Hoe breng jij een moeilijke boodschap?

Slechtnieuwsgesprek

Share This Post

In gesprekken die ik voer met leidinggevenden hoor ik vaak hoe moeilijk zij het vinden om slecht nieuws te brengen.

Daarmee bedoel ik boodschappen als: de beloofde promotie gaat niet door, je contract wordt niet verlengd of ik vind jouw functioneren onvoldoende en wil afscheid van je nemen.

Vaak wordt de boodschap onduidelijk gebracht, wordt het verzacht en soms zelfs wordt de ander verleid om te raden waarvoor je bij elkaar zit. Ook het verschuilen achter het beleid of genomen besluit door een ander komt vaak voor.

Een slecht nieuws gesprek hoeft niet slecht te zijn. Goed gevoerde slecht nieuws gesprekken zorgen voor een goed of neutraal gevoel bij de leidinggevende en de medewerker. En het zorgt dat het (rouw)proces erna veel prettiger verloopt. 

Voordat ik vertel hoe je een goed slecht nieuws gesprek voert, leg ik je eerst de vraag voor: hoe komt het dat leidinggevenden hier zo mee worstelen?

Waar gewerkt wordt, moeten moeilijke boodschappen gebracht worden. Dat is nu eenmaal zo. Een trainer in een opleiding die ik volgde, verwoordde dat heel mooi: ‘zeggen wat er gezegd moet worden’.

Als  slecht nieuws gesprekken niet goed gevoerd worden, kan dat voor de ontvanger van het nieuws extra traumatisch zijn. Hij heeft dan langer nodig om uit de woede te komen en de situatie te accepteren. En daar heb jij dan als leidinggevende weer last van. Vaak hou je zelf aan dit soort gesprekken ook geen goed gevoel over. Liever ga je ze in de toekomst uit de weg. Maar zoals je weet maken zachte heelmeesters stinkende wonden. Je zorgt daarmee voor toekomstige problemen.

Internet staat vol informatie over het voeren van slecht nieuws gesprekken en ook trainingen zijn ruim voorhanden. Hoe kan het dan dat leidinggevenden, ondanks een goede voorbereiding, wellicht ook training en de beste intenties, het er niet altijd goed vanaf brengen?

 

Ik neem een aantal redenen met je door.

Veel leidinggevenden willen graag aardig gevonden worden. Ze denken daarmee ver te kunnen komen. Ze geloven dat als ze slecht nieuws moeten brengen, dat ze niet meer aardig gevonden worden. Of dat de medewerker of erger, het hele team, zich tegen hem keert.

Dit zorgt ervoor dat je de boodschap te veel verpakt. Je brengt de boodschap onduidelijk. Je draait er omheen. Of je past de ‘hang yourself’ methode toe: je laat de ander raden waarom jullie bij elkaar zitten.

Veel leidinggevenden geloven dat hun medewerker het slechte nieuws niet aankan. En dat hij er de oorzaak van is dat de medewerker instort. In werkelijkheid is het de leidinggevende die zijn eigen gevoelens van ‘het niet aankunnen’ projecteert op de medewerker.

Ook dit zorgt ervoor dat je de boodschap met omwegen brengt, onduidelijk of soms onvolledig. Ook is hier het onnodig voor je uitschuiven van een gesprek aan de orde.

Iets wat ook regelmatig voorkomt is dat je slecht nieuws moet brengen, waar je zelf niet helemaal achterstaat. Je weet niet helemaal zeker of iemand niet goed functioneert omdat je het onvoldoende hebt kunnen vaststellen. Als er druk op je is uitgeoefend om een beslissing te nemen (door jouw leidinggevende of het team) kan je in een lastige situatie komen. Daardoor is het moeilijk om de slechte boodschap te brengen.

Wat dan vaak gebeurt is dat je als leidinggevende in het gesprek de beslissing op een ander probeert af te schuiven. ‘Ik wilde het niet maar de organisatie wil dit zo.’ Je medewerker heeft helemaal niets aan deze informatie. Zorg dat je, hoe lastig ook, naar de medewerker toe de beslissing goed uitdraagt.

