oh ja, donderdag moet hij naar de dierenarts’. ‘Jij hebt toch een auto? Ik heb niemand om me naar die training te brengen’. Het zijn voorbeelden die ik vaak terug hoor in mijn coachingspraktijk. 

Ik hoor vaak dat cliënten teleurgesteld zijn in anderen. En dat is best logisch. Je hebt je al die tijd zo weggecijferd en nu jij een keer hulp nodig hebt, laten anderen het afweten. Je bent eigenlijk hartstikke boos maar dat onderdruk je het liefst. Je bent helemaal klaar met redden en pleasen. Je besluit dat je genoeg tijd aan anderen besteed hebt en dat je nu gaat doen wat je zelf wilt!

Zo snel mogelijk van de leegte af

Waar je dan in terecht komt, is een innerlijke leegte en onrust. Je ervaart stress maar weet niet goed waar dat vandaan komt. Je voelt je zo ontzettend nutteloos. Hoe je het ook probeert; je vindt geen invulling voor de leegte. Je bent gewend om je met anderen bezig te houden dat je niet meer weet hoe het is om ‘op jezelf te zijn’. Je weet heel goed wat anderen nodig hebben, maar waar jouw eigen behoeftes en verlangens liggen, weet je niet.


Het liefst wil je zo snel mogelijk van die leegte af en gaat op zoek naar een zinvolle invulling. De eerste de beste mogelijkheid die zich voordoet om iemand te helpen of voor iemand te zorgen, grijp je dus aan. Gelukkig voel je de rust weer terugkomen. ‘Lekker’, denk je maar ondertussen kom je zo geen stap verder. De reddersrol blijft op de loer liggen.

Hoe komt het toch dat het zo moeilijk is om uit die reddersrol te komen?

Om deze vraag te beantwoorden, kijken we naar wat er zich onbewust in jou afspeelt. Heb je je wel eens afgevraagd wat al dat zorgen, pleasen en redden jou oplevert? Precies! Mensen vinden jou aardig en zijn je dankbaar. Je voelt je gezien en gewaardeerd. Het is de reden van je bestaan. Je bent onbewust gaan geloven dat de voorwaarde om deze waardering te krijgen, is dat je aardig, attent, sociaal en behulpzaam moet zijn. En dit is wat jou nu in zijn greep houdt. 

Want wat als je niet meer aardig, attent, sociaal en behulpzaam bent; wie ben je dan nog voor anderen? Dan hebben mensen jou misschien niet meer nodig en kan jij er opeens alleen voor komen te staan. Dit is een angst die mensen er onbewust toe drijft te blijven doen wat ze doen. Kortom, zolang je mensen helpt, blijft je gevoel van eigenwaarde in stand.

Het begint met bewustwording

Niet iedereen heeft in dezelfde mate last van zijn of haar redders- of pleasegedrag. In een coachtraject zie ik vaak dat waar de een al goed is geworden in grenzen aangeven, de ander worstelt met vragen als: ‘Hoe kan ik beter voor mezelf zorgen? ‘Hoe ga ik om met de leegte als ik stop met redden?’ Hoe kan ik omgaan met het niet nodig zijn?’ ‘Hoe kan ik leren nee zeggen’. ‘Hoe kan ik me oké voelen als ik anderen niet meer redt of please?’ Om dit reddersmechanisme uiteindelijk achter je te laten, zal je moeten beginnen met meer bewustwording creëren op jouw gedrag.

Registreer wat je doet, denkt en voelt

Begin daarom met een dagboek bij te houden en registreer daarin de komende maand de volgende observaties zonder gelijk al iets te proberen te veranderen.

  • wanneer en in welke mate je geneigd bent om je aandacht op anderen te richten in plaats van op jezelf
  • wanneer en in welke mate je geneigd bent om je hulp of advies aan te bieden aan anderen
  • hoe je geneigd bent om op te springen om ongevraagd iets op te lossen/over te nemen
  • hoe je geneigd bent direct ja te zeggen als je iets gevraagd wordt
  • hoe je geneigd bent om hulp of steun van anderen af te wijzen
  • hoe je geneigd bent te denken ‘als de ander het maar goed heeft of naar zijn zin heeft’
  • hoe je het conflict uit de weg gaat of niet voor jezelf opkomt als je eigenlijk iets niet wil of kan
  • hoe is het als je iemand ‘gered’ hebt. Wat denk, voel en doe je?
  • wat denk, voel en doe je wanneer je niemand helpt of redt, met andere woorden wanneer je bewust iets negeert?

