In 5 stappen weer lekker in je vel

Lekker-in-je-vel-coach

Share This Post

Voel je je ontregeld omdat je niet lekker in je vel zit? Voel je je niet jezelf op dit moment? En ben je bang dat als je niets doet, dat de situatie verder verslechtert?

Als je mijn vorige blog ‘niet lekker in je vel zitten‘ hebt gelezen, weet je dat er verschillende oorzaken kunnen zijn voor het feit dat het niet lekker met je gaat. Om te zorgen dat je weer lekker in je vel gaat zitten, is het allereerst van belang dat je de redenen opspoort waardoor je nu niet lekker in je vel zit. Daar gaat deze doe-blog over. Ik bied je een aantal stappen om de negatieve cirkel te doorbreken.  

Het vraagt motivatie en volharding om hiermee aan de slag te gaan. Wil je dit liever onder mijn begeleiding doen? Waarbij we niet-helpende patronen opsporen, zodat je die kunt veranderen? Neem dan contact met mij op (zie onderaan deze blog).

In deze blog deel ik  5 stappen die je kunt zetten om weer beter in je vel te zitten.

Wil jij weer goed in je vel zitten?

Ik neem aan dat jij je gewoon beter wilt voelen. Dat je lekkerder in je vel zit en meer aankunt. Dat je weer jezelf kunt zijn. Dat er dagen zijn dat je je gewoon goed voelt en kunt doen waar je zin in hebt.

5 stappen om je beter te voelen

Hieronder deel ik de 5 stappen die je helpen om beter in je vel te komen. Volg je de stappen op, dan beloof ik je dat je je snel beter zult voelen. Je hebt meer energie en kunt je beter ontspannen.

1. Onderzoek de oorzaken of reden(en) van je onvrede

Het is belangrijk om te onderzoeken wat ervoor zorgt dat je niet lekker in je vel zit. Zoals je weet kunnen er meerdere redenen of oorzaken zijn voor het niet lekker in je vel zitten.

Ga in gedachten eens terug naar het moment (moment 1) dat je nog wel lekker in je vel zat. Schrijf eens op hoe het toen was? Wat deed je? Hoe dacht je over jezelf? Waar werd je blij van? Schrijf zo uitgebreid mogelijk op hoe het was en hoe je je voelde toen je lekker in je vel zat.

Spoel in gedachten eens door naar het moment (moment 2) dat je niet meer goed in je vel zat. Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige periode? Wat is er niet meer wat er eerst wel was. Of wat is er nu wel wat er toen nog niet was. Hoe denk je over jezelf? Wat maakt je boos, bang of verdrietig? Welke gebeurtenissen hebben zich voorgedaan tussen moment 1 en moment 2 die ervoor hebben gezorgd dat je minder lekker in je vel zit.

Patrick vertelt me dat hij in een reorganisatie van een jaar geleden een andere functie heeft gekregen. In deze nieuwe functie wordt er veel meer gevraagd van hem op communicatief gebied. En dat is, zo zegt hij, nooit zijn sterke kant geweest. Sinds die tijd merkt hij dat hij gespannen is op zijn werk en ’s nachts slecht slaapt. Hij gaat inmiddels niet meer met plezier naar zijn werk en zijn collega’s vinden dat hij is veranderd. Patrick ziet nu helder welke situatie ertoe heeft geleid dat hij niet goed in zijn vel zit.  

Onderzoek op welke levensgebieden het nu niet lekker loopt (download hier het levenswiel). Print het document uit en geef met een gekleurde stift aan hoe je vindt dat de score op dit moment is op de verschillende levensgebieden en verbind de punten met elkaar.

Kijk naar het totaalbeeld van je levenswiel. Welke conclusies trek je over de oorzaken of redenen waardoor je nu niet lekker in je vel zit. Wat doe je op dit moment om de situatie in stand te houden?

2. Pak je problemen aan

Als je besluit om aan te pakken waar het wringt, zal je merken dat je je al wat beter gaat voelen. Het is nu eenmaal anders om verantwoordelijkheid te nemen dan om slachtoffer te blijven van je eigen situatie en de keuzes die je niet maakt.