Natuurlijk zal een medewerker uit het veld geslagen zijn als hij slecht nieuws krijgt. Zijn wereld staat even op zijn kop en dat is logisch. Je kunt het moeilijk vinden om slecht nieuws te brengen omdat je gelooft dat het ook alleen maar slecht is voor de medewerker. Je ziet niet dat er ook weer goede dingen uit voort kunnen komen. Het leven van de medewerker gaat gewoon door en meestal komt er ook weer een oplossing.

De kans is groot dat je als leidinggevende letterlijk of figuurlijk gaat zitten meehuilen. Empathie tonen is heel belangrijk maar de medewerker heeft het meest aan een leidinggevende die stevig blijft staan en bij wie hij terecht kan.

Er zijn ook leidinggevenden die niet het vertrouwen hebben dat medewerkers (op de lange termijn) een goed gevoel kunnen overhouden aan de beslissing en het gesprek. Met deze mindset gaan ze dan ook het gesprek in.

Als leidinggevende moet je soms moeilijke beslissingen nemen. En die zijn voor de medewerker niet altijd fijn. En dat brengt emoties mee. Emoties die jij niet perse prettig vindt. Je weet ook niet hoe je ermee om moet gaan. Vaak zitten er overtuigingen in de weg die jou belemmeren zoals ‘je hoort niet boos te zijn op je werk’ of  ‘alleen watjes huilen’.

Het gevolg hiervan voor een slecht nieuws gesprek is dat je te afstandelijk bent. En dat je geen erkenning geeft aan de emoties van de medewerker.

Vaak is een slecht nieuws gesprek het uitvoeren van een zakelijke beslissing. Toch hebben leidinggevenden de neiging het heel persoonlijk te maken. Ze zijn bang dat de medewerker het hen persoonlijk aanrekent. Als dit gebeurt, dan kan je ervan uitgaan dat er sprake is van een emotionele beslissing en niet om een zakelijke beslissing, waar feiten aan ten grondslag liggen.

Hoe voer je een goed slechtnieuwsgesprek?

Een goed gevoerd slecht nieuws gesprek is voor zowel jou als je medewerker belangrijk. En voor jou als leidinggevende is dit zeker haalbaar. 

  1. Zorg dat je goed voorbereid bent. 
    Weet wat je wil vertellen en welke feiten er zijn. Zorg dat je onderstaande stappen in je hoofd hebt!
  2. Neem de tijd en ga er ontspannen in.
    Haal een aantal keren diep adem en ga ontspannen het gesprek in. Zorg ook dat je er vlak voor en er vlak na geen andere afspraken hebt staan. Zo hoef je het gesprek niet af te raffelen.
  3. Breng direct en duidelijk het slechte nieuws.
    Draai er niet om heen. De medewerker weet al dat er iets aan de hand is en heeft duidelijkheid nodig. Zeg wat er gezegd moet worden, weet je nog? Maar ga jezelf niet herhalen.
  4. Wees eerlijk en transparant.
    Mensen voelen het feilloos aan wanneer je niet eerlijk bent, wanneer je niet alles zegt of de waarheid verdraait. Wees dus eerlijk en open.
  5. Geef uitleg over het vervolg.
    Indien dit van toepassing is, geef je rustig uitleg over wat er gebeurt na het gesprek (dit kan ook de inhoud zijn van een vervolggesprek).
  6. Geef ruimte.
    Geeft ruimte aan wat er is. Wat de medewerker wil zeggen en uiten. Neem de tijd om vragen te beantwoorden. Respecteer het ook als de medewerker niet wil of kan reageren. 
  7. Geef erkenning voor het gevoel.
    Geef erkenning voor het gevoel van de medewerker. Dat je hem begrijpt, wil niet zeggen dat je het eens moet zijn met zijn zienswijze. Ga er dus niet in mee. Dit helpt de medewerker namelijk niet verder omdat hij door jouw gedrag valse hoop kan krijgen.
  8. Maak een vervolgafspraak.
    Gaat de medewerker direct na de afspraak naar huis? Check dan hoe hij naar huis gaat en of hij hulp nodig heeft? Maak ook een afspraak voor een volgend contactmoment. Wanneer bel je hem op of is er een vervolggesprek?

De Don't van een slechtnieuwsgesprek

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: ga de medewerker niet redden. Dus verzacht je boodschap niet, zeg niet: ‘ik wilde dit ook niet’, ‘het valt toch allemaal wel mee’, of ‘je vindt zo weer een andere baan’.