Voice Dialogue als methode voor meer bewustwording

In mijn coachpraktijk maak ik gebruik van de Voice Dialogue methode om meer bewustwording te creëren bij cliënten. Voice Dialogue (VD) is een niet-cognitieve methode die ervan uit gaat dat je als mens uit verschillende delen, kanten ofwel subpersonen bestaat. Iedere subpersoon heeft een eigen kijk op de wereld. Ze hebben verschillende gevoelens en gedachten en gedragen zich verschillend. Door de subpersonen in een sessie aan het woord te laten, ontdek je wat de functie is van deze subpersonen en waar zij jou mee helpen of hoe zij jou beschermen.


Door de verschillende subpersonen in jezelf te ervaren ontstaat er meer balans, ruimte en flexibiliteit.

Lees hier meer over Voice Dialogue en hoe een VD sessie eruit ziet.

Verder lezen

Wil je verder lezen over dit onderwerp? Bekijk dan de blog: Waarom de Pleaser in jou niet wil dat je behoeften hebt.

Wat ik je bied

Met het lezen van dit artikel heb je de eerste stap gezet naar bewustwording over jouw please- en reddersgedrag. Wil jij de volgende stap zetten en zoek je persoonlijke begeleiding bij jouw hulpvraag? 

Mijn aanpak is erop gericht dat je werkt aan je patronen, zonder dat je wakker hoeft te liggen van gedachten als ‘zullen ze me nog wel aardig vinden?’ Wil jij dit ook? Lees hier meer over het coachtraject of plan hieronder een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in. Ik help je graag op weg.

 
Coach-zelfvertrouwen

MEER
BLOGS

Zelfvertrouwen-vergroten

Je zelfvertrouwen vergroten

Voel je je vaak onzeker en wil je je zelfvertrouwen vergroten? Het vergroten van zelfvertrouwen staat vaak bovenaan het lijstje van mensen die zich onzeker voelen. Helaas stranden veel pogingen om aan zelfvertrouwen te werken meestal na een paar weken. Dit komt omdat mensen die onzeker zijn, geloven dat ze

Lees verder »
Een-bal-onder-water-drukken

Wat niemand je vertelt over onzekerheid

‘Ik wil zo graag af van die onzekerheid’, verzucht een cliënt in een van onze coachingsgesprekken. Ik kan het me voorstellen. Het is toch ook geen pretje? Die eeuwige twijfel aan jezelf. Bang voor wat anderen van je vinden. Doe ik het wel goed? Ben ik wel leuk genoeg? Zweet

Lees verder »
Slechtnieuwsgesprek

Hoe breng jij een moeilijke boodschap?

In gesprekken die ik voer met leidinggevenden hoor ik vaak hoe moeilijk zij het vinden om slecht nieuws te brengen. Daarmee bedoel ik boodschappen als: de beloofde promotie gaat niet door, je contract wordt niet verlengd of ik vind jouw functioneren onvoldoende en wil afscheid van je nemen. Vaak wordt

Lees verder »
Emotioneel-afhankelijk

Ben ik emotioneel afhankelijk?

Zoek jij vaak bevestiging bij of goedkeuring van je partner? Vraag je je vaak af of je wel goed genoeg bent? Vind je het moeilijk om je eigen mening te uiten? En voel je je alleen maar goed als je openlijk gezien, geaccepteerd en gewaardeerd wordt door anderen? Slaat de

Lees verder »
Onzeker-als-leidinggevende-1

11 signalen dat je onzeker bent als leidinggevende

Of je nu beginnend leidinggevende bent of al langer een team aanstuurt, het is heel normaal dat je af en toe onzeker bent. Er komt namelijk nogal wat kijken bij goed leidinggeven. Werken met mensen kan complex zijn. Als manager heb je vaak een breed takenpakket. Soms combineer je dit

Lees verder »
Door-de-mand-vallen-impostersyndroom

Door de mand vallen

Vrees jij dat je binnenkort door de mand valt? En dat iedereen zal ontdekken dat je ‘maar wat doet’ en dus helemaal niet zo goed bent als zij denken? En geloof je dat je de enige bent die daar last van heeft? Dan help ik je uit je droom. Maar

Lees verder »
Effectief-communiceren-coach

Effectief communiceren met de 3 deuren van paul ware

Je bent al jaren leidinggevende en bent gewend om gesprekken te voeren met je medewerkers. Je wil graag leren om effectief te communiceren. Je merkt namelijk dat je in gesprekken met de ene medewerker veel verder komt dan met de andere. Met de één communiceer je makkelijk, je boodschap wordt

