Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

Hoe-krijg-ik-meer-zelfvertrouwen

Anderen laten weten wat je leest?

Voel je je vaak onzeker en wil je meer zelfvertrouwen krijgen? Vraag je je regelmatig af: hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?

Meer zelfvertrouwen staat vaak bovenaan het lijstje van mensen die zich onzeker voelen. Je bent dus niet de enige. Helaas stranden veel pogingen om aan zelfvertrouwen te werken meestal na een paar weken. Dit komt omdat mensen die onzeker zijn, geloven dat ze niet onzeker mógen zijn. En daardoor drukken ze het weg. Maar ook omdat waar je aan te werken hebt, helemaal niet zo voor de hand ligt.

In deze blog lees je waarom meer zelfvertrouwen krijgen belangrijk is. Ik deel een lijstje met je van kenmerken van een gebrek aan zelfvertrouwen. Ik ben benieuwd welke jij herkent. Ook lees je hoe je meer zelfvertrouwen krijgt. Binnen een paar minuten weet je er alles over. 

De definitie van zelfvertrouwen

Volgens de Van Dale betekent zelfvertrouwen: het vertrouwen in de eigen kracht. Voor mij betekent zelfvertrouwen: het geloof in jezelf en in je eigen kunnen. Bij het verbeteren van je zelfvertrouwen gaat het er dus om dat je ondanks onzekerheden toch gelooft in je eigen kunnen. Dat wat er ook gebeurt, jij dit aankan. Je hebt vertrouwen in jezelf en voelt je goed over jezelf.

Waarom is zelfvertrouwen belangrijk?

Het leven zit vol met onzekerheden. Als je onzeker bent, dan kunnen de hobbels van het leven voelen als het beklimmen van de Alpe d’huzes op teenslippers. Moeizaam dus. Of gewoon niet te doen.

Als je meer zelfvertrouwen hebt, dan gaat alles net wat makkelijker. Het leven voelt lichter en ook leuker. In plaats van piekeren of je wel goed genoeg bent of het goed genoeg doet, heb je ruimte in je hoofd om te genieten. En ervaar je rust en ontspanning.

Zelfvertrouwen is kunnen omgaan met onzekerheid

Wat kunnen mensen met zelfvertrouwen wel, wat jij nu nog niet kunt? Mensen met meer zelfvertrouwen hebben leren omgaan met onzekerheid. Zoals je net las, zit het leven vol onzekerheden. En wanneer je daar beter mee omgaat, geeft dat een gevoel van vertrouwen. Zelfverzekerde mensen blijven overeind bij tegenslag. Dit betekent dat ze veerkracht hebben. Meer zelfvertrouwen hebben, betekent dus dat je leert omgaan met onzekerheden, waardoor je zelfvertrouwen groeit. 

Hoe uit een gebrek aan zelfvertrouwen zich?

zelfvertrouwen-vergroten-coaching

Een gebrek aan zelfvertrouwen uit zich op verschillende manieren. Soms zelfs op z’n manier dat je niet weet dat je een gebrek aan zelfvertrouwen hebt. Wanneer je je zelfvertrouwen wilt vergroten, is het belangrijk om te weten waar je aan kunt werken. Welke herken jij van jezelf?

  • geen grenzen stellen
  • anderen pleasen of redden
  • altijd ja zeggen, ook als je nee bedoelt
  • twijfelen aan jezelf
  • alles zelf doen, geen hulp vragen
  • zelfkritiek
  • kritiek op anderen
  • geloven dat je dingen niet kunt die anderen wel kunnen
  • in je comfortzone blijven
  • perfectionisme
  • heel hard werken
  • je niet goed genoeg voelen
  • je snel afgewezen voelen
  • het gevoel hebben dat je er niet bij hoort
  • bang zijn voor wat anderen van je vinden
  • dingen vermijden (bv sociale contacten)
  • je over-verantwoordelijk voelen
  • het gevoel hebben door de mand te vallen
  • controle houden
  • dingen doen omdat ze zo horen
Het gevolg van al deze dingen is dat je rondloopt met spanningen, stress, onrust, bovenmatig piekert. Daarnaast kun je fysieke klachten ervaren.
 
Je zou kunnen zeggen dat mensen zich voorwaardelijk oké voelen als ze bovenstaand gedrag vertonen. Ze denken dus: ik ben oké als ik alles perfect doe. Of ik ben oké als ik het anderen maar naar hun zin maak. En als je dat gedrag niet meer kan laten zien, voel je je niet meer oké over jezelf. Je kunt je zelfvertrouwen vergroten door te werken aan dit soort mechanismen.

Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?

Mensen denken soms onterecht dat als ze niet meer onzeker zijn, dat ze dan zelfvertrouwen krijgen. Ik geloof dat het ene samengaat met de ander. De onzekerheid hoeft niet weg als je meer zelfvertrouwen wilt. En je moet het zeker niet wegdrukken. Onzekerheid is normaal en het is niet erg om je onzeker te voelen.

Om meer zelfvertrouwen te krijgen, is het nodig om te werken aan onderstaande aspecten:

  • zelfinzicht.
  • zelfacceptatie.
  • zelfcompassie.
  • zelfzorg.

Valt het je op dat ze allemaal met ‘zelf’ beginnen? Je kunt ze bij niemand anders krijgen. In coaching verleggen we dus de focus van de ander naar jezelf. En alles valt of staat met bewustwording. Dat is het begin van verandering. Want waar je je nog niet bewust van bent, kun je niet veranderen. Ik noem dit het Zelfvertrouwen-model.

Meer zelfvertrouwen krijgen

Hieronder leg ik uit wat ik versta onder bovengenoemde aspecten van het Zelfvertrouwen-model en hoe dit zorgt voor meer zelfvertrouwen.

Zelfinzicht

Door jezelf te leren kennen, verklein je je blinde vlek. Er is dan niet zoveel meer wat je niet van jezelf weet. Weten wie je bent, waar je goed in bent en wat je wilt en belangrijk is, kan ervoor zorgen dat je je steviger voelt staan. Meer zelfinzicht geeft meer zelfvertrouwen.

Zelfacceptatie

Vaak vechten we tegen dingen die we niet kunnen veranderen aan onszelf. Jezelf accepteren zoals je bent met alle mooie en minder mooie kanten draagt bij aan meer zelfvertrouwen. Je stopt je energie juist in dingen die je wel kunt veranderen en ook dat geeft meer vertrouwen in jezelf.

Zelfcompassie

Uit jij vaak kritiek op jezelf? Die kritische stem (de Innerlijke Criticus) zorgt ervoor dat we ons niet goed voelen over onszelf. Gek idee hè? Je hebt misschien altijd gedacht dat je onzeker werd door iets of iemand in de buitenwereld. Maar het is juist onze innerlijke stem die ons zo onzeker maakt. Waardoor wij bijvoorbeeld denken dat we binnenkort door de mand vallen. Zelfcompassie is de tegenhanger van zelfkritiek en zorgt dat je jezelf met meer mildheid behandelt. Daardoor krijg je ook meer zelfvertrouwen.

Zelfzorg

Stel dat je altijd maar ja zegt, geen grenzen stelt, altijd alles voor anderen doet of alles perfect wil doen. Kan je je voorstellen dat dat niet helpend is voor je zelfvertrouwen? Je zorgt dan niet goed voor jezelf en je eigen behoeften. Met zelfzorg leer je dit op jezelf toe te passen op een manier die bij jou past. Hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe meer zelfvertrouwen je krijgt.

In het kort

In deze blog heb ik antwoord gegeven op de veelgestelde vraag: ‘Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?’ Je weet dus nu dat je kunt werken aan je zelfinzicht, zelfacceptatie, zelfcompassie en zelfzorg. Met de nodige bewustwording kan jij ook meer zelfvertrouwen krijgen.

Coaching voor meer zelfvertrouwen?

De inzichten uit dit artikel kunnen je helpen bij het vergroten van zelfvertrouwen. Je weet nu aan welke pijlers je kunt werken. Wil je de eerste stap zetten om te werken aan je zelfvertrouwen? Maak dan een afspraak voor een kennismaking. Ik help je graag verder.

Nu te koop

Coach-zelfvertrouwen

Verder lezen

Hoge lat

Simone-Donker-coach

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting op het e-book Nooit meer bang voor wat anderen van je vinden.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwste zelfvertrouwen blogs.

Na aanmelding ontvang je per e-mail een geautomatiseerd verzoek om je inschrijving te bevestigen. Dan pas is je inschrijving definitief. Mocht je dit bericht niet ontvangen hebben, kijk dan even in je spam-folder.

Ik stuur je geen spam! Lees het privacybeleid voor meer informatie.

Chat
💬 Hulp nodig?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?