Mails versturen in het weekend, altijd bereikbaar zijn en tot ’s avonds laat aan het werk zijn. Onbedoeld bepaal jij met dit gedrag de norm binnen het team. Medewerkers weten ‘zo doen wij het hier’. Ze kopiëren dit gedrag om daarmee de erkenning en waardering van jou en de organisatie te krijgen. Niet iedereen kan deze norm lang volhouden. Zeker niet als het gecombineerd wordt met een gezin draaiende houden, mantelzorg en allerlei andere rollen.
Jouw gedrag zorgt voor werkstress
Medewerkers die niet aan deze ongeschreven norm kunnen voldoen, voelen zich vaak schuldig of minder waard ten opzichte van collega’s die dit wel lijken te kunnen. Ook zijn zij bang om carrièrekansen te missen. Dit alles kan voor de nodige werkstress zorgen. Als leidinggevende is het belangrijk om je bewust te zijn van jouw gedrag en de implicaties daarvan op je medewerkers. Vaak betekent dit dat je je overtuigingen over werk moet veranderen. Als je bijvoorbeeld gelooft dat je alleen met hard werken respect verdient, dan zal je pas je werkethos kunnen veranderen, als je iets aan die overtuiging doet. Geef het goede voorbeeld en vertel wat je van je medewerkers verwacht.
Het is zondagochtend. Merel schuift achter haar laptop om haar werkmail te lezen. Er zijn in twee dagen 14 mails bijgekomen. Als ze ze nu afhandelt, kan ze maandagochtend fris starten aan het verhuisproject waar ze voor gevraagd is. En hopelijk ziet haar leidinggevende ook hoeveel hart ze voor de zaak heeft. Na 2 uur is ze nog niet klaar en haar 2 dochters van 6 en 8 zijn al een paar keer komen vragen wanneer ze nu eindelijk gaan ontbijten. Uiteindelijk sluit ze haar laptop af met een gevoel aan alle kanten te kort te schieten. Het werk is nog niet af en haar dochters kan zij ook niet de aandacht geven die ze verdienen.
Verder lezen?
In het kader van de Week van de Werkstress schrijf ik in totaal vijf blogs voor leidinggevenden. Klik op de blogs om verder te lezen.
- Het is jouw zorg dat medewerkers goed in hun vel zitten
- Kukel de ‘zwakkere’ niet uit het nest
- Voorkomen is beter dan genezen
- Dat het niet druk is, wil niet zeggen dat medewerkers geen werkstress ervaren
Wat ik bied
Onder stress en spanningen zit vaak onzekerheid of een gebrek aan zelfvertrouwen of eigenwaarde. Ik begeleid volwassenen om beter te leren omgaan met onzekerheid zodat zij meer ontspannen en met rust kunnen leven en werken. Wil jij dat ook voor jezelf of een van je medewerkers? Bekijk dan hier het coachtraject of plan hieronder direct een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.