Wanneer je voor jezelf helder hebt wat de oorzaken zijn, dan is het moment daar om ze aan te pakken. Pak het levenswiel er nog eens bij en geef met een andere kleur stift per levensgebied aan waar je verandering in wilt aanbrengen. Geef per levensgebied de gewenste (realistische) scores aan en verbind de punten met elkaar.

Suus kijkt nog eens naar haar levenswiel en ziet dat ze haar sociale contacten wel erg laag scoort op dit moment. Sinds de vriendschap met haar beste vriendin een half jaar geleden is verwaterd voelt ze zich soms eenzaam. Ze mist het samen op stap gaan en de avondjes met een film op de bank. Dit is het levensgebied waar ze wat aan wil veranderen. We bespreken op welke manier ze de draad van haar sociale leven weer kan oppakken.

Welke mogelijkheden zie je voor jezelf om beter in je vel te komen? Kies 5 levensgebieden uit waar je wat aan wilt veranderen. Het ligt voor de hand de gebieden te kiezen waar het gat het grootst is tussen hoe het nu is, en hoe je het zou willen hebben. Schrijf bij elk van de 5 levensgebieden een post-it en op elke post-it schrijf je 3 ideeën om je situatie te verbeteren, om dingen te veranderen. Kies dingen die in je eigen invloedssfeer liggen. Dus die je zelf kunt veranderen. Je hebt nu in totaal 15 ideeën om lekker in je vel te komen. Maak een top 3 van de ideeën die je het meest aanspreken en ga die oppakken.

3. Zorg goed voor jezelf

Omdat je niet lekker in je vel zit, vind je het wellicht niet gemakkelijk om jezelf op 1 te zetten. Toch is goed voor jezelf zorgen ontzettend belangrijk. Het draagt bij aan een positiever zelfbeeld, een beter gevoel over jezelf. Goed voor jezelf zorgen, betekent niet dat je niet voor een ander kunt zorgen.

 

Wanneer je geneigd bent om mensen in je omgeving te pleasen, dan voelt het tegennatuurlijk om ook aan jezelf te denken. Het kan leiden tot gevoelens van onzekerheid. Wie ben je nog, als je niet alles voor anderen doet? Het heeft tijd en aandacht nodig om dit patroon te doorbreken.

 

Maak voor jezelf een lijst van dingen die je kunt doen om goed voor jezelf te zorgen. Denk aan dingen als een mooi boek lezen, een vrije dag nemen om iets voor jezelf te doen, een bad nemen, bloemen kopen, je huis opruimen. Leer jezelf aan om elke dag iets voor jezelf te doen. Doe het, ook al voelt het onwennig. Na een tijdje wordt het echt makkelijker. Ik heb cliënten die het zelfs heel fijn zijn gaan vinden.

4. Accepteer de mindere kanten van het leven

Niemand kan altijd goed in zijn vel zitten. Ieder van ons krijgt te maken met tegenslag, dus ook jij. Dus als je realistisch bent, dan weet je dat niet iedere dag ge-wel-dig kan zijn. De uitdaging is om die mindere dagen niet als probleem te zien, maar ze te accepteren voor wat ze zijn. Een andere uitdaging is om na tegenslag weer op te veren en de situatie onder ogen te komen in plaats van het te vermijden.

5. Ga de natuur in, elke dag

Wellicht staat deze al op je zorg-voor-jezelf-lijstje. Zo niet, zet hem er dan maar op. Want niets is zo goed voor je als in de buitenlucht zijn. Je zult merken dat, ook al ben je humeurig, dit helpt om beter in je vel te komen. Heb je een vriend of vriendin met wie je kunt gaan wandelen? Nog beter, door tijdens een wandeling even van je af te praten, zet je je gedachten op een rijtje en ontdek je welke stappen je kunt zetten.

Verder lezen

Wil je verder lezen? Heb je last van je Innerlijke Criticus lees dan hier de blog die ik daarover schreef. Of vraag je je af waarom je het toch altijd iedereen naar de zin moet maken? Lees dan hier de blog ‘Waarom de Pleaser in jou wil dat je geen behoeften hebt’.