Lees verder »
Bang-voor-wat-anderen-van-ons-vinden

Waarom we zo bang zijn voor wat anderen van ons vinden

Ik sta inmiddels in mijn derde outfit voor de spiegel. De vorige twee outfits zijn al vakkundig afgekeurd door mijn Innerlijke Criticus. Ook bij wat ik nu aan heb, heeft mijn Innerlijke Criticus zijn bedenkingen. Oké, het topje staat me goed maar ik moet toegeven dat ‘ie wel wat gekreukt

Lees verder »
Lekker-in-je-vel-coach

In 5 stappen weer lekker in je vel

Voel je je ontregeld omdat je niet lekker in je vel zit? Voel je je niet jezelf op dit moment? En ben je bang dat als je niets doet, dat de situatie verder verslechtert? Als je mijn vorige blog ‘niet lekker in je vel zitten‘ hebt gelezen, weet je dat

Lees verder »
Leren-loslaten

Leren loslaten voor meer rust en ontspanning

Er is een tijd geweest dat ik een abonnement had op de controle hebben. 😂 Het gaf me een prettig gevoel om mezelf en mijn omgeving ‘te controleren’. Dagenlang kon ik piekeren over hoe die ene opmerking bedoeld was. Of wat anderen van me vonden. En boos en teleurgesteld was

Lees verder »
Zelfvertrouwen-coaching

Zelfvertrouwen coaching

Je bent op deze plek terecht gekomen omdat je informatie over of begeleiding zoekt bij het vergroten van je zelfvertrouwen. Wellicht vraag je je af of een coach wel de juiste persoon is om je te begeleiden. Of wil je graag weten wat je kunt verwachten van zelfvertrouwen coaching. Op

Lees verder »
Afgewezen-worden

Waarom je je zo snel afgewezen of gekwetst voelt

Voel jij je snel afgewezen of aangevallen?    Trek jij je kritiek van anderen sterk aan?    Voel je je snel bekritiseerd, ook al is dat waarschijnlijk niet zo bedoeld?   En voel je je door kritiek of afwijzing dagenlang van slag? Dan ken je ook wel de rollercoaster van

Lees verder »
Niet-lekker-in-je-vel-zitten

Niet lekker in je vel zitten

Zit je al een tijdje niet lekker in je vel?  Heb je het gevoel dat je niet jezelf bent?  En weet je niet hoe het komt? Of hoe je je weer beter kunt voelen?  Voel je je schuldig naar je omgeving omdat je niet de persoon bent die je wil zijn?

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Onzekerheid herkennen bij je medewerkers

Het is vrij normaal om je af en toe onzeker te voelen. Alleen wanneer de onzekerheid iemand ernstig belemmert is het belangrijk om daar iets aan te doen. Als resultaat van langdurige onzekerheid kan namelijk op termijn  eenzaamheid, een depressie of een burn-out ontstaan. Daarom is het belangrijk dat een probleem

Lees verder »
Innerlijke-Criticus

Leven met je innerlijke criticus

Heb jij ook zo’n kritische innerlijke stem die wie je bent en wat je doet met de grond gelijk maakt?  Die snoeihard is in zijn commentaar over hoe je eruitziet. Over wie je vrienden zijn (als hij al denkt dat je ooit vrienden krijgt). En hoe je presteert. En hij

Lees verder »
Verlatingsangst

Verlatingsangst: oorzaken, gevolgen en aanpak

Ben je bang dat je partner je op elk moment kan verlaten, ofwel in de steek kan laten? Of heb je de irreële angst dat je partner plotseling ernstig ziek wordt of overlijdt? Dan kan het dat je last hebt van verlatingsangst, ook wel separatieangst genoemd. In dit artikel lees

Lees verder »
Voice-Dialogue-Coach

Voice Dialogue: een bus vol ikken

Heb je het idee dat jij niet zelf achter het stuur zit van jouw leven maar dat jouw leven wordt bepaald door een drammer, een pleaser, een perfectionist of een innerlijke criticus? Terwijl jij zelf lijdzaam toekijkt hoe je leven zich ontvouwt? Volgens Hal en Sidra Stone (bedenkers van de

Lees verder »
Omgaan-met-afwijzing-sollicitatie

Omgaan met afwijzing na een sollicitatie

Stel dat je niet meer zo uit het veld geslagen zou zijn na een afwijzing op een sollicitatie?  Dat zou toch fijn zijn? Of niet?  Zelf heb ik zowel aan de ene als aan de andere kant van de sollicitatietafel gezeten. En als ik de sollicitant was, was dat met wisselend

