In 5 stappen weer lekker in je vel

Lekker-in-je-vel-coach

Anderen laten weten wat je leest?

Wat mooi dat je weer lekker in je vel wilt zitten. Alleen al dat besluit kan zorgen dat je je beter voelt. Als je mijn vorige blog ‘niet lekker in je vel zitten‘ hebt gelezen, weet je dat er verschillende oorzaken kunnen zijn voor het feit dat het niet lekker met je gaat. Om te zorgen dat je weer lekker in je vel gaat zitten, is het allereerst van belang dat je de redenen opspoort waardoor je nu niet lekker in je vel zit. Daar gaat deze doe-blog over. Ik bied je een aantal stappen om de negatieve cirkel te doorbreken.  

Het vraagt motivatie en volharding om hiermee aan de slag te gaan. Wil je dit liever onder mijn begeleiding doen? Neem dan contact met mij op.

In deze blog deel ik  5 stappen die je kunt zetten om weer beter in je vel te zitten.

Wil jij weer goed in je vel zitten?

Ik neem aan dat jij je gewoon beter wilt voelen. Dat je lekkerder in je vel zit en meer aankunt. Dat je weer jezelf kunt zijn. Dat er dagen zijn dat je je gewoon goed voelt en kunt doen waar je zin in hebt.

5 stappen om je beter te voelen

Hieronder deel ik de 5 stappen die je helpen om beter in je vel te komen. Volg je de stappen op, dan beloof ik je dat je je snel beter zult voelen. Je hebt meer energie en kunt je beter ontspannen.

1. Onderzoek de oorzaken of reden(en) van je onvrede

Het is belangrijk om te onderzoeken wat ervoor zorgt dat je niet lekker in je vel zit. Zoals je weet kunnen er meerdere redenen of oorzaken zijn voor het niet lekker in je vel zitten.

Ga in gedachten eens terug naar het moment (moment 1) dat je nog wel lekker in je vel zat. Schrijf eens op hoe het toen was? Wat deed je? Hoe dacht je over jezelf? Waar werd je blij van? Schrijf zo uitgebreid mogelijk op hoe het was en hoe je je voelde toen je lekker in je vel zat.

Spoel in gedachten eens door naar het moment (moment 2) dat je niet meer goed in je vel zat. Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige periode? Wat is er niet meer wat er eerst wel was. Of wat is er nu wel wat er toen nog niet was. Werd het bijvoorbeeld drukker op je werk? Of kreeg je er een mantelzorg-taak bij? Allemaal zaken die impact kunnen hebben op hoe je je voelt. Hoe denk je over jezelf? Wat maakt je boos, bang of verdrietig? Welke gebeurtenissen hebben zich voorgedaan tussen moment 1 en moment 2 die ervoor hebben gezorgd dat je minder lekker in je vel zit.

Patrick vertelt me dat hij in een reorganisatie van een jaar geleden een andere functie heeft gekregen. In deze nieuwe functie wordt er veel meer gevraagd van hem op communicatief gebied. En dat is, zo zegt hij, nooit zijn sterke kant geweest. Sinds die tijd merkt hij dat hij gespannen is op zijn werk en ’s nachts slecht slaapt. Hij gaat inmiddels niet meer met plezier naar zijn werk en zijn collega’s vinden dat hij is veranderd. Patrick ziet nu helder welke situatie ertoe heeft geleid dat hij niet goed in zijn vel zit.

Onderzoek op welke levensgebieden het nu niet lekker loopt. Doe dit aan de hand van het onderstaand levenswiel. Ik stuur hem je graag per e-mail toe (vraag hem aan via de button hieronder). Print het document uit en geef met een gekleurde stift aan hoe je vindt dat de score op dit moment is op de verschillende levensgebieden en verbind de punten met elkaar.

 

Levenswiel-coaching

Kijk naar het totaalbeeld van je levenswiel. Welke conclusies trek je over de oorzaken of redenen waardoor je nu niet lekker in je vel zit. Wat doe je op dit moment om de situatie in stand te houden?

2. Pak je problemen aan

Als je besluit om aan te pakken waar het wringt, zal je merken dat je je al wat beter gaat voelen. Het is nu eenmaal anders om verantwoordelijkheid te nemen dan om slachtoffer te blijven van je eigen situatie en de keuzes die je niet maakt.

Wanneer je voor jezelf helder hebt wat de oorzaken zijn, dan is het moment daar om ze aan te pakken. Pak het levenswiel er nog eens bij en geef met een andere kleur stift per levensgebied aan waar je verandering in wilt aanbrengen. Geef per levensgebied de gewenste (realistische) scores aan en verbind de punten met elkaar.

