Effectief communiceren met de 3 deuren van paul ware

Effectief-communiceren-coach

Share This Post

Je bent al jaren leidinggevende en bent gewend om gesprekken te voeren met je medewerkers. Je wil graag leren om effectief te communiceren. Je merkt namelijk dat je in gesprekken met de ene medewerker veel verder komt dan met de andere. Met de één communiceer je makkelijk, je boodschap wordt opgepikt en je medewerker gaat ermee aan de slag. Het loopt allemaal wel. Maar met een andere medewerker verloopt het stroef. Je hebt het idee dat je de woorden eruit moet trekken en dat jij degene bent die hard aan het werk is. Wat je ook probeert, de medewerker komt niet in beweging. Het lijkt wel of je op de verkeerde deur staat te kloppen. En dat klopt ook wel als je de deurentheorie van Paul Ware mag geloven.

Het was namelijk Paul Ware, Doctor in de Psychiatrie, die in de jaren ’70 en ’80 ontdekte dat er drie contactzones waren om te communiceren of contact te maken met zijn patiënten. Ware noemde deze zones Deuren: – de open-deur: de manier om effectief contact met de patiënt te maken; – de doel-deur: het gebied dat verder ontwikkeld kan worden; – het valluik: het gebied dat beter vermeden kan worden, omdat het leidt naar blokkades in de communicatie tussen therapeut en patiënt.
Effectief-communiceren-coach-woerden

Effectief communiceren met de 3 deuren van Paul Ware

Deze theorie is niet alleen goed toepasbaar bij psychiatrische patiënten, overal waar communicatie plaatsvindt kan deze theorie gebruikt worden. Zo wordt deze theorie al veelvuldig toegepast in coaching en in het leidinggeven.

Hoe werken de Deuren precies?

Iedereen heeft dus de 3 genoemde deuren: het denken, voelen en doen. Bij het maken van contact is het belangrijk om te beginnen met de ‘open’ deur. De open deur is voor iedereen de deur waardoor het makkelijkst contact gelegd kan worden, ook wel de voorkeursdeur. Klinkt eenvoudig, maar zo is het niet. Want iedereen heeft een eigen voorkeursdeur. Stel dat jouw open deur de doen deur is en je maakt contact met medewerkers door het gesprek te beginnen met wat zij vandaag gaan doen. Je zult dan merken dat je bij sommige medewerkers een goede aansluiting vindt. Zij hebben waarschijnlijk net als jij ook de doen deur als open deur. Bij andere medewerkers lopen de gesprekken wat stroever omdat zij een andere open deur hebben. Je voelt weerstand of medewerkers reageren defensief.

Als je goed contact hebt kunnen maken, kan je naar de doel deur (de deur waardoor verandering bereikt kan worden). Voor de duidelijkheid, hier kan je alleen komen, als je eerst door de juiste open deur bent gegaan. En het gaat hierbij om de open deur van de ander en niet jouw deur. Of de juiste doel deur gekozen hebt merk je aan het verdere contact. Merk je weerstand of verstart je medewerker, dan heb je waarschijnlijk de verkeerde deur als doel deur gekozen.

De derde deur is het valluik. Wanneer je bij het eerste contact maken onbewust door deze deur bent gegaan, zal je direct merken dat het gesprek niet kan stromen. Je voelt weerstand. Alsof er een betonnen muur is opgetrokken tussen jou en de medewerker. Wanneer je echter van de open deur, naar de doel-deur bij het valluik terecht komt, dan kan daar de grootste verandering plaatsvinden.

Even een voorbeeld.

