Stop de stilte: leer je uitspreken in 5 stappen

Je-leren-uitspreken

Anderen laten weten wat je leest?

Hou jij vaak je mond uit angst voor afwijzing of een conflict? En hoor je jezelf dan denken: “ik zeg er maar niks van”. Voor de zoveelste keer?

Herken je je in de volgende gedachten?

  • Ik zeg er maar niks van
  • Nu is het te laat om er wat van te zeggen
  • De ander begrijpt het toch niet
  • Het heeft geen zin om er wat van te zeggen
  • Ik heb niet geleerd om over mijn gevoelens te praten
  • De volgende keer zeg ik er wat van

Je spreekt jezelf niet uit en dat kan op termijn een diep gevoel van frustratie en onzekerheid veroorzaken. Je denkt dat anderen toch niet naar je luisteren. Of rekening met je houden. Of je gelooft dat anderen het allemaal beter weten. Ook als het over jou gaat. Daardoor heb je het gevoel dat jouw gevoelens en gedachten niet belangrijk zijn. Je maakt jezelf onzichtbaar en je zelfvertrouwen loopt een deuk op.

In deze blog gaat het over je uitspreken. Ik schets wat er gebeurt als je je niet uitspreekt.  En daarna laat ik je dromen van je wél uitspreken. Je leest wat de redenen zijn waarom je je nu niet uitspreekt. En tot slot loop ik de 5 stappen met je door om je te leren uitspreken. En het goede nieuws is; je uitspreken is ook voor jou te leren.

Wat er gebeurt als je je niet uitspreekt

Iedere keer dat jij je niet uitspreekt, plak je een zegeltje in jouw denkbeeldige of eigenlijk gevoelsmatige zegelboekje. Hoe meer zegeltjes, hoe meer (onbewuste) boosheid of frustratie. Wachtend tot het moment dat je je gelegitimeerd mag uitspreken omdat je genoeg zegeltjes gespaard hebt. En dan komt opeens dat wat je wilde zeggen er niet zo vriendelijk uit. En misschien wel tegen de verkeerde persoon. Je bent bezorgd dat je iemand gekwetst hebt. Het gevolg: je laat het de volgende keer wel uit je hoofd om je weer uit te spreken. Hier ben je gewoon niet goed in. Dus je zegt er maar niks van. En zo laat je anderen over je grens gaan. En ben je zelf vol van zelftwijfel en onzekerheid.

De innerlijke strijd tussen ‘er wel wat van vinden’ en ‘er niks van zeggen’ blijft onzichtbaar voor anderen maar voelbaar voor jou. Het geeft je stress. Ook gaat het ten koste van relaties. Want ook al zeg je niets, anderen voelen wel dat er wat speelt. Al weten ze niet precies wat. Daardoor weten ze niet wat ze aan je hebben. En dit creëert afstand en onveiligheid in relaties.

Anderen missen de kans op jouw goede ideeën of meningen. En dat is zonde. Want daardoor weten mensen je niet op waarde te schatten, waardoor je kansen misloopt. Ook worden je verlangens niet vervuld als je je niet uitspreekt. Misschien denk je nu dat je die niet hebt en dat het dus niet erg is. Echt iedereen heeft behoeften en verlangens, alleen niet iedereen is zich daar bewust van. En zodoende loop je een tekort op. Omdat je bijvoorbeeld altijd rekening houdt met anderen maar anderen niet met jou. Of omdat je je grenzen niet aangeeft maar anderen juist wel. Met een overvol zegelboekje en een blad voor je mond blijf je jezelf onderdrukken. Op de lange termijn is dit niet vol te houden.

Hoe het is als je je meer laat horen

Stel je nu eens voor dat jij die drempel durft over te stappen. Je praat openlijk over je ideeën op je werk. Je zegt waar je het niet mee eens bent.  Je gevoelens en gedachten uit je in het vertrouwen dat wat jij te vertellen hebt belangrijk is. En dat er daardoor rekening met jou gehouden wordt.

Door je uit te spreken, vergroot je je zelfvertrouwen. Je relaties zijn diepgaander en meer in verbinding. En daardoor veiliger. Anderen waarderen je omdat je open en eerlijk communiceert. In plaats van gevoelens en gedachten verborgen te houden, zeg je wat belangrijk voor jou is. En anderen weten dus wat er in je omgaat.

Je hebt minder stress en verliest geen energie omdat je niet meer piekert over wat je voelt en vindt maar niet uitspreekt. Gewoon zeggen wat je denkt, vindt en voelt is een opluchting. Je staat daardoor dichtbij jezelf in plaats van dat je jezelf nog langer verloochent. Je gaat een stuk lichter door het leven. Komt er al een kleine glimlach op je gezicht bij het idee dat jij dit ook kan?