Wat ik je bied

Staat het zweet in je handen als je een slecht nieuws gesprek moet voeren? Lig je nachten van tevoren wakker? Wil je er het liefst onderuit komen en ben je geneigd je medewerkers te redden? Wil je onderzoeken wat jou in de weg staat om goede slechtnieuwsgesprekken te voeren? Lees hier meer over APK-gesprekken of plan hieronder direct een gratis kennismakingsgesprek. Ik help je graag op weg.

MEER
BLOGS

Zelfvertrouwen-vergroten

Je zelfvertrouwen vergroten

Voel je je vaak onzeker en wil je je zelfvertrouwen vergroten? Het vergroten van zelfvertrouwen staat vaak bovenaan het lijstje van mensen die zich onzeker voelen. Je bent dus niet de enige. Helaas stranden veel pogingen om aan zelfvertrouwen te werken meestal na een paar weken. Dit komt omdat mensen

Lees verder »
Zelfvertrouwen-coaching

Zelfvertrouwen coaching

Je bent op deze plek terecht gekomen omdat je informatie over of begeleiding zoekt bij het vergroten van je zelfvertrouwen. Wellicht vraag je je af of een coach wel de juiste persoon is om je te begeleiden. Of wil je graag weten wat je kunt verwachten van zelfvertrouwen coaching. Op

Lees verder »
Een-bal-onder-water-drukken

Wat niemand je vertelt over onzekerheid

‘Ik wil zo graag af van die onzekerheid’, verzucht een cliënt in een van onze coachingsgesprekken. Ik kan het me voorstellen. Het is toch ook geen pretje? Die eeuwige twijfel aan jezelf. Bang voor wat anderen van je vinden. Doe ik het wel goed? Ben ik wel leuk genoeg? Zweet

Lees verder »
Slechtnieuwsgesprek

Hoe breng jij een moeilijke boodschap?

In gesprekken die ik voer met leidinggevenden hoor ik vaak hoe moeilijk zij het vinden om slecht nieuws te brengen. Daarmee bedoel ik boodschappen als: de beloofde promotie gaat niet door, je contract wordt niet verlengd of ik vind jouw functioneren onvoldoende en wil afscheid van je nemen. Vaak wordt

Lees verder »
Emotioneel-afhankelijk

Ben ik emotioneel afhankelijk?

Zoek jij vaak bevestiging bij of goedkeuring van je partner? Vraag je je vaak af of je wel goed genoeg bent? Vind je het moeilijk om je eigen mening te uiten? En voel je je alleen maar goed als je openlijk gezien, geaccepteerd en gewaardeerd wordt door anderen? Slaat de

Lees verder »
Onzeker-als-leidinggevende-1

11 signalen dat je onzeker bent als leidinggevende

Of je nu beginnend leidinggevende bent of al langer een team aanstuurt, het is heel normaal dat je af en toe onzeker bent. Er komt namelijk nogal wat kijken bij goed leidinggeven. Werken met mensen kan complex zijn. Als manager heb je vaak een breed takenpakket. Soms combineer je dit

Lees verder »
Door-de-mand-vallen-impostersyndroom

Door de mand vallen

Ben je bang dat je binnenkort door de mand valt? En dat iedereen zal ontdekken dat je helemaal niet zo slim of capabel bent als je doet voorkomen? Dat je ‘maar wat doet’ en dus helemaal niet zo goed bent als zij denken? Je vindt het gek dat anderen het

Lees verder »
Effectief-communiceren-coach

Effectief communiceren met de 3 deuren van paul ware

Je bent al jaren leidinggevende en bent gewend om gesprekken te voeren met je medewerkers. Je wil graag leren om effectief te communiceren. Je merkt namelijk dat je in gesprekken met de ene medewerker veel verder komt dan met de andere. Met de één communiceer je makkelijk, je boodschap wordt

Lees verder »
Bang-voor-wat-anderen-van-ons-vinden

Waarom we zo bang zijn voor wat anderen van ons vinden

Ik sta inmiddels in mijn derde outfit voor de spiegel. De vorige twee outfits zijn al vakkundig afgekeurd door mijn Innerlijke Criticus. Ook bij wat ik nu aan heb, heeft mijn Innerlijke Criticus zijn bedenkingen. Oké, het topje staat me goed maar ik moet toegeven dat ‘ie wel wat gekreukt

