fbpx

Niet lekker in je vel zitten

Niet-lekker-in-je-vel-zitten

Share This Post

Je bent het waarschijnlijk met me eens als ik zeg dat niet lekker in je vel zitten absoluut geen pretje is. Waarschijnlijk wil je je graag beter voelen. Maar je weet nog niet hoe. Ondertussen voel je je al langere tijd niet lekker in je vel zitten en waarom weet je niet precies. Je voelt je schuldig naar je omgeving omdat je niet de persoon bent die je wil zijn. De vicieuze cirkel is begonnen want daardoor voel je nog minder goed in je vel. Tijd om die cirkel te doorbreken, vind je niet?

In deze blog deel ik met jou de symptomen en mogelijke oorzaken van niet lekker in je vel zitten. En ik deel met jou alles wat je moet weten om te zorgen dat je weer beter in je vel komt te zitten.

Symptomen van niet lekker in je vel zitten

Wanneer je niet lekker in je vel zit, kan zich dat uiten in verschillende symptomen. Ik zet er een aantal op een rijtje. Welke herken jij?

  • Prikkelbaar zijn (en bv aangebrand reageren), je kunt niet veel hebben
  • Vermoeid, er komt niets uit je handen
  • Je voelt je onzeker over jezelf
  • Je voelt je schuldig naar je omgeving omdat je even niet degene kunt zijn die je graag zou willen zijn
  • Emotioneler reageren dan normaal
  • Je eet of drinkt overmatig, doet aan bingewatchen of op je telefoon zitten, bedoeld om pijn of ongemak te vermijden
  • Je somber of neerslachtig voelen
  • Een algemeen gevoel van ontevredenheid en/of moedeloosheid
  • Geen plezier hebben in wat je doet en geen zin hebben om iets te doen
  • Last hebben van stress of spanningen
  • Als gevolg daarvan bv last hebben van hoofdpijn, slapeloosheid of spierspanning
  • Je niet gewaardeerd of gezien voelen
  • Je hoort jezelf klagen over jezelf en de situatie waar je in zit, je piekert erover maar pakt het niet aan
  • Je hebt last van zelfmedelijden 
  • Op sommige momenten het gevoel hebben dat je overspannen bent of richting een burn-out gaat maar dit idee snel weer van je afzetten.

Kortom, als je niet lekker in je vel zit, kan dit een enorme impact hebben op je leven. Soms voelt het uitzichtloos en moedeloos.

Oorzaken die bijdragen aan niet goed in je vel zitten

Net als bij overspannenheid of burn-out is er niet één oorzaak aan te wijzen als je niet lekker in je vel zit. Vaak is het een opeenstapeling van of opeenvolging van gebeurtenissen waardoor je niet lekker in je vel zit. Ik noem een paar belangrijke oorzaken die je dus vaak in de samenhang zult moeten bekijken. Wellicht herken je er een paar.

  • relatieproblemen, financiële zorgen
  • hormoonschommelingen
  • ziekte waardoor je niet meer kunt wat je altijd wel kon (een actueel voorbeeld hiervan is Long-COVID/Post-COVID
  • problemen in de opvoeding van de kinderen (bv niet op één lijn zitten met je partner)
  • ingrijpende levensgebeurtenissen
  • ongezonde leefgewoontes 
  • verandering van levensfase
  • verlies van of gebrek aan sociale contacten
  • combinatie van verschillende rollen (werk, gezin, huishouden, mantelzorg)
  • (veranderingen in) verwachtingen op het werk of hoge werkdruk
  • nieuwe functie of andere organisatie
  • (onrealistische) verwachtingen die je van jezelf en je leven hebt
  • proberen te voldoen aan eisen of verwachtingen waarvan je denkt dat anderen die van je hebben
  • verplichtingen waar je niet aan kan of wilt voldoen
  • aspecten in je persoonlijkheid (bv onzekerheid, kritische innerlijke stem, perfectionisme of pleasen)
  • gebrek aan veerkracht

Wellicht denk je bij deze punten dat ze uitsluitend bij een burn-out horen maar niets is minder waar. Bij een burn-out zijn we er heel goed in om signalen heel lang te negeren. We gaan net zolang door tot we op een dag niet verder kunnen. Een van die signalen die we negeren, kan zijn dat je niet lekker in je vel zit, veroorzaakt door een combinatie van bovenstaande punten.

