Mentaal afhaken: de signalen en oorzaken van quiet quitting op de werkvloer

quiet-quitting-signalen-oorzaken

Anderen laten weten wat je leest?

Heb jij gehoord van Quiet Quitting en wil je weten of dit in jouw organisatie of speelt? In deze blog lees je wat het is en hoe je het herkent. En je leest wat de oorzaken kunnen zijn. Wil je hier zelf mee aan de slag? Vraag dan de vragenlijst Quiet Quitting aan.

Bij Quiet Quitting maak ik onderscheid tussen 2 vormen. De eerste vorm, noem ik een gezonde vorm en de tweede een ongezonde vorm. In de gezonde vorm betekent Quiet Quitting, mede ingegeven door de Corona pandemie, dat vooral jongeren niet langer werk doen waar ze niet voor betaald worden. Ze stellen duidelijke grenzen, zijn niet continue bereikbaar en werken niet langer door. Deze generatie hecht waarde aan een leuk leven, waar werk slechts een onderdeel van is. Zij identificeren zich niet meer zoveel met het werk als generaties voor hen dat gedaan hebben. Deze vorm van Quiting Quitting kan je zien als een gezonde balans en een vorm van zelfzorg. Er is voldoende inzet en betrokkenheid. En daar is op zich niet zoveel mis mee.

In deze blog heb ik het over de ongezonde vorm van Quiet Quitting die al langer bestaat en veel schadelijker is voor organisaties. Namelijk dat medewerkers mentaal en emotioneel zijn afgehaakt bij het werk en de organisatie. Ze zijn er nog wel maar Quiet Quitters doen niet meer dan nodig is, werken niet meer over en zijn minder betrokken. Vaak tot frustratie van de leidinggevende. Meestal is het mentaal afhaken een kwestie van het niet meer kunnen opbrengen en pas in de tweede plaats van niet meer willen. Ze zijn de verbinding met de organisatie of het team verloren. In dit soort situaties leidt Quiet Quitting tot lagere motivatie, frequent en langdurig ziekteverzuim, minder pro activiteit en productiviteit, ontevredenheid en een groter personeelsverloop. In tegenstelling tot de eerstgenoemde vorm van Quiet Quitting.

Het spreekt voor zich dat het belangrijk is om de oorzaken van Quiet Quitting in je organisatie aan te pakken. Zeker als het op grotere schaal voorkomt. Maak daarbij niet de vergissing om de schuld voor dit fenomeen bij de individuele medewerkers neer te leggen. Zij hebben vaak goede redenen waardoor zij bewust of onbewust zijn afgehaakt. Quiet Quitters zelf al van alles geprobeerd voordat ze het opgaven. Wellicht zonder dat je dat hebt opgemerkt. Quiet Quitting is een symptoom dat er zaken mis zijn in de organisatie.

Hoe merk je dat je medewerkers zijn afgehaakt?

Medewerkers kunnen op meerdere manieren afhaken. Hierboven noemde ik al een aantal verschijningsvormen. Hieronder zet ik ze voor je op een rij:

  • Verminderde betrokkenheid bij de organisatie, de functie, collega’s.
  • Gebrek aan motivatie, plezier en enthousiasme.
  • Minder pro activiteit, minder nieuwe ideeën.
  • Minder productiviteit.
  • Geen extra taken, projecten oppakken of zich daarvoor zelf aanbieden.
  • Vaker kort frequent verzuim.
  • Medewerkers spreken zich niet meer uit waardoor je niet weet wat er leeft.
  • Tussendoor vaak vrije dagen opnemen (verschil met daarvoor).
  • Afwezig bij niet verplichte bijeenkomsten.
  • Strikt houden aan de werktijden en niet meer bereikbaar na werk (anders dan daarvoor).
  • Weinig bereid om extra diensten te werken, ruilen etc.
  • Onverschillige houding (‘het heeft toch geen zin’).
  • Een uitgebluste indruk.
  • Doet minder ‘mee’ (bv aan sociale activiteiten).

Welke signalen op organisatieniveau mag je niet missen?

Naast indicaties dat medewerkers individueel zijn afgehaakt is het ook belangrijk om de organisatiesignalen te herkennen. Er zijn verschillende signalen die erop kunnen wijzen dat Quiet Quitting op grotere schaal speelt in jouw organisatie. Hieronder volgen een aantal belangrijke:

 

  • Plotselinge of geleidelijke afname van de productiviteit bij verschillende afdelingen.
  • Toename van (het percentage) kort frequent verzuim en langdurig verzuim.
  • Lage deelnamecijfers bij medewerker (tevredenheids)onderzoeken.
  • Lage opkomst bij vrijwillige maar ook verplichte personeelsbijeenkomsten.
  • De organisatie krijgt minder voor elkaar, de kwaliteit van het werk wordt minder.
  • Lagere scores bij medewerker onderzoeken (op organisatie- en/of afdelingsniveau).
  • Groter personeelsverloop en medewerkers dragen geen nieuwe medewerkers meer aan.
  • Toenemende klantontevredenheid, klachten.

 

Voordat je de situatie rondom Quiet Quitting kunt verbeteren, is het belangrijk om de oorzaken van het afhaken te achterhalen. Bekijk de onderstaande oorzaken en bespreek eventueel met collega leidinggevenden of HR welke jij herkent. Wees je bewust van je mogelijke blinde vlekken en wees eerlijk over jouw eigen aandeel.