Lees verder »
Stoppen-met-piekeren

Stoppen met piekeren

Vroeger kon ik veel en vooral langdurig piekeren. Waarover? Over van alles en nog wat. Ik was vooral bekend met ‘wat als..’. Je weet wel; de beren op de weg die je bedenkt en die vervolgens nooit langskomen (gelukkig 😃). Het enige wat het piekeren me opleverde was een hoop

Lees verder »
Gaslighting

Gaslighting in je relatie

‘Vroeger was ik niet zo onzeker’, vertelt Vera mij emotioneel tijdens het intakegesprek. ‘Nu twijfel ik continu aan mezelf en heb ik bevestiging nodig van mijn vriend. In het begin was hij heel vriendelijk en liefdevol maar de laatste tijd maken we om alles ruzie. Ik merk dat hij liegt

Lees verder »
je-welkom-voelen

Waarom je je niet welkom of gewenst voelt

Net teruggekomen van een heerlijke vakantie op Lefkas, een eiland met een brug verbonden aan het vaste land van Griekenland, geniet ik nog na van de indrukken die ik heb opgedaan. We verbleven in een kleinschalig appartementencomplex, gerund door 2 broers onder het toeziend oog van hun moeder. We werden

Lees verder »
Onzekerheid-overwinnen

Onzekerheid overwinnen

Je bent onzeker en dat is geen fijn gevoel, toch?  Transpireren, versnelde ademhaling, een droge mond, een naar gevoel in je buik; allemaal stressreacties van het lichaam wanneer je je onzeker voelt.  Het zijn dit soort sensaties die je liever niet voelt. En die bovendien lijken te wijzen op opkomend

Lees verder »
Stress-verminderen-coach

Stress verminderen in 3 stappen

Stress; iedereen heeft er wel eens last van. En dat is niet erg. Stress hoeft namelijk niet ongezond te zijn. Het kan je helpen om tot een prestatie te komen, om je doel te bereiken en dit kan je dan ook energie geven. Wanneer je echter langdurig wordt blootgesteld aan

Lees verder »
Carriereswitch-maken

Wat je moet weten over een carrièreswitch maken

‘Pff, ik moet er niet aan denken dat ik nog 25 jaar dit werk moet doen’, verzucht Carli. ‘Maar ja, wat dan wel?’ Onzeker kijkt ze me aan. Ik kom dit vaker tegen; mensen die tegen overspannenheid aanzitten omdat ze te lang gedaan hebben waar ze niet gelukkig van worden.

Lees verder »
Stress-coach-woerden

Thema werkstress: Voorkomen is beter dan genezen

Wie ervaring heeft met een medewerker die burn-out is geraakt weet het. Het proces van terugkeer naar het werk is meestal lang en moeizaam. Zowel voor de betrokken medewerker als voor het team en jou als leidinggevende. Voorkomen is beter dan genezen dus. Creëer een positieve omgeving waar mensen graag

Lees verder »
Werkstress-coach-Woerden

Thema werkstress: Jouw gedrag bepaalt de norm in het team

Mails versturen in het weekend, altijd bereikbaar zijn en tot ’s avonds laat aan het werk zijn. Onbedoeld bepaal jij met dit gedrag de norm binnen het team. Medewerkers weten ‘zo doen wij het hier’. Ze kopiëren dit gedrag om daarmee de erkenning en waardering van jou en de organisatie

Lees verder »
jezelf-vergelijken-met-anderen

Waarom je jezelf wél moet vergelijken met anderen

Onlangs tijdens een coachsessie gooide Elke al haar frustraties eruit. “Jerry heeft het pas goed voor elkaar, zijn vrouw werkt ook. Ze hebben veel meer te besteden dan ik”. Ik zie aan Elke dat ze nog veel meer gal te spuwen heeft. “Ze gaan drie keer per jaar op vakantie.

Lees verder »
taboe-onzekerheid

Nieuw: taboe op niet onzeker zijn

In mijn eerdere blogs scheef ik over het taboe op onzekerheid. Dat dat er is, is duidelijk. Nu vroeg ik me af wat er zou gebeuren als we een nieuw taboe zouden introduceren: het taboe op ‘niet onzeker zijn’. Er is tenslotte ook al een taboe op arrogantie of te

Lees verder »
Onzekerheid-coach

Geurend maandverband als doekje voor het bloeden

Zo’n 28 jaar geleden schreef ik er al over: het effect dat je bereikt door het kopen van een product. Voor Nederlandse les kregen we de opdracht om een reclame voor een niet bestaand product bedenken. Ik maakte een reclame voor maandverband die actief een frisse geur afscheidt zodat vrouwen