Peter is al een paar jaar de leidinggevende van Jim. In een tweewekelijks gesprek bespreken ze de stand van zaken van een project waar Jim aan werkt. Beiden hebben de doen deur als open deur. Peter vraagt wat Jim het weekend gedaan heeft en hij vertelt daar heel open over. Het gesprek gaat vloeiend over naar het project waar Jim aan werkt. Hij vertelt waar hij staat en wat hij de komende week wil doen. Hij merkt wel dat er druk is om het project op tijd op te leveren. Alleen kan Jim het niet, maar ook delegeren is lastig. Via de 2e deur kan Peter kijken of daar wat verandering in kan komen. Inmiddels weet Peter dat de doel deur van Jim de denk deur is. Wanneer hij zich daar niet van bewust is, kan Peter per ongeluk in het valluik van Jim terecht komen.  Peter kan dan aan Jim vragen: hoe voelt het om een deel van het project te delegeren? Maar aangezien voelen zijn valluik is zal Jim in deze fase van het gesprek ongetwijfeld dichtklappen.

Effectiever is het om Jim te vragen welke oplossingen hij zelf bedacht heeft om het project op tijd op te leveren. Hoe denkt hij over het delegeren van een deel van het project? Als dit voldoende is onderzocht, kan Peter naar het valluik van Jim en vragen hoe het voor hem voelt om een deel van zijn werk over te dragen. Of door te vragen hoe het voelt om hierover even gesproken te hebben.

Het gaat er dus om dat je in jouw communicatie aansluit bij jouw medewerker. Je medewerker zal de gesprekken met jou als fijner gaan ervaren, waardoor de band tussen jullie kan worden verstevigd. 

Hoe open je de juiste deur?

Het zou heel prettig zijn als de medewerkers aan jou zouden vertellen wat hun voorkeursdeur is en wat hun valluik is. Maar heel eerlijk gezegd, weten medewerkers dit meestal niet van zichzelf. Maar ze laten het je wél zien.Effectief-communiceren-coach

Allereerst is het voor effectief communiceren van belang om bij jezelf te onderzoeken wat jouw drie deuren zijn. Ben jij vooral een denker, een doener of een voeler? Hoe maak je het eerste contact? Wanneer voel jij je in het contact met anderen het snelst op je gemak. Hoewel je in de gesprekken met anderen altijd de deuren van de anderen als uitgangspunt neemt, is het wel belangrijk om te weten hoe het bij jou zit. Wij zullen op de automatische piloot namelijk altijd starten vanuit onze eigen voorkeursdeur; de open deur. En in communicatie met je medewerkers is het belangrijk om die impuls te leren onderdrukken en te beginnen met bewuster en effectiever je gesprekken te voeren.

Vervolgens kun je met vallen en opstaan gaan ontdekken wat de drie deuren van je verschillende medewerkers zijn. Maak eens een scan van je team. Observeer ze eens; hoe knopen zij gesprekken aan met anderen? Wie zijn de denkers, doeners en wie de voelers? Dan heb je de voorkeursdeur al te pakken. Vervolgens ga je in gesprekken kijken hoe je via hun open deur naar hun doel deur kunt komen. Bij sommige medewerkers is het wat makkelijker om te ontdekken dan bij anderen. Heb je de doel deur ontdekt en heb je het gebied van het onderwerp van gesprek voldoende onderzocht (het ‘stroomt’ in het gesprek), dan is dat het moment om naar het valluik te gaan.

Effectiever communiceren samengevat

Zoals je gelezen hebt, is er een manier om effectief met anderen te communiceren. De 3 deuren; de open deur, de doel deur en het valluik. Heb je de juiste deur en de juiste volgorde te pakken, dan verloopt de communicatie voor beiden een stuk prettiger. De belangrijkste boodschap voor effectiever communiceren is om het valluik in eerste instantie te vermijden. Uiteindelijk werk je daar naartoe, maar wel in de juiste volgorde. En heb je in die juiste volgorde het valluik uiteindelijk bereikt, dan is daar de grootste winst te behalen.

Wat ik je bied

Wil je effectief leren communiceren en leidinggeven? Loop je vast in patronen als pleasen, perfectionisme, een gebrek aan assertiviteit, te groot verantwoordelijkheidsgevoel of het gevoel om binnenkort door de mand te vallen? En wil je daarmee onder begeleiding aan de slag? Lees dan hier meer over het coachtraject of plan hieronder direct een gratis kennismakingsgesprek in.