Suus kijkt nog eens naar haar levenswiel en ziet dat ze haar sociale contacten wel erg laag scoort op dit moment. Sinds de vriendschap met haar beste vriendin een half jaar geleden is verwaterd voelt ze zich soms eenzaam. Ze mist het samen op stap gaan en de avondjes met een film op de bank. Dit is het levensgebied waar ze wat aan wil veranderen. We bespreken op welke manier ze de draad van haar sociale leven weer kan oppakken.

Welke mogelijkheden zie je voor jezelf om beter in je vel te komen? Kies 5 levensgebieden uit waar je wat aan wilt veranderen. Het ligt voor de hand de gebieden te kiezen waar het gat het grootst is tussen hoe het nu is, en hoe je het zou willen hebben. Schrijf bij elk van de 5 levensgebieden een post-it en op elke post-it schrijf je 3 ideeën om je situatie te verbeteren, om dingen te veranderen. Kies dingen die in je eigen invloedssfeer liggen. Dus die je zelf kunt veranderen. Je hebt nu in totaal 15 ideeën om lekker in je vel te komen. Maak een top 3 van de ideeën die je het meest aanspreken en ga die oppakken.

3. Zorg goed voor jezelf

Omdat je niet lekker in je vel zit, vind je het wellicht niet gemakkelijk om jezelf op 1 te zetten. Toch is goed voor jezelf zorgen ontzettend belangrijk. Het draagt bij aan een positiever zelfbeeld, een beter gevoel over jezelf. Goed voor jezelf zorgen, betekent niet dat je niet voor een ander kunt zorgen.

 

Wanneer je geneigd bent om mensen in je omgeving te pleasen, dan voelt het tegennatuurlijk om ook aan jezelf te denken. Het kan leiden tot gevoelens van onzekerheid. Wie ben je nog, als je niet alles voor anderen doet? Het heeft tijd en aandacht nodig om dit patroon te doorbreken.

 

Maak voor jezelf een lijst van dingen die je kunt doen om goed voor jezelf te zorgen. Denk aan dingen als een mooi boek lezen, een vrije dag nemen om iets voor jezelf te doen, een bad nemen, bloemen kopen, je huis opruimen. Leer jezelf aan om elke dag iets voor jezelf te doen. Doe het, ook al voelt het onwennig. Na een tijdje wordt het echt makkelijker. Ik heb cliënten die het zelfs heel fijn zijn gaan vinden.

4. Accepteer de mindere kanten van het leven

Niemand kan altijd goed in zijn vel zitten. Ieder van ons krijgt te maken met tegenslag, dus ook jij. Dus als je realistisch bent, dan weet je dat niet iedere dag ge-wel-dig kan zijn. De uitdaging is om die mindere dagen niet als probleem te zien, maar ze te accepteren voor wat ze zijn. Een andere uitdaging is om na tegenslag weer op te veren en de situatie onder ogen te komen in plaats van het te vermijden.

5. Ga de natuur in, elke dag

Wellicht staat deze al op je zorg-voor-jezelf-lijstje. Zo niet, zet hem er dan maar op. Want niets is zo goed voor je als in de buitenlucht zijn. Je zult merken dat, ook al ben je humeurig, dit helpt om beter in je vel te komen. Heb je een vriend of vriendin met wie je kunt gaan wandelen? Nog beter, door tijdens een wandeling even van je af te praten, zet je je gedachten op een rijtje en ontdek je welke stappen je kunt zetten.

Wat ik jou bied

Ik heb met jou de 5 stappen gedeeld om beter in je vel te komen. Wil je graag aan de slag en wil je graag mijn begeleiding daarbij? Ik heb meerdere klanten geholpen om weer lekker in hun vel te zitten. Ze vertellen dat ze een veel fijner gevoel hebben over zichzelf en veel meer balans, rust en ontspanning ervaren. Bekijk hier het coachingstraject of plan hieronder een gratis kennismakingsgesprek in.

Photo by Noah Silliman on Unsplash

Nu te koop

Coach-zelfvertrouwen

Wat wil jij lezen in de volgende blog? Laat hieronder je reactie achter.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen

Hoge lat

Simone-Donker-coach

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting op het e-book Nooit meer bang voor wat anderen van je vinden.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwste zelfvertrouwen blogs.

Na aanmelding ontvang je per e-mail een geautomatiseerd verzoek om je inschrijving te bevestigen. Dan pas is je inschrijving definitief. Mocht je dit bericht niet ontvangen hebben, kijk dan even in je spam-folder.

Ik stuur je geen spam! Lees het privacybeleid voor meer informatie.

Chat
💬 Hulp nodig?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?