Speel gratis mee met de belemmerende overtuigingen-bingo

Belemmerende-overtuigingen-coach

Anderen laten weten wat je leest?

Word jij wel eens gevangen gehouden door belemmerende overtuigingen? In de trant van ‘ik ben niet goed genoeg’, ‘ik kan het niet’ of ‘mensen vinden mij niet aardig’. En denk je dat je de enige bent die daar last van heeft? Ook dat is een niet-helpende gedachte of overtuiging. Belemmerende overtuigingen zijn díe gedachten die je ervan weerhouden om van A naar B te gaan. De obstakels die voorkomen dat je stappen zet.

We weten vaak niet wat ons tegenhoudt

Het moeilijke van deze niet-helpende overtuigingen is niet alleen dat je ze hebt. Maar ook dat je je er vaak niet van bewust bent. Je weet wel dat er iets is dat voorkomt dat je stappen zet. Maar wát dat dan precies is, blijft meestal onduidelijk. Belemmerende overtuigingen zijn als een onzichtbare muur die de weg naar jouw groei en ontwikkeling versperren. Als ik je ernaar vraag, kan je de belemmeringen niet zomaar even opnoemen. En dat is wel belangrijk want pas als je je ze ként, kan je ze veranderen. Vandaar dat ik voor deze blog de Belemmerende Overtuigingen-bingo bedacht. Daarmee help ik jou om je belemmeringen op te sporen zodat je er bewust van wordt. Waardoor je effectiever om kunt gaan met dat wat je tegenhoudt in het leven.

Belemmerende overtuigingen opsporen

Wil jij je belemmerende gedachten opsporen? Doe dan mee met de belemmerende overtuigingen-bingo. Wellicht komen er nu allerlei belemmerende gedachten naar boven. Zo van ‘dit werkt niet voor mij’ of ‘aan zoiets belachelijks doe ik niet mee’. Probeer deze gedachten voor nu te parkeren. Het zijn tenslotte maar gedachten.

Start van het spel

Denk aan een uitdagend doel dat je al een tijd wilt bereiken, maar wat tot nu toe nog niet gelukt is. Het doel mag best een beetje spannend zijn. Schrijf het doel op en noteer wat de gewenste situatie is. Hoe ziet je leven eruit als je je doel helemaal bereikt hebt?

Download hier het blanco format van de bingokaart en print hem uit. Neem de 1e bingokaart uit het document de komende tijd met je mee.

Ga dan aan het slag met het bereiken van het doel dat je hebt opgeschreven. Stel dat je doel is om meer mensen te ontmoeten, ga dan plannen maken om dat ook echt te doen. Dus meld je aan bij een vriendenapp of neem contact op om af te spreken met iemand die je kent van werk of school die je aardig vindt. Omdat dit best spannend is, kom je onderweg allerlei obstakels tegen: je belemmerende overtuigingen. Soms moet je jezelf uitdagen een tandje dieper te gaan. Als een belemmering is ‘ik durf niet’, vraag jezelf af waar het idee vandaan komt dat je het niet durft. Noteer de overtuigingen op je bingokaart. Hoe pijnlijk ze ook zijn. Wees ontzettend eerlijk tegenover jezelf. Blijf doorgaan met je doelen bereiken als je de eerste beperkende overtuigingen te pakken hebt. Er zijn er vast nog meer.

Vaak zijn we ons op het moment zelf niet bewust dat iets ons tegenhoudt. Bekijk aan het eind van elke dag wat je niet gedaan hebt, terwijl je het je wel had voorgenomen maar niet durfde, niet kon etc. Welke belemmerende gedachten zitten daarachter?

Is je kaart vol? Bekijk wat je hebt opgeschreven en kies dan van je bingokaart 3 belemmeringen uit om mee aan de slag te gaan. Dit hoeven niet de grootste obstakels te zijn. Kijk naar welke drie jouw aandacht getrokken wordt.

Reflecteer op deze drie overtuigingen:

  • Wanneer zijn ze ontstaan en waardoor denk je dat dat kwam?
  • Wanneer zijn ze er wel en wanneer niet?
  • Heb je voorbeelden waarin deze belemmeringen je weerhielden om stappen te zetten?

Mooi, je hebt een eerste stap gezet in het herkennen van je belemmerende overtuigingen. De tweede stap is te zorgen dat die belemmeringen je niet meer zo in de weg zitten.

Hoe je je belemmerende overtuigingen kunt overwinnen

Nu je je bewust bent van hetgeen je in de weg zit om je doelen te bereiken, kun je aan de slag. Het doel is om je belemmeringen te overwinnen. Of van belemmerende overtuigingen meer helpende te maken. Zodat je gedachten je ondersteunen bij het behalen van je doelen.

Pak de drie overtuigingen die je eerder koos er weer even bij. Hieronder deel ik een aantal strategieën om je belemmerende gedachten aan te pakken. Kies er een paar uit die voor jou werken.

1. Herformuleer je overtuigingen

Een krachtige manier om aan de slag te gaan met niet-helpende overtuigingen is het opnieuw formuleren ervan. Op zo’n manier dat ze meer helpend zijn én dat je ze gelooft. Dus de overtuiging ‘ik ben saai’ kan je ombuigen naar ‘iedereen vindt mij interessant’. Grote kans dat je dit niet gelooft en dat dit niet voor je werkt. De uitdaging is om de helpende overtuiging zodanig te herformuleren dat hij wel voor je werkt. Een tussenstap zou kunnen zijn: ‘ik mag mezelf leuk gezelschap vinden’.