11 redenen waarom je je nu niet uitspreekt

Er zijn verschillende redenen waarom je je mogelijk nog niet uitspreekt. Er zijn er vast meer dan deze 11, maar ik denk dat je je in een aantal van deze redenen herkent. De belangrijkste zijn:

  • Bang om afgewezen of gekwetst te worden
  • Bang om anderen een ongemakkelijk gevoel te geven
  • Bang voor conflicten of confrontaties
  • Gebrek aan zelfvertrouwen (bv onzekerheid over je eigen mening)
  • Normen in je omgeving (bv in een organisatie waar het niet gebruikelijk of gewenst is om je uit te spreken)
  • Opvattingen en regels van thuis houden je tegen
  • Te grote bescheidenheid
  • Belemmerende overtuigingen (zoals ik weet niet genoeg)
  • Sociale angst (bang voor wat anderen van je vinden) of verlegenheid
  • Negatieve ervaringen (het heeft toch geen zin)
  • Geloven dat de ander het niet aan kan als je feedback geeft, zegt wat je vindt etc.

Je leren uitspreken in 5 stappen

Met de juiste inzichten en tools kan ook jij je leren uitspreken. Deze 5 stappen kunnen je helpen om je meer te uiten.

  1. Word je bewust van wat je niet zegt en waarom dat is

Voor alles geldt; waar je je niet bewust van bent, kun je niet veranderen. Word je dus bewust van de gedachten en gevoelens die je wel hebt maar die je voor je houdt en wat de achterliggende redenen daarvoor zijn. Dat betekent dat je meer naar je lichaam gaat luisteren. Wat zijn de triggers om je niet uit te spreken? Kijk bovenstaand lijstje nog een keer door. Wanneer spreek je je wel al uit en wanneer doe je dat nog niet? Hoe komt dat? Observeer ook hoe vaak je met je gedachten bij de ander bent in plaats van bij jezelf. Om te leren je uit te spreken is het belangrijk dat je weet wat er in je omgaat. En dit kan alleen als je met je aandacht bij jezelf bent. 

  1. Word volwassen!

Je gevoelens en gedachten uiten is een vorm van volwassen communicatie. Wellicht denken we soms dat we bescheiden of beleefd zijn als we ons niet uitspreken, maar de vraag is of dit een beslissing is vanuit onze ‘volwassen mind’. Gedachten als ‘ik zeg er maar niks van’ of ‘wat ik vind is niet belangrijk’, ontstaan vaak uit kinderlijke gedachten en overtuigingen die niets te maken hebben met volwassen communicatie. Je gevoelens en gedachten uiten in het hier-en-nu vraagt om communicatie vanuit je volwassen ik. En ook hiervoor heb je bewustwording nodig.  De inzichten, theorieën en praktische toepassing van de Transactionele Analyse (TA) en Voice Dialogue (VD) zijn hierin heel helpend gebleken.

  1. Leer en oefen met communicatie skills

Als je je gaat leren uitspreken kan dat onwennig voelen. Je weet niet precies hoe je iets kan zeggen zonder iemand te kwetsen of zonder een conflict te creëren. En dat laatste is vaak echt niet nodig. Het zit hem in de juiste communicatieve vaardigheden.

  1. Werk aan helpende gedachten

Gedachten als ‘ik heb niks bij te dragen’, ‘je mag je leidinggevende niet tegenspreken’, ‘ik word nooit serieus genomen’ of ‘hij snapt toch zelf ook wel dat ik het niet leuk vind?’ zijn geen helpende gedachten. Die gedachten zorgen voor veel stress en spanningen. Om je straks te gaan uiten, is het belangrijk dat je werkt aan meer helpende gedachten of overtuigingen. Denk hierbij aan ‘wat ik vind doet ertoe’ of ‘mijn partner weet pas hoe ik me voel, als ik het vertel’.

  1. En dan doen!

Tot nu toe was je gevoelens uiten een theoretisch verhaal. Pas door te doen, ga je leren hoe het werkt. Ga het eerst doen bij iemand die je goed kent en die je vertrouwt. Deze persoon kan je helpen door je te laten weten hoe jouw boodschap overkomt. Dan kan je het bijschaven en opnieuw oefenen. Je zult misschien vallen maar als je het echt graag wilt, zul je je herpakken en weer opstaan. Je uiten vraagt wat oefening maar het is zeker te doen

In het kort

In deze blog heb je kunnen lezen over je leren uitspreken:

  • hoe het eruit ziet als je je nu niet uitspreekt
  • hoe het eruit kan zien als je je wel gaat uitspreken
  • de 11 redenen waarom je je nu niet uitspreekt
  • de 5 stappen om je te leren uitspreken

Wat ik je bied

Wil jij je leren uitspreken en zoek je begeleiding daarbij? Ik heb meerdere cliënten geholpen om zich te uiten. Ze spreken zich nu makkelijker uit en laten frustraties niet meer zo hoog oplopen. Daardoor verloopt de communicatie met anderen veel fijner en hebben ze een beter gevoel over zichzelf. Ik help jou ook graag op weg. Plan hieronder direct een kennismaking in.

Nu te koop

Coach-zelfvertrouwen

Verder lezen

Hoge lat

Simone-Donker-coach

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting op het e-book Nooit meer bang voor wat anderen van je vinden.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwste zelfvertrouwen blogs.

Na aanmelding ontvang je per e-mail een geautomatiseerd verzoek om je inschrijving te bevestigen. Dan pas is je inschrijving definitief. Mocht je dit bericht niet ontvangen hebben, kijk dan even in je spam-folder.

Ik stuur je geen spam! Lees het privacybeleid voor meer informatie.

Chat
💬 Hulp nodig?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?