Wat ik jou bied

Ik heb met jou de 5 stappen gedeeld om beter in je vel te komen. Wil je graag aan de slag en wil je graag mijn begeleiding daarbij? Ik heb meerder klanten geholpen om weer lekker in hun vel te zitten. Ze vertellen dat ze een veel fijner gevoel hebben over zichzelf en veel meer rust en ontspanning ervaren. Bekijk hier het coachtraject dat ik als coach aanbied in Woerden of plan hieronder gelijk een gratis kennismakingsgesprek.

Coach-zelfvertrouwen

MEER
BLOGS

Onzeker-als-leidinggevende-1

11 signalen dat je onzeker bent als leidinggevende

Of je nu beginnend leidinggevende bent of al langer een team aanstuurt, het is heel normaal dat je af en toe onzeker bent. Er komt namelijk nogal wat kijken bij goed leidinggeven. Werken met mensen kan complex zijn. Als manager heb je vaak een breed takenpakket. Soms combineer je dit

Lees verder »
Door-de-mand-vallen-impostersyndroom

Door de mand vallen

Vrees jij dat je binnenkort door de mand valt? En dat iedereen zal ontdekken dat je ‘maar wat doet’ en dus helemaal niet zo goed bent als zij denken? En geloof je dat je de enige bent die daar last van heeft? Dan help ik je uit je droom. Maar

Lees verder »
Effectief-communiceren-coach

Effectief communiceren met de 3 deuren van paul ware

Je bent al jaren leidinggevende en bent gewend om gesprekken te voeren met je medewerkers. Je wil graag leren om effectief te communiceren. Je merkt namelijk dat je in gesprekken met de ene medewerker veel verder komt dan met de andere. Met de één communiceer je makkelijk, je boodschap wordt

Lees verder »
Bang-voor-wat-anderen-van-ons-vinden

Waarom we zo bang zijn voor wat anderen van ons vinden

Ik sta inmiddels in mijn derde outfit voor de spiegel. De vorige twee outfits zijn al vakkundig afgekeurd door mijn Innerlijke Criticus. Ook bij wat ik nu aan heb, heeft mijn Innerlijke Criticus zijn bedenkingen. Oké, het topje staat me goed maar ik moet toegeven dat ‘ie wel wat gekreukt

Lees verder »
Lekker-in-je-vel-coach

In 5 stappen weer lekker in je vel

Voel je je ontregeld omdat je niet lekker in je vel zit? Voel je je niet jezelf op dit moment? En ben je bang dat als je niets doet, dat de situatie verder verslechtert? Als je mijn vorige blog ‘niet lekker in je vel zitten‘ hebt gelezen, weet je dat

Lees verder »
Leren-loslaten

Leren loslaten voor meer rust en ontspanning

Er is een tijd geweest dat ik een abonnement had op de controle hebben. 😂 Het gaf me een prettig gevoel om mezelf en mijn omgeving ‘te controleren’. Dagenlang kon ik piekeren over hoe die ene opmerking bedoeld was. Of wat anderen van me vonden. En boos en teleurgesteld was

Lees verder »
Zelfvertrouwen-coaching

Zelfvertrouwen coaching

Je bent op deze plek terecht gekomen omdat je informatie over of begeleiding zoekt bij het vergroten van je zelfvertrouwen. Wellicht vraag je je af of een coach wel de juiste persoon is om je te begeleiden. Of wil je graag weten wat je kunt verwachten van zelfvertrouwen coaching. Op

Lees verder »
Afgewezen-worden

Waarom je je zo snel afgewezen of gekwetst voelt

Voel jij je snel afgewezen of aangevallen? Trek jij je kritiek sterk aan? Het soort kritiek of afwijzing waardoor je dagenlang van slag bent en wat jou achtereenvolgens verdrietig, boos, wraakzuchtig en machteloos maakt. Een rollercoaster van emoties en gevoelens die nog een tijdlang kunnen aanhouden.    Ik kom het