Lees verder »
Lekker-in-je-vel-coach

In 5 stappen weer lekker in je vel

Voel je je ontregeld omdat je niet lekker in je vel zit? Voel je je niet jezelf op dit moment? En ben je bang dat als je niets doet, dat de situatie verder verslechtert? Als je mijn vorige blog ‘niet lekker in je vel zitten‘ hebt gelezen, weet je dat

Lees verder »
Leren-loslaten

Leren loslaten voor meer rust en ontspanning

Er is een tijd geweest dat ik een abonnement had op de controle hebben. 😂 Het gaf me een prettig gevoel om mezelf en mijn omgeving ‘te controleren’. Dagenlang kon ik piekeren over hoe die ene opmerking bedoeld was. Of wat anderen van me vonden. En boos en teleurgesteld was

Lees verder »
Afgewezen-worden

Waarom je je zo snel afgewezen of gekwetst voelt

Voel jij je snel afgewezen of aangevallen?    Trek jij je kritiek van anderen sterk aan?    Voel je je snel bekritiseerd, ook al is dat waarschijnlijk niet zo bedoeld?   En voel je je door kritiek of afwijzing dagenlang van slag? Dan ken je ook wel de rollercoaster van

Lees verder »
Niet-lekker-in-je-vel-zitten

Niet lekker in je vel zitten

Zit je al een tijdje niet lekker in je vel?  Heb je het gevoel dat je niet jezelf bent?  En weet je niet hoe het komt? Of hoe je je weer beter kunt voelen?  Voel je je schuldig naar je omgeving omdat je niet de persoon bent die je wil zijn?

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Onzekerheid herkennen bij je medewerkers

Het is vrij normaal om je af en toe onzeker te voelen. Alleen wanneer de onzekerheid iemand ernstig belemmert is het belangrijk om daar iets aan te doen. Als resultaat van langdurige onzekerheid kan namelijk op termijn  eenzaamheid, een depressie of een burn-out ontstaan. Daarom is het belangrijk dat een probleem

Lees verder »
Innerlijke-Criticus

Leven met je innerlijke criticus

Heb jij ook zo’n kritische innerlijke stem die wie je bent en wat je doet met de grond gelijk maakt?  Die snoeihard is in zijn commentaar over hoe je eruitziet. Over wie je vrienden zijn (als hij al denkt dat je ooit vrienden krijgt). En hoe je presteert. En hij

Lees verder »
Verlatingsangst

Verlatingsangst: oorzaken, gevolgen en aanpak

Ben je bang dat je partner je op elk moment kan verlaten, ofwel in de steek kan laten? Of heb je de irreële angst dat je partner plotseling ernstig ziek wordt of overlijdt? Dan kan het dat je last hebt van verlatingsangst, ook wel separatieangst genoemd. In dit artikel lees

Lees verder »
Voice-Dialogue-Coach

Voice Dialogue: een bus vol ikken

Heb je het idee dat jij niet zelf achter het stuur zit van jouw leven maar dat jouw leven wordt bepaald door een drammer, een pleaser, een perfectionist of een innerlijke criticus? Terwijl jij zelf lijdzaam toekijkt hoe je leven zich ontvouwt? Volgens Hal en Sidra Stone (bedenkers van de

Lees verder »
Omgaan-met-afwijzing-sollicitatie

Omgaan met afwijzing na een sollicitatie

Stel dat je niet meer zo uit het veld geslagen zou zijn na een afwijzing op een sollicitatie?  Dat zou toch fijn zijn? Of niet?  Zelf heb ik zowel aan de ene als aan de andere kant van de sollicitatietafel gezeten. En als ik de sollicitant was, was dat met wisselend

Lees verder »
Stoppen-met-piekeren

Stoppen met piekeren

Vroeger kon ik veel en vooral langdurig piekeren. Waarover? Over van alles en nog wat. Ik was vooral bekend met ‘wat als..’. Je weet wel; de beren op de weg die je bedenkt en die vervolgens nooit langskomen (gelukkig 😃). Het enige wat het piekeren me opleverde was een hoop