Wat als je er niets aan doet?

Je voelt je al een tijdje niet lekker in je vel. Je bent bij vlagen neerslachtig en niet in je humeur. Hoewel je graag zou willen, voel je je niet bij machte om iets aan je situatie te veranderen. Toch is het verstandig om je gemoedstoestand aan te pakken. Als er niets verandert, loop je het risico om burn-out te raken of in een depressie terecht te komen In beide gevallen ben je lange tijd onderweg om te herstellen.

Voel je je bovenal somber?

Voordat ik met jou de stappen deel om je beter in je vel te voelen, wil ik je op het volgende wijzen. Wanneer je je vooral somber of neerslachtig voelt, niet goed meer kunt functioneren en het liefst de hele dag in bed wil blijven, dan adviseer ik je om een afspraak te maken met de huisarts. Hij kan met jou bespreken of er sprake is van een depressie en jou een goede doorverwijzing geven.

Wil jij weer goed in je vel zitten?

Ik neem aan dat jij je gewoon beter wilt voelen. Dat je lekkerder in je vel zit en meer aankunt. Dat er dagen zijn dat je je gewoon goed voelt en kunt doen waar je zin in hebt.

5 stappen om je beter te voelen

Hieronder deel ik de 5 stappen die je helpen om beter in je vel te komen. Volg je de stappen op, dan beloof ik je dat je je snel beter zult voelen. Je hebt meer energie en kunt je beter ontspannen.

1. Onderzoek de oorzaken of reden(en) van je onvrede

Het is belangrijk om te onderzoeken wat ervoor zorgt dat je niet lekker in je vel zit. Zoals je weet kunnen er meerdere redenen of oorzaken zijn voor het niet lekker in je vel zitten.

Ga in gedachten eens terug naar het moment (moment 1) dat je nog wel lekker in je vel zat. Schrijf eens op hoe het toen was? Wat deed je? Hoe dacht je over jezelf? Waar werd je blij van? Schrijf zo uitgebreid mogelijk op hoe het was en hoe je je voelde toen je lekker in je vel zat.

Spoel in gedachten eens door naar het moment (moment 2) dat je niet meer goed in je vel zat. Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige periode? Wat is er niet meer wat er eerst wel was. Of wat is er nu wel wat er toen nog niet was. Hoe denk je over jezelf? Wat maakt je boos, bang of verdrietig? Welke gebeurtenissen hebben zich voorgedaan tussen moment 1 en moment 2 die ervoor hebben gezorgd dat je minder lekker in je vel zit.

Patrick vertelt me dat hij in een reorganisatie van een jaar geleden een andere functie heeft gekregen. In deze nieuwe functie wordt er veel meer gevraagd van hem op communicatief gebied. En dat is, zo zegt hij, nooit zijn sterke kant geweest. Sinds die tijd merkt hij dat hij gespannen is op zijn werk en ’s nachts slecht slaapt. Hij gaat inmiddels niet meer met plezier naar zijn werk en zijn collega’s vinden dat hij is veranderd. Patrick ziet nu helder welke situatie ertoe heeft geleid dat hij niet goed in zijn vel zit.  

Onderzoek op welke levensgebieden het nu niet lekker loopt (download hier het levenswiel). Print het document uit en geef met een gekleurde stift aan hoe je vindt dat de score op dit moment is op de verschillende levensgebieden en verbind de punten met elkaar.

Kijk naar het totaalbeeld van je levenswiel. Welke conclusies trek je over de oorzaken of redenen waardoor je nu niet lekker in je vel zit. Wat doe je op dit moment om de situatie in stand te houden?

2. Pak je problemen aan

Als je besluit om aan te pakken waar het wringt, zal je merken dat je je al wat beter gaat voelen. Het is nu eenmaal anders om verantwoordelijkheid te nemen dan om slachtoffer te blijven van je eigen situatie en de keuzes die je niet maakt.

Wanneer je voor jezelf helder hebt wat de oorzaken zijn, dan is het moment daar om ze aan te pakken. Pak het levenswiel er nog eens bij en geef met een andere kleur stift per levensgebied aan waar je verandering in wilt aanbrengen. Geef per levensgebied de gewenste (realistische) scores aan en verbind de punten met elkaar.