Coach-zelfvertrouwen

Bron: Ontdek Process Communication (2016) – Booklight – Lefeuvre, J.

Illustraties: The bald guy

MEER
BLOGS

Onzeker-als-leidinggevende-1

11 signalen dat je onzeker bent als leidinggevende

Of je nu beginnend leidinggevende bent of al langer een team aanstuurt, het is heel normaal dat je af en toe onzeker bent. Er komt namelijk nogal wat kijken bij goed leidinggeven. Werken met mensen kan complex zijn. Als manager heb je vaak een breed takenpakket. Soms combineer je dit

Lees verder »
Door-de-mand-vallen-impostersyndroom

Door de mand vallen

Vrees jij dat je binnenkort door de mand valt? En dat iedereen zal ontdekken dat je ‘maar wat doet’ en dus helemaal niet zo goed bent als zij denken? En geloof je dat je de enige bent die daar last van heeft? Dan help ik je uit je droom. Maar

Lees verder »
Effectief-communiceren-coach

Effectief communiceren met de 3 deuren van paul ware

Je bent al jaren leidinggevende en bent gewend om gesprekken te voeren met je medewerkers. Je wil graag leren om effectief te communiceren. Je merkt namelijk dat je in gesprekken met de ene medewerker veel verder komt dan met de andere. Met de één communiceer je makkelijk, je boodschap wordt

Lees verder »
Bang-voor-wat-anderen-van-ons-vinden

Waarom we zo bang zijn voor wat anderen van ons vinden

Ik sta inmiddels in mijn derde outfit voor de spiegel. De vorige twee outfits zijn al vakkundig afgekeurd door mijn Innerlijke Criticus. Ook bij wat ik nu aan heb, heeft mijn Innerlijke Criticus zijn bedenkingen. Oké, het topje staat me goed maar ik moet toegeven dat ‘ie wel wat gekreukt

Lees verder »
Lekker-in-je-vel-coach

In 5 stappen weer lekker in je vel

Voel je je ontregeld omdat je niet lekker in je vel zit? Voel je je niet jezelf op dit moment? En ben je bang dat als je niets doet, dat de situatie verder verslechtert? Als je mijn vorige blog ‘niet lekker in je vel zitten‘ hebt gelezen, weet je dat

Lees verder »
Leren-loslaten

Leren loslaten voor meer rust en ontspanning

Er is een tijd geweest dat ik een abonnement had op de controle hebben. 😂 Het gaf me een prettig gevoel om mezelf en mijn omgeving ‘te controleren’. Dagenlang kon ik piekeren over hoe die ene opmerking bedoeld was. Of wat anderen van me vonden. En boos en teleurgesteld was

Lees verder »
Zelfvertrouwen-coaching

Zelfvertrouwen coaching

Je bent op deze plek terecht gekomen omdat je informatie over of begeleiding zoekt bij het vergroten van je zelfvertrouwen. Wellicht vraag je je af of een coach wel de juiste persoon is om je te begeleiden. Of wil je graag weten wat je kunt verwachten van zelfvertrouwen coaching. Op

Lees verder »
Afgewezen-worden

Waarom je je zo snel afgewezen of gekwetst voelt

Voel jij je snel afgewezen of aangevallen? Trek jij je kritiek sterk aan? Het soort kritiek of afwijzing waardoor je dagenlang van slag bent en wat jou achtereenvolgens verdrietig, boos, wraakzuchtig en machteloos maakt. Een rollercoaster van emoties en gevoelens die nog een tijdlang kunnen aanhouden.    Ik kom het

Lees verder »
Niet-lekker-in-je-vel-zitten

Niet lekker in je vel zitten

Zit je al een tijdje niet lekker in je vel? Heb je het gevoel dat je niet jezelf bent? En weet je niet hoe je je weer beter kunt voelen? Voel je je schuldig naar je omgeving omdat je niet de persoon bent die je wil zijn? Grote kans dat je in

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Onzekerheid herkennen bij je medewerkers

