fbpx

Thema werkstress: Kukel de ‘zwakkere’ niet uit het nest

burn-out-coach-woerden

Share This Post

In de natuur is het een bekend fenomeen; moedervogel die het zwakke kuiken uit het nest gooit omdat het niet meer in staat is om goed voor hem te zorgen. Daarmee is een probleem opgelost en kan moedervogel al haar aandacht en voedsel aan de gezonde kuikens geven.

Leidinggevenden willen geen ‘zieke zwakke’ medewerkers

Het klinkt hard maar in organisaties zie je dit fenomeen soms ook terug. Leidinggevenden hebben liever geen ‘zwakke, zieke’ medewerkers waarmee ze niet of niet zo snel resultaten kunnen behalen. Bovendien is een frequent of een hoog ziekteverzuim vaak een teken van slecht leiderschap waardoor de leidinggevende doorgaans binnen de organisatie onder een vergrootglas komt te liggen. Zo’n smet op het leiderschapsimago is niet wat de leidinggevende wil. 

Hoe jammer ook, ze steken liever hun energie in de beste medewerkers en hebben de neiging om de medewerkers die het toch al niet makkelijk hebben links te laten liggen. Wanneer zijn of haar collega’s dat doorkrijgen dan loopt de medewerker óók het risico om door hen verstoten te worden. Zeker in een onveilige omgeving waarin men elkaar niet steunt en het meer oplevert om je achter je leidinggevende te scharen.

 

Juist de loyale, betrokken medewerker loopt een risico op een burn-out.

Ten onrechte wordt wel eens gedacht dat burn-out raken alleen voorkomt bij mensen met een zwakker gestel. Niets is minder waar. Juist de goed functionerende medewerker die de lat hoog legt, grote betrokkenheid toont, sterk competitief is ingesteld, alles zelf wil doen en geen hulp vraagt of de plichtsgetrouwe harde werker is extra vatbaar. Al deze kenmerken kunnen betekenen dat een medewerker last heeft van een negatief zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen, faalangst of gebrek aan assertiviteit wat hij dus overcompenseert met ‘goed gedrag’.

Burn-out ontstaat door soms jarenlange roofbouw, waarin je soms als leidinggevende geen enkel signaal van werkstress of overspannenheid opmerkt. Wel heb je opgemerkt dat iemand minder goed is gaan functioneren, een ongeïnteresseerde of weinig betrokken houding aanneemt, en zich steeds vaak voor korte perioden ziekmeldt. Je merkt dat je geïrriteerd raakt en dat je niet goed weet wat je ermee aan moet. Het liefst wil je zo snel mogelijk van deze medewerker af.

 

Onderzoek wat er nu écht speelt bij je medewerker

Nu je weet dat burn-outs het meest voorkomen bij de superloyale, hardwerkende medewerkers, zou het dus goed kunnen dat de medewerker waar je nu ‘last’ van hebt, ooit een zeer gewaardeerde en goed presterende collega was. De vraag is dus wat er toe geleid heeft dat de medewerker niet meer zo goed presteert of goed in zijn vel zit als in het verleden. In dit soort gevallen is het altijd goed om een probleemanalyse te maken om erachter te komen wat er nu écht speelt bij de medewerker. Voer een open gesprek met je medewerker en deel je bevindingen. En luister ook naar zijn of haar verhaal. Pas als je weet wat de oorzaken zijn, kan je samen gaan werken aan een oplossing.

Verder lezen?

In het kader van de Week van de Werkstress schrijf ik in totaal vijf blogs voor leidinggevenden. Klik op de blogs om verder te lezen.

Meer weten over stress en burn-out en hoe je dit kunt herkennen? Lees hier een informatief artikel dat ik daarover schreef.

Wat ik bied

Onder stress en spanningen zit vaak onzekerheid of een gebrek aan zelfvertrouwen of eigenwaarde. Ik begeleid volwassenen om beter te leren omgaan met onzekerheid zodat zij meer ontspannen en met rust kunnen leven en werken. Wil jij dat ook voor jezelf of een van je medewerkers? Bekijk dan hier het coachtraject of plan hieronder direct een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

In de natuur is het een bekend fenomeen; moedervogel die het zwakke kuiken uit het nest gooit omdat het niet meer in staat is om goed voor hem te zorgen. Daarmee is een probleem opgelost en kan moedervogel al haar aandacht en voedsel aan de gezonde kuikens geven.

