fbpx

Thema werkstress: Dat het niet druk is, wil niet zeggen dat medewerkers geen werkstress ervaren

Werkstress-coach

Share This Post

Van stress is sprake wanneer er meer van je verwacht wordt dan je denkt te kunnen waarmaken. Werkstress is meestal een combinatie van factoren, zowel op het gebied van werk als privé. Vaak wordt gedacht dat alleen een te hoge werkdruk leidt tot werkstress. Niets is echter minder waar.

Niet alleen de hoeveelheid werk, maar allerlei andere factoren hebben invloed op de ervaren werkstress, zoals:

·      Inhoud van het werk

·      Veranderingen in de organisatie, functie, veranderende verwachtingen etc.

·      Sociale veiligheid, sfeer

·      Band met de leidinggevende, steun

·      De organisatie

·      Omstandigheden waaronder gewerkt wordt

·      Persoonlijke kenmerken (perfectionisme, te sterk verantwoordelijkheidsgevoel, onzekerheid, faalangst, gebrek aan assertiviteit)

·      Privéproblemen, ingrijpende levensgebeurtenissen

·      Fysieke en mentale gezondheid

Op de verkoopafdeling bij bedrijf X loopt het niet lekker. De verkopen lopen terug en een paar vaste klanten zijn al overgestapt naar de concurrent. Daarom is besloten om in te zetten op relatiemanagement. Carla en Paul worden gevraagd om ieder acht klanten per maand te bezoeken. Carla verheugt zich op deze nieuwe taak. Contacten leggen gaat haar goed af en even weg van haar bureau lijkt haar wel wat.

Paul daarentegen ziet helemaal niks in dit nieuwe idee. Telefonisch contact met klanten gaat hem best goed af maar de klanten zijn niet altijd zo tevreden over de leveringen. Wat als de klanten hem daarmee confronteren in een gesprek? Hij heeft er geen vertrouwen in dat hij dit tot een goed einde kan brengen. Sinds Paul weet dat hij dit moet gaan doen, slaapt hij slecht en gaat hij met minder plezier naar zijn werk.

Werkdruk is slechts een van de aspecten van werkstress

Een combinatie van factoren kan er dus voor zorgen dat iemand werkstress ervaart. De ene medewerker is meer gevoelig voor stress dan een andere en het blijft een beleving. Er zomaar van uitgaan dat er geen sprake kan zijn van werkstress is een veelgemaakte fout. Ga in gesprek met je medewerkers over wat hen stress bezorgt en zoek vervolgens samen naar oplossingen.

 

Verder lezen?

In het kader van de Week van de Werkstress schrijf ik in totaal vijf blogs voor leidinggevenden. Klik op de blogs om verder te lezen.

Meer weten over stress en burn-out en hoe je dit kunt herkennen? Lees hier een informatief artikel dat ik daarover schreef.

Wat ik bied

Onder stress en spanningen zit vaak onzekerheid of een gebrek aan zelfvertrouwen of eigenwaarden. Ik begeleid volwassenen om beter te leren omgaan met onzekerheid zodat zij meer ontspannen en met rust kunnen leven en werken. Wil jij dat ook voor jezelf of een van je medewerkers? Bekijk dan hier het coachtraject of plan hieronder direct een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

Van stress is sprake wanneer er meer van je verwacht wordt dan je denkt te kunnen waarmaken. Werkstress is meestal een combinatie van factoren, zowel op het gebied van werk als privé. Vaak wordt gedacht dat alleen een te hoge werkdruk leidt tot werkstress. Niets is echter minder waar.

Niet alleen de hoeveelheid werk, maar allerlei andere factoren hebben invloed op de ervaren werkstress, zoals:

·      Inhoud van het werk

·      Veranderingen in de organisatie, functie, veranderende verwachtingen etc.

·      Sociale veiligheid, sfeer

·      Band met de leidinggevende, steun

·      De organisatie

·      Omstandigheden waaronder gewerkt wordt

·      Persoonlijke kenmerken (perfectionisme, te sterk verantwoordelijkheidsgevoel, onzekerheid, faalangst, gebrek aan assertiviteit)

·      Privéproblemen, ingrijpende levensgebeurtenissen

·      Fysieke en mentale gezondheid

Op de verkoopafdeling bij bedrijf X loopt het niet lekker. De verkopen lopen terug en een paar vaste klanten zijn al overgestapt naar de concurrent. Daarom is besloten om in te zetten op relatiemanagement. Carla en Paul worden gevraagd om ieder acht klanten per maand te bezoeken. Carla verheugt zich op deze nieuwe taak. Contacten leggen gaat haar goed af en even weg van haar bureau lijkt haar wel wat.

Paul daarentegen ziet helemaal niks in dit nieuwe idee. Telefonisch contact met klanten gaat hem best goed af maar de klanten zijn niet altijd zo tevreden over de leveringen. Wat als de klanten hem daarmee confronteren in een gesprek? Hij heeft er geen vertrouwen in dat hij dit tot een goed einde kan brengen. Sinds Paul weet dat hij dit moet gaan doen, slaapt hij slecht en gaat hij met minder plezier naar zijn werk.

Werkdruk is slechts een van de aspecten van werkstress

Een combinatie van factoren kan er dus voor zorgen dat iemand werkstress ervaart. De ene medewerker is meer gevoelig voor stress dan een andere en het blijft een beleving. Er zomaar van uitgaan dat er geen sprake kan zijn van werkstress is een veelgemaakte fout. Ga in gesprek met je medewerkers over wat hen stress bezorgt en zoek vervolgens samen naar oplossingen.

 

Verder lezen?

In het kader van de Week van de Werkstress schrijf ik in totaal vijf blogs voor leidinggevenden. Klik op de blogs om verder te lezen.

Meer weten over stress en burn-out en hoe je dit kunt herkennen? Lees hier een informatief artikel dat ik daarover schreef.

Wat ik bied

Onder stress en spanningen zit vaak onzekerheid of een gebrek aan zelfvertrouwen of eigenwaarden. Ik begeleid volwassenen om beter te leren omgaan met onzekerheid zodat zij meer ontspannen en met rust kunnen leven en werken. Wil jij dat ook voor jezelf of een van je medewerkers? Bekijk dan hier het coachtraject of plan hieronder direct een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

MEER
BLOGS

Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Neem direct contact op
Hallo, waarmee kan ik je helpen?