Het is vrij normaal om je af en toe onzeker te voelen. Alleen wanneer de onzekerheid iemand ernstig belemmert is het belangrijk om daar iets aan te doen. Als resultaat van langdurige onzekerheid kan namelijk op termijn  eenzaamheid, een depressie of een burn-out ontstaan. Daarom is het belangrijk dat een probleem

Lees verder »
Innerlijke-Criticus

Leven met je innerlijke criticus

Heb jij ook zo’n kritische innerlijke stem die wie je bent en wat je doet met de grond gelijk maakt?  Die snoeihard is in zijn commentaar over hoe je eruitziet. Over wie je vrienden zijn (als hij al denkt dat je ooit vrienden krijgt). En hoe je presteert. En hij

Lees verder »
Verlatingsangst

Verlatingsangst: oorzaken, gevolgen en aanpak

Ben je bang dat je partner je op elk moment kan verlaten, ofwel in de steek kan laten? Of heb je de irreële angst dat je partner plotseling ernstig ziek wordt of overlijdt? Dan kan het dat je last hebt van verlatingsangst, ook wel separatieangst genoemd. In dit artikel lees

Lees verder »
Voice-Dialogue-Coach

Voice Dialogue: een bus vol ikken

Heb je het idee dat jij niet zelf achter het stuur zit van jouw leven maar dat jouw leven wordt bepaald door een drammer, een pleaser, een perfectionist of een innerlijke criticus? Terwijl jij zelf lijdzaam toekijkt hoe je leven zich ontvouwt? Volgens Hal en Sidra Stone (bedenkers van de

Lees verder »
Omgaan-met-afwijzing-sollicitatie

Omgaan met afwijzing na een sollicitatie

Stel dat je niet meer zo uit het veld geslagen zou zijn na een afwijzing op een sollicitatie?  Dat zou toch fijn zijn? Of niet?  Zelf heb ik zowel aan de ene als aan de andere kant van de sollicitatietafel gezeten. En als ik de sollicitant was, was dat met wisselend

Lees verder »
Stoppen-met-piekeren

Stoppen met piekeren

Vroeger kon ik veel en vooral langdurig piekeren. Waarover? Over van alles en nog wat. Ik was vooral bekend met ‘wat als..’. Je weet wel; de beren op de weg die je bedenkt en die vervolgens nooit langskomen (gelukkig 😃). Het enige wat het piekeren me opleverde was een hoop

Lees verder »
Gaslighting

Gaslighting in je relatie

‘Vroeger was ik niet zo onzeker’, vertelt Vera mij emotioneel tijdens het intakegesprek. ‘Nu twijfel ik continu aan mezelf en heb ik bevestiging nodig van mijn vriend. In het begin was hij heel vriendelijk en liefdevol maar de laatste tijd maken we om alles ruzie. Ik merk dat hij liegt

Lees verder »
je-welkom-voelen

Waarom je je niet welkom of gewenst voelt

Net teruggekomen van een heerlijke vakantie op Lefkas, een eiland met een brug verbonden aan het vaste land van Griekenland, geniet ik nog na van de indrukken die ik heb opgedaan. We verbleven in een kleinschalig appartementencomplex, gerund door 2 broers onder het toeziend oog van hun moeder. We werden

Lees verder »
Zelfvertrouwen-vergroten

Je zelfvertrouwen vergroten

Je kan het aan! Zelfvertrouwen vergroten staat vaak bovenaan het lijstje van mensen die zich onzeker voelen. Jammer genoeg stranden hun pogingen om hieraan te werken vaak zonder het gehoopte resultaat. Dit heeft alles te maken met schaamte en angst. Graag deel ik een aantal inzichten met je die kunnen

Lees verder »
Onzekerheid-overwinnen

Onzekerheid overwinnen

Je bent onzeker en dat is geen fijn gevoel, toch?  Transpireren, versnelde ademhaling, een droge mond, een naar gevoel in je buik; allemaal stressreacties van het lichaam wanneer je je onzeker voelt.  Het zijn dit soort sensaties die je liever niet voelt. En die bovendien lijken te wijzen op opkomend

