Faalangst

Vermijden, afleiden en verdoven helpen niet tegen faalangst, maar wat dan wel?

Klamme handen als je een presentatie geeft, slecht slapen de nacht voor een beoordelingsgesprek of een examen, en het werk blijven doen wat je al jaren doet ook al ben je er al heel lang op uitgekeken. Allemaal zaken die wijzen op faalangst; de angst om fouten te maken of af de gaan in de ogen van anderen. Klaar om jouw faalangst te verminderen? Neem gerust eens contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Het gevolg?

Je bent een meester geworden in het vermijden van situaties waarin je faalangst de kop op kan steken:

  • Je doet niet wat je graag zou willen (verzint excuses om niet naar feestjes te gaan, een nieuwe baan te zoeken, dat interessante project op je werk aan te nemen, naar een sportclub te gaan). Wat je wel doet: nou, bijvoorbeeld je werk afmaken tot het perfect is, om fouten te voorkomen.
  • Je leidt jezelf af door bijvoorbeeld te gaan shoppen, internetten, etc.
  • Je verdooft jezelf met middelen (alcohol, drugs, eten) zodat je dat vervelende gevoel van onzekerheid niet hoeft te voelen.

Ergens geloof je ook dat als die vervelende angst verdwenen is, je dan écht gaat doen waar je naar verlangt. Alleen: hoe lang je ook wacht, dat moment komt nooit. De strategieën (vermijden, afleiden, verdoven) helpen niet om van je faalangst af te komen.

Mensen kunnen tot op latere leeftijd last hebben van faalangst. Faalangst is iets wat in belangrijke mate bepaalt hoe je je leven vormgeeft. Het kan je leven zelfs totaal beheersen.

De oorzaak van faalangst

Faalangst ontstaat doordat je negatief over jezelf denkt. Je gelooft niet in je eigen kunnen. Je denkt dat je niet goed genoeg bent en gelooft dat anderen er ook zo over denken. Op een bepaald moment in je leven ben je ervan overtuigd geraakt dat als je maar geen fouten maakt, dat je dan wel goed genoeg bent in de ogen van anderen. Een overtuiging die je nu enorm in de weg kan zitten.

Ga d’r maar aan staan

Je leven zodanig managen dat je fouten maken voorkomt. Ga d’r maar aan staan. Dit kost je veel energie en het ergste van alles: het helpt niet. Je negatieve zelfbeeld neemt verder toe omdat je weinig onderneemt om te kunnen groeien. Je ervaart dus niet dat fouten maken niet het einde van de wereld betekent. Je komt in een vicieuze cirkel terecht. Die doorbreken vraagt moed en doorzettingsvermogen.

Oké, ik weet nu dat mijn strategieën niet werken. Wat dan wel?

Faalangst verdwijnt niet zomaar. Het is een kwestie van ermee leren omgaan en ondanks de angst toch stappen durven zetten. Dan zal je merken dat het na verloop van tijd makkelijker wordt en dat je dingen die je eerder niet durfde, nu doet zonder erbij na te denken.

Denk maar eens terug aan het moment dat je leerde autorijden of fietsen. Kan je je nog herinneren dat je dacht dat je al die handelingen nóóit onder de knie zou krijgen? En misschien heb je zelfs overwogen om het op te geven. Door volharding en oefenen heb je het uiteindelijk gered; je kan nu fietsen, zwemmen of autorijden. Zo werkt het dus ook bij allerlei andere dingen.

Wat helpt bij faalangst?

Bij het anders leren omgaan met je faalangst is het effectief gebleken om aan onderstaande zaken aandacht te besteden.

  • Leren je gedachten minder serieus te nemen.
  • De vervelende gevoelens die horen bij (denken aan) fouten maken en negatief beoordeeld worden, gaan ervaren.
  • Werken aan een andere mindset (fouten maken is onderdeel van het leven en zorgt ervoor dat je groeit).
  • Jezelf beter leren kennen en minder afhankelijk te worden (van de mening) van anderen.
  • Doen: oefenen, oefenen, oefenen.
  • Aan de slag gaan met wat je echt graag wil; op naar een waardevol leven.

Klaar voor een leven zonder faalangst?

Wil je oefenen met meer dingen ondernemen die je nog niet durft? Download dan hier de oefening: Neem elke dag een klein risico.

Zoek je iemand die jou begeleidt bij het anders leren omgaan met je faalangst? Neem dan contact op voor het plannen van een gratis kennismakingsgesprek.

Faalangst-Woerden