Suus kijkt nog eens naar haar levenswiel en ziet dat ze haar sociale contacten wel erg laag scoort op dit moment. Sinds de vriendschap met haar beste vriendin een half jaar geleden is verwaterd voelt ze zich soms eenzaam. Ze mist het samen op stap gaan en de avondjes met een film op de bank. Dit is het levensgebied waar ze wat aan wil veranderen. We bespreken op welke manier ze de draad van haar sociale leven weer kan oppakken.

Welke mogelijkheden zie je voor jezelf om beter in je vel te komen? Kies 5 levensgebieden uit waar je wat aan wilt veranderen. Het ligt voor de hand de gebieden te kiezen waar het gat het grootst is tussen hoe het nu is, en hoe je het zou willen hebben. Schrijf bij elk van de 5 levensgebieden een post-it en op elke post-it schrijf je 3 ideeën om je situatie te verbeteren, om dingen te veranderen. Kies dingen die in je eigen invloedssfeer liggen. Dus die je zelf kunt veranderen. Je hebt nu in totaal 15 ideeën om lekker in je vel te komen. Maak een top 3 van de ideeën die je het meest aanspreken en ga die oppakken.

3. Zorg goed voor jezelf

Omdat je niet lekker in je vel zit, vind je het wellicht niet gemakkelijk om jezelf op 1 te zetten. Toch is goed voor jezelf zorgen ontzettend belangrijk. Het draagt bij aan een positiever zelfbeeld, een beter gevoel over jezelf. Goed voor jezelf zorgen, betekent niet dat je niet voor een ander kunt zorgen.

 

Wanneer je geneigd bent om mensen in je omgeving te pleasen, dan voelt het tegennatuurlijk om ook aan jezelf te denken. Het kan leiden tot gevoelens van onzekerheid. Wie ben je nog, als je niet alles voor anderen doet? Het heeft tijd en aandacht nodig om dit patroon te doorbreken.

 

Maak voor jezelf een lijst van dingen die je kunt doen om goed voor jezelf te zorgen. Denk aan dingen als een mooi boek lezen, een vrije dag nemen om iets voor jezelf te doen, een bad nemen, bloemen kopen, je huis opruimen. Leer jezelf aan om elke dag iets voor jezelf te doen. Doe het, ook al voelt het onwennig. Na een tijdje wordt het echt makkelijker. Ik heb cliënten die het zelfs heel fijn zijn gaan vinden.

4. Accepteer de mindere kanten van het leven

Niemand kan altijd goed in zijn vel zitten. Ieder van ons krijgt te maken met tegenslag, dus ook jij. Dus als je realistisch bent, dan weet je dat niet iedere dag ge-wel-dig kan zijn. De uitdaging is om die mindere dagen niet als probleem te zien, maar ze te accepteren voor wat ze zijn. Een andere uitdaging is om na tegenslag weer op te veren en de situatie onder ogen te komen in plaats van het te vermijden.

5. Ga de natuur in, elke dag

Wellicht staat deze al op je zorg-voor-jezelf-lijstje. Zo niet, zet hem er dan maar op. Want niets is zo goed voor je als in de buitenlucht zijn. Je zult merken dat, ook al ben je humeurig, dit helpt om beter in je vel te komen. Heb je een vriend of vriendin met wie je kunt gaan wandelen? Nog beter, door tijdens een wandeling even van je af te praten, zet je je gedachten op een rijtje en ontdek je welke stappen je kunt zetten.

Wat ik jou bied

Ben je er klaar mee om niet lekker in je vel te zitten? Ik heb met jou de 5 stappen gedeeld om beter in je vel te komen. Wil je graag aan de slag en wil je graag mijn begeleiding daarbij? Bijvoorbeeld omdat je je onzeker voelt over de keuzes die je te maken hebt, je snel afgewezen of gekwetst voelt, je een gebrek aan assertiviteit hebt, een stevige innerlijke criticus, perfectionisme of please-gedrag? Bekijk dan hier het coachtraject dat ik aanbied in Woerden of plan hieronder gelijk een gratis kennismakingsgesprek.