Lees verder »
Stress-verminderen-coach

Stress verminderen in 3 stappen

Stress; iedereen heeft er wel eens last van. En dat is niet erg. Stress hoeft namelijk niet ongezond te zijn. Het kan je helpen om tot een prestatie te komen, om je doel te bereiken en dit kan je dan ook energie geven. Wanneer je echter langdurig wordt blootgesteld aan

Lees verder »
Carriereswitch-maken

Wat je moet weten over een carrièreswitch maken

‘Pff, ik moet er niet aan denken dat ik nog 25 jaar dit werk moet doen’, verzucht Carli. ‘Maar ja, wat dan wel?’ Onzeker kijkt ze me aan. Ik kom dit vaker tegen; mensen die tegen overspannenheid aanzitten omdat ze te lang gedaan hebben waar ze niet gelukkig van worden.

Lees verder »
Stress-coach-woerden

Thema werkstress: Voorkomen is beter dan genezen

Wie ervaring heeft met een medewerker die burn-out is geraakt weet het. Het proces van terugkeer naar het werk is meestal lang en moeizaam. Zowel voor de betrokken medewerker als voor het team en jou als leidinggevende. Voorkomen is beter dan genezen dus. Creëer een positieve omgeving waar mensen graag

Lees verder »
Werkstress-coach-Woerden

Thema werkstress: Jouw gedrag bepaalt de norm in het team

Mails versturen in het weekend, altijd bereikbaar zijn en tot ’s avonds laat aan het werk zijn. Onbedoeld bepaal jij met dit gedrag de norm binnen het team. Medewerkers weten ‘zo doen wij het hier’. Ze kopiëren dit gedrag om daarmee de erkenning en waardering van jou en de organisatie

Lees verder »
jezelf-vergelijken-met-anderen

Waarom je jezelf wél moet vergelijken met anderen

Onlangs tijdens een coachsessie gooide Elke al haar frustraties eruit. “Jerry heeft het pas goed voor elkaar, zijn vrouw werkt ook. Ze hebben veel meer te besteden dan ik”. Ik zie aan Elke dat ze nog veel meer gal te spuwen heeft. “Ze gaan drie keer per jaar op vakantie.

Lees verder »
taboe-onzekerheid

Nieuw: taboe op niet onzeker zijn

In mijn eerdere blogs scheef ik over het taboe op onzekerheid. Dat dat er is, is duidelijk. Nu vroeg ik me af wat er zou gebeuren als we een nieuw taboe zouden introduceren: het taboe op ‘niet onzeker zijn’. Er is tenslotte ook al een taboe op arrogantie of te

Lees verder »
Onzekerheid-coach

Geurend maandverband als doekje voor het bloeden

Zo’n 28 jaar geleden schreef ik er al over: het effect dat je bereikt door het kopen van een product. Voor Nederlandse les kregen we de opdracht om een reclame voor een niet bestaand product bedenken. Ik maakte een reclame voor maandverband die actief een frisse geur afscheidt zodat vrouwen

Lees verder »
hoofd-opruimen

Coaching voor een leeg hoofd

Dat coaching niet altijd zwaar of emotioneel hoeft te zijn, bewijst dit verhaal. ‘Kan je me vandaag helpen mijn hoofd leeg te maken?’, was de letterlijke vraag van mijn cliënt als reactie op de vraag die ik vaak stel bij aanvang van een sessie: ‘waarmee wil je vandaag aan de

Lees verder »
Onzekerheidsmanager

Niks is beter dan in een snikhete flat zitten

Laatst ging ik bij mijn lieve moeder op visite. De dagen ervoor waren warm geweest maar nu was het afgekoeld en er waaide een frisse wind. Toen ik binnenkwam, merkte ik dat er een enorme onnodige warmte in huis hing.  De deuren zaten dicht en mijn moeder had het zweet