Lees verder »
Gaslighting

Gaslighting in je relatie

‘Vroeger was ik niet zo onzeker’, vertelt Vera mij emotioneel tijdens het intakegesprek. ‘Nu twijfel ik continu aan mezelf en heb ik bevestiging nodig van mijn vriend. In het begin was hij heel vriendelijk en liefdevol maar de laatste tijd maken we om alles ruzie. Ik merk dat hij liegt

Lees verder »
je-welkom-voelen

Waarom je je niet welkom of gewenst voelt

Net teruggekomen van een heerlijke vakantie op Lefkas, een eiland met een brug verbonden aan het vaste land van Griekenland, geniet ik nog na van de indrukken die ik heb opgedaan. We verbleven in een kleinschalig appartementencomplex, gerund door 2 broers onder het toeziend oog van hun moeder. We werden

Lees verder »
Onzekerheid-overwinnen

Onzekerheid overwinnen

Je bent onzeker en dat is geen fijn gevoel, toch?  Transpireren, versnelde ademhaling, een droge mond, een naar gevoel in je buik; allemaal stressreacties van het lichaam wanneer je je onzeker voelt.  Het zijn dit soort sensaties die je liever niet voelt. En die bovendien lijken te wijzen op opkomend

Lees verder »
Stress-verminderen-coach

Stress verminderen in 3 stappen

Stress; iedereen heeft er wel eens last van. En dat is niet erg. Stress hoeft namelijk niet ongezond te zijn. Het kan je helpen om tot een prestatie te komen, om je doel te bereiken en dit kan je dan ook energie geven. Wanneer je echter langdurig wordt blootgesteld aan

Lees verder »
Carriereswitch-maken

Wat je moet weten over een carrièreswitch maken

‘Pff, ik moet er niet aan denken dat ik nog 25 jaar dit werk moet doen’, verzucht Carli. ‘Maar ja, wat dan wel?’ Onzeker kijkt ze me aan. Ik kom dit vaker tegen; mensen die tegen overspannenheid aanzitten omdat ze te lang gedaan hebben waar ze niet gelukkig van worden.

Lees verder »
Stress-coach-woerden

Thema werkstress: Voorkomen is beter dan genezen

Wie ervaring heeft met een medewerker die burn-out is geraakt weet het. Het proces van terugkeer naar het werk is meestal lang en moeizaam. Zowel voor de betrokken medewerker als voor het team en jou als leidinggevende. Voorkomen is beter dan genezen dus. Creëer een positieve omgeving waar mensen graag

Lees verder »
Werkstress-coach-Woerden

Thema werkstress: Jouw gedrag bepaalt de norm in het team

Mails versturen in het weekend, altijd bereikbaar zijn en tot ’s avonds laat aan het werk zijn. Onbedoeld bepaal jij met dit gedrag de norm binnen het team. Medewerkers weten ‘zo doen wij het hier’. Ze kopiëren dit gedrag om daarmee de erkenning en waardering van jou en de organisatie

Lees verder »
jezelf-vergelijken-met-anderen

Waarom je jezelf wél moet vergelijken met anderen

Onlangs tijdens een coachsessie gooide Elke al haar frustraties eruit. “Jerry heeft het pas goed voor elkaar, zijn vrouw werkt ook. Ze hebben veel meer te besteden dan ik”. Ik zie aan Elke dat ze nog veel meer gal te spuwen heeft. “Ze gaan drie keer per jaar op vakantie.

Lees verder »
taboe-onzekerheid

Nieuw: taboe op niet onzeker zijn

In mijn eerdere blogs scheef ik over het taboe op onzekerheid. Dat dat er is, is duidelijk. Nu vroeg ik me af wat er zou gebeuren als we een nieuw taboe zouden introduceren: het taboe op ‘niet onzeker zijn’. Er is tenslotte ook al een taboe op arrogantie of te

Lees verder »
Onzekerheid-coach

Geurend maandverband als doekje voor het bloeden

Zo’n 28 jaar geleden schreef ik er al over: het effect dat je bereikt door het kopen van een product. Voor Nederlandse les kregen we de opdracht om een reclame voor een niet bestaand product bedenken. Ik maakte een reclame voor maandverband die actief een frisse geur afscheidt zodat vrouwen

Lees verder »
hoofd-opruimen

Coaching voor een leeg hoofd

Dat coaching niet altijd zwaar of emotioneel hoeft te zijn, bewijst dit verhaal. ‘Kan je me vandaag helpen mijn hoofd leeg te maken?’, was de letterlijke vraag van mijn cliënt als reactie op de vraag die ik vaak stel bij aanvang van een sessie: ‘waarmee wil je vandaag aan de