Coach-zelfvertrouwen

Je bent het waarschijnlijk met me eens als ik zeg dat niet lekker in je vel zitten absoluut geen pretje is. Waarschijnlijk wil je je graag beter voelen. Maar je weet nog niet hoe. Ondertussen voel je je al langere tijd niet lekker in je vel zitten en waarom weet je niet precies. Je voelt je schuldig naar je omgeving omdat je niet de persoon bent die je wil zijn. De vicieuze cirkel is begonnen want daardoor voel je nog minder goed in je vel. Tijd om die cirkel te doorbreken, vind je niet?

In deze blog deel ik met jou de symptomen en mogelijke oorzaken van niet lekker in je vel zitten. En ik deel met jou alles wat je moet weten om te zorgen dat je weer beter in je vel komt te zitten.

Symptomen van niet lekker in je vel zitten

Wanneer je niet lekker in je vel zit, kan zich dat uiten in verschillende symptomen. Ik zet er een aantal op een rijtje. Welke herken jij?

  • Prikkelbaar zijn (en bv aangebrand reageren), je kunt niet veel hebben
  • Vermoeid, er komt niets uit je handen
  • Je voelt je onzeker over jezelf
  • Je voelt je schuldig naar je omgeving omdat je even niet degene kunt zijn die je graag zou willen zijn
  • Emotioneler reageren dan normaal
  • Je eet of drinkt overmatig, doet aan bingewatchen of op je telefoon zitten, bedoeld om pijn of ongemak te vermijden
  • Je somber of neerslachtig voelen
  • Een algemeen gevoel van ontevredenheid en/of moedeloosheid
  • Geen plezier hebben in wat je doet en geen zin hebben om iets te doen
  • Last hebben van stress of spanningen
  • Als gevolg daarvan bv last hebben van hoofdpijn, slapeloosheid of spierspanning
  • Je niet gewaardeerd of gezien voelen
  • Je hoort jezelf klagen over jezelf en de situatie waar je in zit, je piekert erover maar pakt het niet aan
  • Je hebt last van zelfmedelijden 
  • Op sommige momenten het gevoel hebben dat je overspannen bent of richting een burn-out gaat maar dit idee snel weer van je afzetten.

Kortom, als je niet lekker in je vel zit, kan dit een enorme impact hebben op je leven. Soms voelt het uitzichtloos en moedeloos.

Oorzaken die bijdragen aan niet goed in je vel zitten

Net als bij overspannenheid of burn-out is er niet één oorzaak aan te wijzen als je niet lekker in je vel zit. Vaak is het een opeenstapeling van of opeenvolging van gebeurtenissen waardoor je niet lekker in je vel zit. Ik noem een paar belangrijke oorzaken die je dus vaak in de samenhang zult moeten bekijken. Wellicht herken je er een paar.

  • relatieproblemen, financiële zorgen
  • hormoonschommelingen
  • ziekte waardoor je niet meer kunt wat je altijd wel kon (een actueel voorbeeld hiervan is Long-COVID/Post-COVID
  • problemen in de opvoeding van de kinderen (bv niet op één lijn zitten met je partner)
  • ingrijpende levensgebeurtenissen
  • ongezonde leefgewoontes 
  • verandering van levensfase
  • verlies van of gebrek aan sociale contacten
  • combinatie van verschillende rollen (werk, gezin, huishouden, mantelzorg)
  • (veranderingen in) verwachtingen op het werk of hoge werkdruk
  • nieuwe functie of andere organisatie
  • (onrealistische) verwachtingen die je van jezelf en je leven hebt
  • proberen te voldoen aan eisen of verwachtingen waarvan je denkt dat anderen die van je hebben
  • verplichtingen waar je niet aan kan of wilt voldoen
  • aspecten in je persoonlijkheid (bv onzekerheid, kritische innerlijke stem, perfectionisme of pleasen)
  • gebrek aan veerkracht

Wellicht denk je bij deze punten dat ze uitsluitend bij een burn-out horen maar niets is minder waar. Bij een burn-out zijn we er heel goed in om signalen heel lang te negeren. We gaan net zolang door tot we op een dag niet verder kunnen. Een van die signalen die we negeren, kan zijn dat je niet lekker in je vel zit, veroorzaakt door een combinatie van bovenstaande punten.