Lees verder »
Emoties-coach

Je zichtbare emotie is vaak niet waar het om draait

‘Hoezo niet? Als ik boos ben, ben ik toch gewoon boos?’, vraag je je nu misschien af. Soms is dat inderdaad zo. Maar vaak ook niet. Vooral niet als je langer boos blijft dan, gezien de situatie, logisch is. ‘Zo moeilijk is dat toch niet?’ Een tijdje geleden begeleidde ik

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

1 schildpad tussen 12 parkietjes

‘De wereld zit niet op jou te wachten’Als je introvert bent en daar onzeker over bent, kan je het knap lastig hebben in het extraverte tijdperk waarin we nu leven. Het lijkt erop dat extraverte eigenschappen geliefd zijn. Sla een willekeurige vacaturetekst erop na en je ziet dat deze doorspekt

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Een worst voor de 55-plusser (maar lees dit ook als je 40 bent)

Een carrièreverandering maken door buiten de kaders te denken. Dit was het onderwerp van een netwerkbijeenkomst voor werkzoekenden waar ik laatst was. De gemiddelde leeftijd was 55 jaar. Wie de gemiddelde 55+’er kent, zal weten dat daar de schoen meteen knelde. Niet omdat deze mensen niet buiten de kaders kunnen

Lees verder »

Je bent iets met een Polly-4 fiets

Voor mijn verjaardag had ik een geel Polly 4-fietsje gekregen. Met zijwieltjes. Ik wist dat kinderen in de buurt zonder zijwieltjes konden fietsen en ik – vier jaar en groot voor mijn leeftijd – zou toch zeker niet voor hen onderdoen? Daar ging ik. Eerst in de tuin, daarna rondjes

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Zie je mij al in een klein gouden bikinietje?

Ik worstel er al een tijdje mee. Mijn weg vinden als offline coach in de onlinewereld. Niet dat ik niet kan omgaan met social media. Dat is het probleem niet. Ik ben best handig en creatief en kan ook best schrijven. Nee, de vraag die me de laatste tijd bezighoudt,

Lees verder »
Angst

Wat er ook gebeurt, je kan het aan

Wat een inzicht! Laatst las ik een interessante zienswijze op angst, namelijk onder elke angst ligt de angst dat je, wat er in je leven gebeurt, niet aan zal kunnen. Dus bijvoorbeeld: bij het idee van het moeten houden van een presentatie breekt het zweet je al uit, want wat

Lees verder »
Coach-Woerden-Slecht-nieuws-gesprekken

Hoe breng jij een moeilijke boodschap?

In gesprekken die ik voer, hoor ik regelmatig dat leidinggevenden moeite hebben om slecht nieuws te brengen. Daarmee bedoel ik boodschappen als: de beloofde promotie gaat niet door, je contract wordt niet verlengd of ik vind jouw functioneren onvoldoende en wil afscheid van je nemen. Vaak wordt de boodschap onduidelijk

Lees verder »
Faalangst

Durf jij te falen?

We hebben er allemaal in meer of mindere mate last van: faalangst. Waar de een wordt uitgedaagd om nog betere prestaties neer te zetten, wordt de ander overmand door angst en komt helemaal niet meer tot actie. Faalangst kan je omschrijven als de angst om fouten te maken, af te

Lees verder »
Perfectionisme

Hoge lat

Ben jij iemand die voor alles een hoge lat heeft? Mensen die perfectionistisch zijn, gaan voor het allerbeste resultaat. Als je dat niet haalt, verwijt je jezelf dat je niet genoeg je best hebt gedaan. Altijd het beste werk afleveren gaat niet waardoor perfectionisten gaan twijfelen aan zichzelf en zich

Lees verder »
Cirkel-van-invloed-en-betrokkenheid

Cirkel van invloed en betrokkenheid

De cirkel van invloed en betrokkenheid. Je hebt er misschien wel eens van gehoord maar wat is het precies? Een tijdje geleden schreef ik over proactiviteit. Ik schreef ook dat pro actief gedrag te ontwikkelen is. Als je pro actief bent dan ben je bezig met dingen waar je invloed

Lees verder »
Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Neem direct contact op
Hallo, waarmee kan ik je helpen?