Oorzaken van Quiet Quitting

Gebrek aan erkenning en waardering

Iedereen heeft erkenning en waardering nodig. Ook je medewerkers. Op het moment dat zij voelen dat hun inzet (inclusief overwerk, altijd bereikbaar zijn etc) niet wordt beloond met gezien worden en waardering krijgen, dan kunnen zij hun motivatie en betrokkenheid verliezen. Dit wordt oa. veroorzaakt door te eenzijdige kritische feedback of helemaal geen feedback. Ook een oneerlijke financiële beloning kan gezien worden als een gebrek aan waardering.

Slecht leiderschap

Leiderschap speelt een cruciale rol in organisaties. Zo ook bij de eerstgenoemde oorzaak. Maar ook niet goed communiceren, geen duidelijke verwachtingen uitspreken of geen ondersteuning bieden, kan leiden tot een gevoel van ontevredenheid en frustratie bij medewerkers. Ook een negatieve werksfeer, conflicten in de onderlinge samenwerking die de leidinggevende op zijn beloop laat, en daarmee te weinig daadkracht toont, kunnen aanleiding zijn om gedemotiveerd en ontmoedigd te raken.

Gebrek aan groei- en ontwikkelmogelijkheden

Medewerkers die het gevoel hebben dat ze geen ontwikkeling meer kunnen doormaken en geen kansen daartoe krijgen, kunnen gedemotiveerd raken en minder geneigd zijn om extra inspanningen te leveren.

Onbalans tussen werk en privé

Een slechte balans tussen werk en privé kan leiden tot stress, overspannenheid of burn-out en een verminderde betrokkenheid bij het werk. Quiet Quitting kan zelfs een sterk signaal zijn van een aanstaande burn-out.

Gebrek aan psychologische veiligheid

Als er geen psychologische veiligheid is, voelen medewerkers zich niet vrij om open te communiceren, hun mening te geven, hun zorgen te uiten of fouten te maken zonder angst voor de gevolgen. Daardoor zullen zij niet aangeven dat ze bv hoge werkdruk of onveiligheid ervaren. Ze zullen zich terugtrekken en stoppen met een stap harder lopen. Een gebrek aan openheid en kwetsbaarheid door de organisatie en de leidinggevende houdt de onveiligheid in stand.

Onrealistische verwachtingen/teveel focus op de doelen

Wanneer medewerkers voelen dat de verwachtingen die aan hen worden gesteld onhaalbaar zijn, kunnen ze ontmoedigd raken en stoppen met het leveren van extra inspanningen. Dit geldt ook als de focus van de leidinggevende te eenzijdig ligt op het behalen van doelen en de medewerkers als mens niet in beeld zijn en waarbij te weinig rekening gehouden wordt met hun omstandigheden.

Oneerlijkheid

Medewerkers die zich oneerlijk of ongelijk behandeld voelen in vergelijking met hun collega’s, kunnen gedemotiveerd raken en minder geneigd zijn om meer te doen dan van hen verwacht wordt.

Te weinig betrokkenheid bij de organisatie

Als er onvoldoende of onduidelijk wordt gecommuniceerd over de missie, visie en strategie van de organisatie kunnen medewerkers afhaken. Ook zullen zij afhaken als ze structureel niet betrokken worden bij beslissingen en/of deze niet begrijpen of als een organisatie te veel in korte tijd probeert te veranderen.

Wat als je niets doet aan de oorzaken van Quiet Quitting?

Wat als je niets doet aan de oorzaken van Quiet Quitting? Het spreekt voor zich dat je als organisatie, team en individu uiteindelijk niets meer voor elkaar krijgt. Het plezier en de prestaties verdwijnen uit de organisatie. In plaats daarvan hangt er een negatieve sfeer en is er een lage productiviteit. Niet een omgeving waar mensen graag willen blijven werken. Voldoende noodzaak om de oorzaken van Quiet Quitting aan te pakken om zo het succes van jouw organisatie te garanderen.

Onderzoek Quiet Quitting in jouw team

Je weet inmiddels wat de signalen zijn van Quiet Quitting. Wil je onderzoeken of medewerkers in jouw team zijn afgehaakt? Vraag dan hier de vragenlijst aan.

In het kort

In deze blog heb je kunnen lezen wat het fenomeen Quiet Quitting is, hoe je het herkent en wat daarvan de mogelijke oorzaken zijn. Het spreekt voor zich dat het belangrijk is om de oorzaken aan te pakken om erger te voorkomen. En te garanderen dat jouw organisatie succesvol blijft of wordt. De vragenlijst invullen kan een eerste stap zijn om dit fenomeen in jouw organisatie te herkennen.

Wat ik je bied

Denk je als leidinggevende of HR-professional dat Quiet Quitting in jouw organisatie speelt en wil je hierover sparren? Maak dan een afspraak voor een  kennismakingsgesprek.

Nu te koop

Coach-zelfvertrouwen

Verder lezen

Hoge lat

Simone-Donker-coach

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting op het e-book Nooit meer bang voor wat anderen van je vinden.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwste zelfvertrouwen blogs.

Na aanmelding ontvang je per e-mail een geautomatiseerd verzoek om je inschrijving te bevestigen. Dan pas is je inschrijving definitief. Mocht je dit bericht niet ontvangen hebben, kijk dan even in je spam-folder.

Ik stuur je geen spam! Lees het privacybeleid voor meer informatie.

Chat
💬 Hulp nodig?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?