2. Blijf stappen zetten

Blijf werken aan je doelen en wees je ondertussen bewust van de overtuigingen die je hebt. Je hoeft geen gehoor te geven aan je belemmerende gedachten. Stel dat je nieuwe mensen wilt ontmoeten en je gelooft dat mensen niet op jou zitten te wachten dan kun je dit doorbreken met nieuwe ervaringen. En dit kan alleen als je dóet. Thuis zitten wachten tot die overtuigingen vanzelf verdwijnen, werkt helaas niet.

3. Ga 'in het midden' zitten

Aansluitend op het vorige punt is het belangrijk dat je wat vaker ‘in het midden zit’. Ik bedoel daarmee dat je je meer bewust wordt van het innerlijk conflict wat zich binnenin jou afspeelt. Aan de ene kant de wens om je doel te bereiken en de andere kant de obstakels die je (ongemerkt) voor jezelf opwerpt.

Annelies wil graag meer vrienden krijgen. Ze voelt zich soms eenzaam en wil daar wat aan veranderen. Van de gedachte dat ze straks wat vaker met mensen af kan spreken, wordt ze blij. Aan de andere kant vindt ze het moeilijk om contact te leggen. ‘Ik ben daar nooit goed in geweest’, zegt ze. Het idee alleen al roept veel spanning op. Ik vraag haar om eens in het midden te gaan zitten, tussen beide kanten. ‘Hier kan ik het allemaal wat beter overzien’, zegt Annelies. ‘Ik weet dat ik niet makkelijk contacten leg, maar ik kan er wel beter in worden als ik het vaker doe. En ik kan ook leren om meer te genieten van alleen zijn. Na de sessie voelt ze zich hoopvol om stappen te zetten, ook al vindt ze het spannend.

In de middenpositie word je je dus bewust van beide kanten en kan je objectiever keuzes maken en makkelijker stappen zetten. In Voice Dialogue sessies leer je verschillende kanten van jezelf beter kennen en vergroot je je bewustzijn. Ontdek hier Voice Dialogue.

4. Neem afstand van je belemmerende overtuigingen

Het kan helpend zijn om wat afstand te nemen van je belemmerende overtuigingen. En aan ze te denken als delen (of wel subpersonen) van jezelf. Innerlijke stemmen kunnen je belemmeren of helpen. Merk je dat je bv denkt: ‘het moet eerst allemaal perfect zijn, voordat…’ Denk dan: er is kennelijk een deel in mij dat vindt dat het eerst allemaal perfect moet zijn.

Door er wat afstand van te nemen, kan je er wat minder in meegaan. En makkelijker kiezen om iets te doen wat een deel in jou waarschijnlijk spannend vindt. Train jezelf dus om op deze manier naar jezelf en jouw delen te kijken.

Ook dit behoort tot het werk van Voice Dialogue.

5. Vier kleine successen

Verandering komt in kleine stapjes. Dus ook de successen. Ook al zijn ze klein, zie ze niet over het hoofd. Ze zijn er dus sta erbij stil. Vier de successen. Door positieve ervaringen kan je je overtuigingen steeds een beetje bijstellen. En formuleer je nieuwe doelen. Daag jezelf uit en vier!

6. Ontwikkel zelfcompassie

Wees vriendelijk en begripvol naar jezelf. Ook als het niet lukt om je overtuigingen om te buigen. Focus je op de weg, op je persoonlijke ontwikkeling en niet te hard op het einddoel. En wees dus liefdevol naar jezelf als het even niet lukt. Net als je zou doen bij een goede vriend of vriendin. Meer weten? Lees ook de blog: Wees maar een beetje liever voor jezelf.

7. HOB! (Helpende overtuigingen-bingo)

Als je een tijdje bezig bent met dit bingo-spel, dan verzamel je ook allerlei helpende, ondersteunende gedachten, overtuigingen. Laten we nog een rondje bingo doen. Noteer je nieuwe helpende gedachten voor jezelf op de 2e bingokaart uit de download. Of schrijf ze op losse blaadjes en hang deze op in je kamer of huis.

Voorbeelden van helpende gedachten:

‘ik mag fouten maken’

‘ik ben oké zoals ik ben’

‘ik ben de moeite waard’

‘ik geloof in mezelf’

Noteer voor jezelf op dezelfde bingo-kaart de 3 dingen die je hebt geleerd door het bingo-spel of 3 dingen waar je trots op bent.

Je kunt zo vaak meespelen als je wilt

Ik hoop dat je met dit bingo-spel de handvatten hebt gekregen om je belemmeringen op te sporen en aan te pakken. Je kunt bij ieder doel je bingo-spel herhalen, zodat je steeds meer niet-helpende overtuigingen in beeld krijgt. En bewuste keuzes maken om obstakels te overwinnen en uitdagingen aan te gaan. Ik wens je veel succes!

Wat was jouw belangrijkste inzicht toen je deze oefening deed? 

Wat ik je bied

Wil jij graag onder begeleiding werken aan belemmerende overtuigingen en deze leren veranderen? Plan dan direct een kennismakingsgesprek in.

Nu te koop

Coach-zelfvertrouwen

Verder lezen

Hoge lat

Simone-Donker-coach

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting op het e-book Nooit meer bang voor wat anderen van je vinden.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwste zelfvertrouwen blogs.

Na aanmelding ontvang je per e-mail een geautomatiseerd verzoek om je inschrijving te bevestigen. Dan pas is je inschrijving definitief. Mocht je dit bericht niet ontvangen hebben, kijk dan even in je spam-folder.

Ik stuur je geen spam! Lees het privacybeleid voor meer informatie.

Chat
💬 Hulp nodig?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?