Lees verder »
Niet-lekker-in-je-vel-zitten

Niet lekker in je vel zitten

Zit je al een tijdje niet lekker in je vel? Heb je het gevoel dat je niet jezelf bent? En weet je niet hoe je je weer beter kunt voelen? Voel je je schuldig naar je omgeving omdat je niet de persoon bent die je wil zijn? Grote kans dat je in

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Onzekerheid herkennen bij je medewerkers

Het is vrij normaal om je af en toe onzeker te voelen. Alleen wanneer de onzekerheid iemand ernstig belemmert is het belangrijk om daar iets aan te doen. Als resultaat van langdurige onzekerheid kan namelijk op termijn  eenzaamheid, een depressie of een burn-out ontstaan. Daarom is het belangrijk dat een probleem

Lees verder »
Innerlijke-Criticus

Leven met je innerlijke criticus

Heb jij ook zo’n kritische innerlijke stem die wie je bent en wat je doet met de grond gelijk maakt?  Die snoeihard is in zijn commentaar over hoe je eruitziet. Over wie je vrienden zijn (als hij al denkt dat je ooit vrienden krijgt). En hoe je presteert. En hij

Lees verder »
Verlatingsangst

Verlatingsangst: oorzaken, gevolgen en aanpak

Ben je bang dat je partner je op elk moment kan verlaten, ofwel in de steek kan laten? Of heb je de irreële angst dat je partner plotseling ernstig ziek wordt of overlijdt? Dan kan het dat je last hebt van verlatingsangst, ook wel separatieangst genoemd. In dit artikel lees

Lees verder »
Voice-Dialogue-Coach

Voice Dialogue: een bus vol ikken

Heb je het idee dat jij niet zelf achter het stuur zit van jouw leven maar dat jouw leven wordt bepaald door een drammer, een pleaser, een perfectionist of een innerlijke criticus? Terwijl jij zelf lijdzaam toekijkt hoe je leven zich ontvouwt? Volgens Hal en Sidra Stone (bedenkers van de

Lees verder »
Omgaan-met-afwijzing-sollicitatie

Omgaan met afwijzing na een sollicitatie

Stel dat je niet meer zo uit het veld geslagen zou zijn na een afwijzing op een sollicitatie?  Dat zou toch fijn zijn? Of niet?  Zelf heb ik zowel aan de ene als aan de andere kant van de sollicitatietafel gezeten. En als ik de sollicitant was, was dat met wisselend

Lees verder »
Stoppen-met-piekeren

Stoppen met piekeren

Vroeger kon ik veel en vooral langdurig piekeren. Waarover? Over van alles en nog wat. Ik was vooral bekend met ‘wat als..’. Je weet wel; de beren op de weg die je bedenkt en die vervolgens nooit langskomen (gelukkig 😃). Het enige wat het piekeren me opleverde was een hoop

Lees verder »
Gaslighting

Gaslighting in je relatie

‘Vroeger was ik niet zo onzeker’, vertelt Vera mij emotioneel tijdens het intakegesprek. ‘Nu twijfel ik continu aan mezelf en heb ik bevestiging nodig van mijn vriend. In het begin was hij heel vriendelijk en liefdevol maar de laatste tijd maken we om alles ruzie. Ik merk dat hij liegt

Lees verder »
je-welkom-voelen

Waarom je je niet welkom of gewenst voelt

Net teruggekomen van een heerlijke vakantie op Lefkas, een eiland met een brug verbonden aan het vaste land van Griekenland, geniet ik nog na van de indrukken die ik heb opgedaan. We verbleven in een kleinschalig appartementencomplex, gerund door 2 broers onder het toeziend oog van hun moeder. We werden

Lees verder »
Zelfvertrouwen-vergroten

Je zelfvertrouwen vergroten

Je kan het aan! Zelfvertrouwen vergroten staat vaak bovenaan het lijstje van mensen die zich onzeker voelen. Jammer genoeg stranden hun pogingen om hieraan te werken vaak zonder het gehoopte resultaat. Dit heeft alles te maken met schaamte en angst. Graag deel ik een aantal inzichten met je die kunnen

