fbpx

Onzekerheid overwinnen

Onzekerheid-overwinnen

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
Transpireren, versnelde ademhaling, een droge mond, een naar gevoel in je buik; allemaal stressreacties van het lichaam wanneer je je onzeker voelt. Het zijn dit soort sensaties die mensen liever niet voelen en die ons lijken te wijzen op opkomend gevaar. Het gevolg is dat we denken dat we beter kunnen wachten tot we niet meer onzeker zijn, voordat we de voor ons belangrijke stappen gaan zetten.

Onzekerheid is dus eigenlijk net als een hevige regenbui; we wachten het liefst tot het overwaait. Waar het bij een enorme regenbui soms best verstandig is om even te wachten tot ‘ie voorbij is, werkt het bij onzekerheid helaas niet zo.   Als wachten niet helpt, wat werkt dan wel om je onzekerheid te overwinnen? Met de 3 tips in dit artikel werk je aan het vergroten van je zelfvertrouwen waardoor je gaandeweg je onzekerheid overwint.

Oorzaken van onzekerheid

Onzekerheid wordt meestal veroorzaakt door een negatief zelfbeeld; over wie je bent en/of wat je kunt. Daarbij komt vaak ook de ‘hoge lat’ die we voor onszelf hebben, om de hoek kijken. En bovendien laten veel mensen hun zelfbeeld afhangen van wat zij denken dat anderen van hen vinden. Hierdoor wordt de onzekerheid verder versterkt.

Waarover ben je onzeker?

Ieder mens wil graag geliefd, geaccepteerd en gewaardeerd worden. Dat is heel normaal. We hebben echter vaak het idee dat we dat van anderen moeten krijgen. We vergeten daarbij onszelf; vaak houden we niet van onszelf of accepteren we onszelf niet zoals we zijn. Hierdoor ontstaan allerlei problemen zoals onzekerheid in je relatie, de omgang met vrienden of collega’s, het functioneren op je werk, onzekerheid over je uiterlijk, onzekerheid om fouten te maken, etc.

Onzekerheid gaat niet zomaar weg

Als je al langere tijd onzeker bent, dan weet je dat het niet zomaar overwaait als een zomerse regenbui. En als je gewend bent om allerlei vermijdingsstrategieën toe te passen, dan weet je ook dat dat niet werkt. Pas als je je onzekerheden en angsten onder ogen ziet en dus tegen je onzekerheden in toch stappen gaat zetten, kan je je onzekerheid overwinnen.

Je onzekerheid overwinnen met of zonder hulp

Sommigen mensen slagen erin om dit zonder hulp van buitenaf te werken aan het vergroten van hun zelfvertrouwen. Anderen schakelen een psycholoog of een coach in om onder begeleiding hun onzekerheid te overwinnen. Naast de deskundige begeleiding werkt dit vaak ook als een stok achter de deur waar veel mensen baat bij hebben.

Wil jij je onzekerheid overwinnen? Lees dan de volgende tips en begin vandaag nog!

1. Streef naar een waardevol leven

In onze huidige maatschappij leeft het beeld dat je als mens gelukkig moet zijn. Er zijn inmiddels boeken volgeschreven met allerlei methodes over hoe je het best een het liefst zo snel mogelijk gelukkig wordt. Het probleem hiermee is dat het leven nu eenmaal niet alleen bestaat uit geluksmomenten. Ook minder fijne gebeurtenissen en perioden horen bij het leven. Streef je geluk na, dan kan je wel eens van een koude kermis thuiskomen en het gevoel krijgen dat er iets mis met je is als je niet gelukkig bent. Dit leidt tot stress, overspannenheid en zelfs tot depressies of burn-out. Ook ontevredenheid over je leven kan een rol spelen, waardoor je jezelf in de slachtofferrol houdt. Al met al genoeg om onzeker van te worden of te blijven.

Mijn pleidooi is dat we ons richten op een waardevol leven. Wat maakt voor jou het leven waardevol? Is dat als je ’s morgens een rustig koffiemoment hebt voor jezelf? Of wanneer je in vrijheid kunt leven omdat je niet belemmerd wordt door (oude) onzekerheden? Is dat wanneer je ontspannen kunt meespelen met je kinderen?