Lees verder »
hoofd-opruimen

Coaching voor een leeg hoofd

Dat coaching niet altijd zwaar of emotioneel hoeft te zijn, bewijst dit verhaal. ‘Kan je me vandaag helpen mijn hoofd leeg te maken?’, was de letterlijke vraag van mijn cliënt als reactie op de vraag die ik vaak stel bij aanvang van een sessie: ‘waarmee wil je vandaag aan de

Lees verder »
Onzekerheidsmanager

Niks is beter dan in een snikhete flat zitten

Laatst ging ik bij mijn lieve moeder op visite. De dagen ervoor waren warm geweest maar nu was het afgekoeld en er waaide een frisse wind. Toen ik binnenkwam, merkte ik dat er een enorme onnodige warmte in huis hing.  De deuren zaten dicht en mijn moeder had het zweet

Lees verder »
Emoties-coach

Je zichtbare emotie is vaak niet waar het om draait

‘Hoezo niet? Als ik boos ben, ben ik toch gewoon boos?’, vraag je je nu misschien af. Soms is dat inderdaad zo. Maar vaak ook niet. Vooral niet als je langer boos blijft dan, gezien de situatie, logisch is. ‘Zo moeilijk is dat toch niet?’ Een tijdje geleden begeleidde ik

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

1 schildpad tussen 12 parkietjes

‘De wereld zit niet op jou te wachten’Als je introvert bent en daar onzeker over bent, kan je het knap lastig hebben in het extraverte tijdperk waarin we nu leven. Het lijkt erop dat extraverte eigenschappen geliefd zijn. Sla een willekeurige vacaturetekst erop na en je ziet dat deze doorspekt

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Een worst voor de 55-plusser (maar lees dit ook als je 40 bent)

Een carrièreverandering maken door buiten de kaders te denken. Dit was het onderwerp van een netwerkbijeenkomst voor werkzoekenden waar ik laatst was. De gemiddelde leeftijd was 55 jaar. Wie de gemiddelde 55+’er kent, zal weten dat daar de schoen meteen knelde. Niet omdat deze mensen niet buiten de kaders kunnen

Lees verder »

Je bent iets met een Polly-4 fiets

Voor mijn verjaardag had ik een geel Polly 4-fietsje gekregen. Met zijwieltjes. Ik wist dat kinderen in de buurt zonder zijwieltjes konden fietsen en ik – vier jaar en groot voor mijn leeftijd – zou toch zeker niet voor hen onderdoen? Daar ging ik. Eerst in de tuin, daarna rondjes

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Zie je mij al in een klein gouden bikinietje?

Ik worstel er al een tijdje mee. Mijn weg vinden als offline coach in de onlinewereld. Niet dat ik niet kan omgaan met social media. Dat is het probleem niet. Ik ben best handig en creatief en kan ook best schrijven. Nee, de vraag die me de laatste tijd bezighoudt,

Lees verder »
Angst

Wat er ook gebeurt, je kan het aan

Wat een inzicht! Laatst las ik een interessante zienswijze op angst, namelijk onder elke angst ligt de angst dat je, wat er in je leven gebeurt, niet aan zal kunnen. Dus bijvoorbeeld: bij het idee van het moeten houden van een presentatie breekt het zweet je al uit, want wat

Lees verder »
Faalangst

Durf jij te falen?

We hebben er allemaal in meer of mindere mate last van: faalangst. Waar de een wordt uitgedaagd om nog betere prestaties neer te zetten, wordt de ander overmand door angst en komt helemaal niet meer tot actie. Faalangst kan je omschrijven als de angst om fouten te maken, af te

Lees verder »
Perfectionisme

Hoge lat

Ben jij iemand die voor alles een hoge lat heeft? Mensen die perfectionistisch zijn, gaan voor het allerbeste resultaat. Als je dat niet haalt, verwijt je jezelf dat je niet genoeg je best hebt gedaan. Altijd het beste werk afleveren gaat niet waardoor perfectionisten gaan twijfelen aan zichzelf en zich

Lees verder »
Cirkel-van-invloed-en-betrokkenheid

Cirkel van invloed en betrokkenheid

De cirkel van invloed en betrokkenheid. Je hebt er misschien wel eens van gehoord maar wat is het precies? Een tijdje geleden schreef ik over proactiviteit. Ik schreef ook dat pro actief gedrag te ontwikkelen is. Als je pro actief bent dan ben je bezig met dingen waar je invloed

Lees verder »
Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Neem direct contact op
Hallo, waarmee kan ik je helpen?