Lees verder »
Onzekerheid-overwinnen

Onzekerheid overwinnen

Je bent onzeker en dat is geen fijn gevoel, toch?  Transpireren, versnelde ademhaling, een droge mond, een naar gevoel in je buik; allemaal stressreacties van het lichaam wanneer je je onzeker voelt.  Het zijn dit soort sensaties die je liever niet voelt. En die bovendien lijken te wijzen op opkomend

Lees verder »
Stress-verminderen-coach

Stress verminderen in 3 stappen

Stress; iedereen heeft er wel eens last van. En dat is niet erg. Stress hoeft namelijk niet ongezond te zijn. Het kan je helpen om tot een prestatie te komen, om je doel te bereiken en dit kan je dan ook energie geven. Wanneer je echter langdurig wordt blootgesteld aan

Lees verder »
Carriereswitch-maken

Wat je moet weten over een carrièreswitch maken

‘Pff, ik moet er niet aan denken dat ik nog 25 jaar dit werk moet doen’, verzucht Carli. ‘Maar ja, wat dan wel?’ Onzeker kijkt ze me aan. Ik kom dit vaker tegen; mensen die tegen overspannenheid aanzitten omdat ze te lang gedaan hebben waar ze niet gelukkig van worden.

Lees verder »
Stress-coach-woerden

Thema werkstress: Voorkomen is beter dan genezen

Wie ervaring heeft met een medewerker die burn-out is geraakt weet het. Het proces van terugkeer naar het werk is meestal lang en moeizaam. Zowel voor de betrokken medewerker als voor het team en jou als leidinggevende. Voorkomen is beter dan genezen dus. Creëer een positieve omgeving waar mensen graag

Lees verder »
Werkstress-coach-Woerden

Thema werkstress: Jouw gedrag bepaalt de norm in het team

Mails versturen in het weekend, altijd bereikbaar zijn en tot ’s avonds laat aan het werk zijn. Onbedoeld bepaal jij met dit gedrag de norm binnen het team. Medewerkers weten ‘zo doen wij het hier’. Ze kopiëren dit gedrag om daarmee de erkenning en waardering van jou en de organisatie

Lees verder »
jezelf-vergelijken-met-anderen

Waarom je jezelf wél moet vergelijken met anderen

Onlangs tijdens een coachsessie gooide Elke al haar frustraties eruit. “Jerry heeft het pas goed voor elkaar, zijn vrouw werkt ook. Ze hebben veel meer te besteden dan ik”. Ik zie aan Elke dat ze nog veel meer gal te spuwen heeft. “Ze gaan drie keer per jaar op vakantie.

Lees verder »
taboe-onzekerheid

Nieuw: taboe op niet onzeker zijn

In mijn eerdere blogs scheef ik over het taboe op onzekerheid. Dat dat er is, is duidelijk. Nu vroeg ik me af wat er zou gebeuren als we een nieuw taboe zouden introduceren: het taboe op ‘niet onzeker zijn’. Er is tenslotte ook al een taboe op arrogantie of te

Lees verder »
Onzekerheid-coach

Geurend maandverband als doekje voor het bloeden

Zo’n 28 jaar geleden schreef ik er al over: het effect dat je bereikt door het kopen van een product. Voor Nederlandse les kregen we de opdracht om een reclame voor een niet bestaand product bedenken. Ik maakte een reclame voor maandverband die actief een frisse geur afscheidt zodat vrouwen

Lees verder »
hoofd-opruimen

Coaching voor een leeg hoofd

Dat coaching niet altijd zwaar of emotioneel hoeft te zijn, bewijst dit verhaal. ‘Kan je me vandaag helpen mijn hoofd leeg te maken?’, was de letterlijke vraag van mijn cliënt als reactie op de vraag die ik vaak stel bij aanvang van een sessie: ‘waarmee wil je vandaag aan de

Lees verder »
Onzekerheidsmanager

Niks is beter dan in een snikhete flat zitten

Laatst ging ik bij mijn lieve moeder op visite. De dagen ervoor waren warm geweest maar nu was het afgekoeld en er waaide een frisse wind. Toen ik binnenkwam, merkte ik dat er een enorme onnodige warmte in huis hing.  De deuren zaten dicht en mijn moeder had het zweet