Mijn begeleiding is onder andere gebaseerd op Acceptance and Commitment Therapy (ACT), een therapievorm met een goede wetenschappelijke basis. De kern van ACT is dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken ten koste gaat van een waardevol leven.​ Dus leer je te accepteren wat je niet kunt veranderen en krijg je zicht op wat er voor jou echt toe doet, zodat je een waardevol leven kunt leiden.

Vraag je eens af wat er voor jou echt belangrijk is in het leven. Wat maakt dat jij doet wat je doet? Maak een lijstje van 10 waarden en ga wegstrepen tot je vijf waarden overhoudt. Hoe kan jij op een positieve manier invulling geven aan deze waarden? Als je weet wat voor jou belangrijk is in het leven, en als je daar doelgericht aan gaat werken, dan wordt het gemakkelijker om ondanks je onzekerheid toch stappen te zetten. Zo leer je ook om je uitstelgedrag aan te pakken en je vermijdingsstrategieën om te buigen naar effectievere strategieën.

2. Accepteer je onzekerheid

Ik schreef het al eerder; vaak zetten we pas stappen als de onzekerheid weg is. Helaas ken ik geen voorbeelden van mensen die succesvol hun onzekerheid overwonnen hebben door te wachten tot het vanzelf wegging. Het geheim van onzekerheid overwinnen is juist dat het werkelijk overwinnen pas gebeurt als je ondanks je onzekerheid aan de slag gaat, stappen gaat zetten die je eigenlijk niet durft.

De eerste stap is dat je je onzekerheid accepteert als iets wat bij het leven hoort. Net als dat soms andere lastige zaken bij het leven horen. Zie onzekerheid dus niet als iets wat er mis is met jou – veel mensen zijn immers op een bepaald vlak onzeker. Feitelijk betekent zelfvertrouwen kunnen leven mét onzekerheid.

Wat is er bij jou voor nodig om de onzekerheden van jezelf te accepteren? Hoe kan je anders omgaan met de spanningen die je ervaart door je onzekerheid? Wat als je de spanningen toelaat, in plaats van dat je ze wegstopt?

3. Zorg goed voor jezelf

Een van de oorzaken van onzekerheid is een negatief zelfbeeld. Een manier om een positiever zelfbeeld te krijgen is door goed voor jezelf te zorgen en naar jezelf te leren luisteren. Vaak zijn mensen de verbinding kwijtgeraakt met hun behoeften. Hun focus ligt op het anderen naar hun zin maken ten koste van zichzelf.

Goed voor jezelf zorgen hoeft niet veel tijd te kosten en hoeft ook niet moeilijk te zijn. Wanneer je het koppelt aan de waarden die je voor jezelf hebt vastgesteld, sla je twee vliegen in één klap. Vind jij gezelligheid bijvoorbeeld heel belangrijk, besteed dan aandacht aan je huis gezellig maken. Andere dingen die je kunt doen om goed voor jezelf te zorgen:

– elke dag een wandeling maken

– een goed boek lezen

– een mooie serie kijken op Netflix

– een bad nemen, een schoonheidsbehandeling nemen of naar de kapper gaan

– jezelf goed verzorgen

– niksen

– muziek luisteren

– je lievelingseten koken

– tuinieren

– naar de bioscoop met vrienden naar een film die jij hebt uitgekozen

– in een dagboek schrijven

– meditatieoefeningen

Wanneer je het niet makkelijk vindt om tijd voor jezelf te maken en goed voor jezelf te zorgen, begin dan met een activiteit van een paar minuten per dag en bouw dat gaandeweg naar behoefte verder uit.

Na verloop van tijd zal je merken dat je beeld over jezelf verandert, dat je positiever naar jezelf kijkt en jezelf net zo belangrijk vindt als dat jij anderen vindt. Wil je meer weten over zelfvertrouwen? Lees hier het artikel dat ik daarover schreef.

Coaching bij het overwinnen van onzekerheid

Zoek jij professionele begeleiding bij het aanpakken van je onzekerheid? Ik heb als coach al veel cliënten mogen begeleiden op weg naar meer zelfvertrouwen. Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Plan hier je gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Coach-zelfvertrouwen

MEER
BLOGS

Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Heb je een vraag?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?