Leidinggevenden willen geen ‘zieke zwakke’ medewerkers

Het klinkt hard maar in organisaties zie je dit fenomeen soms ook terug. Leidinggevenden hebben liever geen ‘zwakke, zieke’ medewerkers waarmee ze niet of niet zo snel resultaten kunnen behalen. Bovendien is een frequent of een hoog ziekteverzuim vaak een teken van slecht leiderschap waardoor de leidinggevende doorgaans binnen de organisatie onder een vergrootglas komt te liggen. Zo’n smet op het leiderschapsimago is niet wat de leidinggevende wil. 

Hoe jammer ook, ze steken liever hun energie in de beste medewerkers en hebben de neiging om de medewerkers die het toch al niet makkelijk hebben links te laten liggen. Wanneer zijn of haar collega’s dat doorkrijgen dan loopt de medewerker óók het risico om door hen verstoten te worden. Zeker in een onveilige omgeving waarin men elkaar niet steunt en het meer oplevert om je achter je leidinggevende te scharen.

 

Juist de loyale, betrokken medewerker loopt een risico op een burn-out.

Ten onrechte wordt wel eens gedacht dat burn-out raken alleen voorkomt bij mensen met een zwakker gestel. Niets is minder waar. Juist de goed functionerende medewerker die de lat hoog legt, grote betrokkenheid toont, sterk competitief is ingesteld, alles zelf wil doen en geen hulp vraagt of de plichtsgetrouwe harde werker is extra vatbaar. Al deze kenmerken kunnen betekenen dat een medewerker last heeft van een negatief zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen, faalangst of gebrek aan assertiviteit wat hij dus overcompenseert met ‘goed gedrag’.

Burn-out ontstaat door soms jarenlange roofbouw, waarin je soms als leidinggevende geen enkel signaal van werkstress of overspannenheid opmerkt. Wel heb je opgemerkt dat iemand minder goed is gaan functioneren, een ongeïnteresseerde of weinig betrokken houding aanneemt, en zich steeds vaak voor korte perioden ziekmeldt. Je merkt dat je geïrriteerd raakt en dat je niet goed weet wat je ermee aan moet. Het liefst wil je zo snel mogelijk van deze medewerker af.

 

Onderzoek wat er nu écht speelt bij je medewerker

Nu je weet dat burn-outs het meest voorkomen bij de superloyale, hardwerkende medewerkers, zou het dus goed kunnen dat de medewerker waar je nu ‘last’ van hebt, ooit een zeer gewaardeerde en goed presterende collega was. De vraag is dus wat er toe geleid heeft dat de medewerker niet meer zo goed presteert of goed in zijn vel zit als in het verleden. In dit soort gevallen is het altijd goed om een probleemanalyse te maken om erachter te komen wat er nu écht speelt bij de medewerker. Voer een open gesprek met je medewerker en deel je bevindingen. En luister ook naar zijn of haar verhaal. Pas als je weet wat de oorzaken zijn, kan je samen gaan werken aan een oplossing.

Verder lezen?

In het kader van de Week van de Werkstress schrijf ik in totaal vijf blogs voor leidinggevenden. Klik op de blogs om verder te lezen.

Meer weten over stress en burn-out en hoe je dit kunt herkennen? Lees hier een informatief artikel dat ik daarover schreef.

Wat ik bied

Onder stress en spanningen zit vaak onzekerheid of een gebrek aan zelfvertrouwen of eigenwaarde. Ik begeleid volwassenen om beter te leren omgaan met onzekerheid zodat zij meer ontspannen en met rust kunnen leven en werken. Wil jij dat ook voor jezelf of een van je medewerkers? Bekijk dan hier het coachtraject of plan hieronder direct een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

MEER
BLOGS

Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Neem direct contact op
Hallo, waarmee kan ik je helpen?