Wat als je er niets aan doet?

Je voelt je al een tijdje niet lekker in je vel. Je bent bij vlagen neerslachtig en niet in je humeur. Hoewel je graag zou willen, voel je je niet bij machte om iets aan je situatie te veranderen. Toch is het verstandig om je gemoedstoestand aan te pakken. Als er niets verandert, loop je het risico om burn-out te raken of in een depressie terecht te komen In beide gevallen ben je lange tijd onderweg om te herstellen.

Voel je je bovenal somber?

Voordat ik met jou de stappen deel om je beter in je vel te voelen, wil ik je op het volgende wijzen. Wanneer je je vooral somber of neerslachtig voelt, niet goed meer kunt functioneren en het liefst de hele dag in bed wil blijven, dan adviseer ik je om een afspraak te maken met de huisarts. Hij kan met jou bespreken of er sprake is van een depressie en jou een goede doorverwijzing geven.

Wil jij weer goed in je vel zitten?

Ik neem aan dat jij je gewoon beter wilt voelen. Dat je lekkerder in je vel zit en meer aankunt. Dat er dagen zijn dat je je gewoon goed voelt en kunt doen waar je zin in hebt.

5 stappen om je beter te voelen

Hieronder deel ik de 5 stappen die je helpen om beter in je vel te komen. Volg je de stappen op, dan beloof ik je dat je je snel beter zult voelen. Je hebt meer energie en kunt je beter ontspannen.

1. Onderzoek de oorzaken of reden(en) van je onvrede

Het is belangrijk om te onderzoeken wat ervoor zorgt dat je niet lekker in je vel zit. Zoals je weet kunnen er meerdere redenen of oorzaken zijn voor het niet lekker in je vel zitten.

Ga in gedachten eens terug naar het moment (moment 1) dat je nog wel lekker in je vel zat. Schrijf eens op hoe het toen was? Wat deed je? Hoe dacht je over jezelf? Waar werd je blij van? Schrijf zo uitgebreid mogelijk op hoe het was en hoe je je voelde toen je lekker in je vel zat.

Spoel in gedachten eens door naar het moment (moment 2) dat je niet meer goed in je vel zat. Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige periode? Wat is er niet meer wat er eerst wel was. Of wat is er nu wel wat er toen nog niet was. Hoe denk je over jezelf? Wat maakt je boos, bang of verdrietig? Welke gebeurtenissen hebben zich voorgedaan tussen moment 1 en moment 2 die ervoor hebben gezorgd dat je minder lekker in je vel zit.

Patrick vertelt me dat hij in een reorganisatie van een jaar geleden een andere functie heeft gekregen. In deze nieuwe functie wordt er veel meer gevraagd van hem op communicatief gebied. En dat is, zo zegt hij, nooit zijn sterke kant geweest. Sinds die tijd merkt hij dat hij gespannen is op zijn werk en ’s nachts slecht slaapt. Hij gaat inmiddels niet meer met plezier naar zijn werk en zijn collega’s vinden dat hij is veranderd. Patrick ziet nu helder welke situatie ertoe heeft geleid dat hij niet goed in zijn vel zit.  

Onderzoek op welke levensgebieden het nu niet lekker loopt (download hier het levenswiel). Print het document uit en geef met een gekleurde stift aan hoe je vindt dat de score op dit moment is op de verschillende levensgebieden en verbind de punten met elkaar.

Kijk naar het totaalbeeld van je levenswiel. Welke conclusies trek je over de oorzaken of redenen waardoor je nu niet lekker in je vel zit. Wat doe je op dit moment om de situatie in stand te houden?

2. Pak je problemen aan

Als je besluit om aan te pakken waar het wringt, zal je merken dat je je al wat beter gaat voelen. Het is nu eenmaal anders om verantwoordelijkheid te nemen dan om slachtoffer te blijven van je eigen situatie en de keuzes die je niet maakt.

Wanneer je voor jezelf helder hebt wat de oorzaken zijn, dan is het moment daar om ze aan te pakken. Pak het levenswiel er nog eens bij en geef met een andere kleur stift per levensgebied aan waar je verandering in wilt aanbrengen. Geef per levensgebied de gewenste (realistische) scores aan en verbind de punten met elkaar.