Lees verder »
Onzekerheidsmanager

Niks is beter dan in een snikhete flat zitten

Laatst ging ik bij mijn lieve moeder op visite. De dagen ervoor waren warm geweest maar nu was het afgekoeld en er waaide een frisse wind. Toen ik binnenkwam, merkte ik dat er een enorme onnodige warmte in huis hing.  De deuren zaten dicht en mijn moeder had het zweet

Lees verder »
Emoties-coach

Je zichtbare emotie is vaak niet waar het om draait

‘Hoezo niet? Als ik boos ben, ben ik toch gewoon boos?’, vraag je je nu misschien af. Soms is dat inderdaad zo. Maar vaak ook niet. Vooral niet als je langer boos blijft dan, gezien de situatie, logisch is. ‘Zo moeilijk is dat toch niet?’ Een tijdje geleden begeleidde ik

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

1 schildpad tussen 12 parkietjes

‘De wereld zit niet op jou te wachten’Als je introvert bent en daar onzeker over bent, kan je het knap lastig hebben in het extraverte tijdperk waarin we nu leven. Het lijkt erop dat extraverte eigenschappen geliefd zijn. Sla een willekeurige vacaturetekst erop na en je ziet dat deze doorspekt

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Een worst voor de 55-plusser (maar lees dit ook als je 40 bent)

Een carrièreverandering maken door buiten de kaders te denken. Dit was het onderwerp van een netwerkbijeenkomst voor werkzoekenden waar ik laatst was. De gemiddelde leeftijd was 55 jaar. Wie de gemiddelde 55+’er kent, zal weten dat daar de schoen meteen knelde. Niet omdat deze mensen niet buiten de kaders kunnen

Lees verder »

Je bent iets met een Polly-4 fiets

Voor mijn verjaardag had ik een geel Polly 4-fietsje gekregen. Met zijwieltjes. Ik wist dat kinderen in de buurt zonder zijwieltjes konden fietsen en ik – vier jaar en groot voor mijn leeftijd – zou toch zeker niet voor hen onderdoen? Daar ging ik. Eerst in de tuin, daarna rondjes

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Zie je mij al in een klein gouden bikinietje?

Ik worstel er al een tijdje mee. Mijn weg vinden als offline coach in de onlinewereld. Niet dat ik niet kan omgaan met social media. Dat is het probleem niet. Ik ben best handig en creatief en kan ook best schrijven. Nee, de vraag die me de laatste tijd bezighoudt,

Lees verder »
Angst

Wat er ook gebeurt, je kan het aan

Wat een inzicht! Laatst las ik een interessante zienswijze op angst, namelijk onder elke angst ligt de angst dat je, wat er in je leven gebeurt, niet aan zal kunnen. Dus bijvoorbeeld: bij het idee van het moeten houden van een presentatie breekt het zweet je al uit, want wat

Lees verder »
Faalangst

Durf jij te falen?

We hebben er allemaal in meer of mindere mate last van: faalangst. Waar de een wordt uitgedaagd om nog betere prestaties neer te zetten, wordt de ander overmand door angst en komt helemaal niet meer tot actie. Faalangst kan je omschrijven als de angst om fouten te maken, af te

Lees verder »
Perfectionisme

Hoge lat

Ben jij iemand die voor alles een hoge lat heeft? Mensen die perfectionistisch zijn, gaan voor het allerbeste resultaat. Als je dat niet haalt, verwijt je jezelf dat je niet genoeg je best hebt gedaan. Altijd het beste werk afleveren gaat niet waardoor perfectionisten gaan twijfelen aan zichzelf en zich

Lees verder »
Cirkel-van-invloed-en-betrokkenheid

Cirkel van invloed en betrokkenheid

De cirkel van invloed en betrokkenheid. Je hebt er misschien wel eens van gehoord maar wat is het precies? Als je pro actief bent dan ben je bezig met dingen waar je invloed op hebt en verspil je weinig energie aan dingen die je niet kunt veranderen. Stephen Covey bedacht de

Lees verder »
Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Neem direct contact op
Hallo, waarmee kan ik je helpen?