Lees verder »
Emoties-coach

Je zichtbare emotie is vaak niet waar het om draait

‘Hoezo niet? Als ik boos ben, ben ik toch gewoon boos?’, vraag je je nu misschien af. Soms is dat inderdaad zo. Maar vaak ook niet. Vooral niet als je langer boos blijft dan, gezien de situatie, logisch is. ‘Zo moeilijk is dat toch niet?’ Een tijdje geleden begeleidde ik

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

1 schildpad tussen 12 parkietjes

‘De wereld zit niet op jou te wachten’Als je introvert bent en daar onzeker over bent, kan je het knap lastig hebben in het extraverte tijdperk waarin we nu leven. Het lijkt erop dat extraverte eigenschappen geliefd zijn. Sla een willekeurige vacaturetekst erop na en je ziet dat deze doorspekt

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Een worst voor de 55-plusser (maar lees dit ook als je 40 bent)

Een carrièreverandering maken door buiten de kaders te denken. Dit was het onderwerp van een netwerkbijeenkomst voor werkzoekenden waar ik laatst was. De gemiddelde leeftijd was 55 jaar. Wie de gemiddelde 55+’er kent, zal weten dat daar de schoen meteen knelde. Niet omdat deze mensen niet buiten de kaders kunnen

Lees verder »

Je bent iets met een Polly-4 fiets

Voor mijn verjaardag had ik een geel Polly 4-fietsje gekregen. Met zijwieltjes. Ik wist dat kinderen in de buurt zonder zijwieltjes konden fietsen en ik – vier jaar en groot voor mijn leeftijd – zou toch zeker niet voor hen onderdoen? Daar ging ik. Eerst in de tuin, daarna rondjes

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Zie je mij al in een klein gouden bikinietje?

Ik worstel er al een tijdje mee. Mijn weg vinden als offline coach in de onlinewereld. Niet dat ik niet kan omgaan met social media. Dat is het probleem niet. Ik ben best handig en creatief en kan ook best schrijven. Nee, de vraag die me de laatste tijd bezighoudt,

Lees verder »
Angst

Wat er ook gebeurt, je kan het aan

Wat een inzicht! Laatst las ik een interessante zienswijze op angst, namelijk onder elke angst ligt de angst dat je, wat er in je leven gebeurt, niet aan zal kunnen. Dus bijvoorbeeld: bij het idee van het moeten houden van een presentatie breekt het zweet je al uit, want wat

Lees verder »
Coach-Woerden-Slecht-nieuws-gesprekken

Hoe breng jij een moeilijke boodschap?

In gesprekken die ik voer, hoor ik regelmatig dat leidinggevenden moeite hebben om slecht nieuws te brengen. Daarmee bedoel ik boodschappen als: de beloofde promotie gaat niet door, je contract wordt niet verlengd of ik vind jouw functioneren onvoldoende en wil afscheid van je nemen. Vaak wordt de boodschap onduidelijk

Lees verder »
Faalangst

Durf jij te falen?

We hebben er allemaal in meer of mindere mate last van: faalangst. Waar de een wordt uitgedaagd om nog betere prestaties neer te zetten, wordt de ander overmand door angst en komt helemaal niet meer tot actie. Faalangst kan je omschrijven als de angst om fouten te maken, af te

Lees verder »
Perfectionisme

Hoge lat

Ben jij iemand die voor alles een hoge lat heeft? Mensen die perfectionistisch zijn, gaan voor het allerbeste resultaat. Als je dat niet haalt, verwijt je jezelf dat je niet genoeg je best hebt gedaan. Altijd het beste werk afleveren gaat niet waardoor perfectionisten gaan twijfelen aan zichzelf en zich

Lees verder »
Cirkel-van-invloed-en-betrokkenheid

Cirkel van invloed en betrokkenheid

De cirkel van invloed en betrokkenheid. Je hebt er misschien wel eens van gehoord maar wat is het precies? Een tijdje geleden schreef ik over proactiviteit. Ik schreef ook dat pro actief gedrag te ontwikkelen is. Als je pro actief bent dan ben je bezig met dingen waar je invloed

Lees verder »
Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Neem direct contact op
Hallo, waarmee kan ik je helpen?