Suus kijkt nog eens naar haar levenswiel en ziet dat ze haar sociale contacten wel erg laag scoort op dit moment. Sinds de vriendschap met haar beste vriendin een half jaar geleden is verwaterd voelt ze zich soms eenzaam. Ze mist het samen op stap gaan en de avondjes met een film op de bank. Dit is het levensgebied waar ze wat aan wil veranderen. We bespreken op welke manier ze de draad van haar sociale leven weer kan oppakken.

Welke mogelijkheden zie je voor jezelf om beter in je vel te komen? Kies 5 levensgebieden uit waar je wat aan wilt veranderen. Het ligt voor de hand de gebieden te kiezen waar het gat het grootst is tussen hoe het nu is, en hoe je het zou willen hebben. Schrijf bij elk van de 5 levensgebieden een post-it en op elke post-it schrijf je 3 ideeën om je situatie te verbeteren, om dingen te veranderen. Kies dingen die in je eigen invloedssfeer liggen. Dus die je zelf kunt veranderen. Je hebt nu in totaal 15 ideeën om lekker in je vel te komen. Maak een top 3 van de ideeën die je het meest aanspreken en ga die oppakken.

3. Zorg goed voor jezelf

Omdat je niet lekker in je vel zit, vind je het wellicht niet gemakkelijk om jezelf op 1 te zetten. Toch is goed voor jezelf zorgen ontzettend belangrijk. Het draagt bij aan een positiever zelfbeeld, een beter gevoel over jezelf. Goed voor jezelf zorgen, betekent niet dat je niet voor een ander kunt zorgen.

 

Wanneer je geneigd bent om mensen in je omgeving te pleasen, dan voelt het tegennatuurlijk om ook aan jezelf te denken. Het kan leiden tot gevoelens van onzekerheid. Wie ben je nog, als je niet alles voor anderen doet? Het heeft tijd en aandacht nodig om dit patroon te doorbreken.

 

Maak voor jezelf een lijst van dingen die je kunt doen om goed voor jezelf te zorgen. Denk aan dingen als een mooi boek lezen, een vrije dag nemen om iets voor jezelf te doen, een bad nemen, bloemen kopen, je huis opruimen. Leer jezelf aan om elke dag iets voor jezelf te doen. Doe het, ook al voelt het onwennig. Na een tijdje wordt het echt makkelijker. Ik heb cliënten die het zelfs heel fijn zijn gaan vinden.

4. Accepteer de mindere kanten van het leven

Niemand kan altijd goed in zijn vel zitten. Ieder van ons krijgt te maken met tegenslag, dus ook jij. Dus als je realistisch bent, dan weet je dat niet iedere dag ge-wel-dig kan zijn. De uitdaging is om die mindere dagen niet als probleem te zien, maar ze te accepteren voor wat ze zijn. Een andere uitdaging is om na tegenslag weer op te veren en de situatie onder ogen te komen in plaats van het te vermijden.

5. Ga de natuur in, elke dag

Wellicht staat deze al op je zorg-voor-jezelf-lijstje. Zo niet, zet hem er dan maar op. Want niets is zo goed voor je als in de buitenlucht zijn. Je zult merken dat, ook al ben je humeurig, dit helpt om beter in je vel te komen. Heb je een vriend of vriendin met wie je kunt gaan wandelen? Nog beter, door tijdens een wandeling even van je af te praten, zet je je gedachten op een rijtje en ontdek je welke stappen je kunt zetten.

Wat ik jou bied

Ben je er klaar mee om niet lekker in je vel te zitten? Ik heb met jou de 5 stappen gedeeld om beter in je vel te komen. Wil je graag aan de slag en wil je graag mijn begeleiding daarbij? Bijvoorbeeld omdat je je onzeker voelt over de keuzes die je te maken hebt, je snel afgewezen of gekwetst voelt, je een gebrek aan assertiviteit hebt, een stevige innerlijke criticus, perfectionisme of please-gedrag? Bekijk dan hier het coachtraject dat ik aanbied in Woerden of plan hieronder gelijk een gratis kennismakingsgesprek.

Coach-zelfvertrouwen

MEER
BLOGS

Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Neem direct contact op
Hallo, waarmee kan ik je helpen?