fbpx

Thema werkstress: Voorkomen is beter dan genezen

Stress-coach-woerden

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Wie ervaring heeft met een medewerker die burn-out is geraakt weet het. Het proces van terugkeer naar het werk is meestal lang en moeizaam. Zowel voor de betrokken medewerker als voor het team en jou als leidinggevende. Voorkomen is beter dan genezen dus.

Creëer een positieve omgeving waar mensen graag willen werken

Voorkomen betekent niet wat extra aandacht besteden aan medewerkers waarvan je denkt dat ze werkstress ervaren. Nee, het gaat over veel meer dan dat. Met voorkomen bedoel ik: creëer een positieve, waarderende omgeving waarin mensen met plezier en voldoening werken, met voldoende maar niet te veel uitdaging en voldoende verantwoordelijkheden en regelmogelijkheden.

Zorg dat stress altijd onderwerp van gesprek is

Ik hoor vaak dat leidinggevenden het ongemakkelijk vinden om werkstress bespreekbaar te maken wanneer er sprake is van dreigende uitval of frequent verzuim. Uit onderzoek blijkt ook dat leidinggevenden het lastig vinden om psychische klachten bespreekbaar te maken. Vaak komt het omdat het nog geen vanzelfsprekend onderwerp is in gesprekken in het team en met de individuele medewerkers. Ook is het vaak geen onderwerp van gesprek in Directieteams en MT’s. Bespreek je dit onderwerp in tijden dat het goed gaat, dan is het veel gemakkelijker om dit ook te doen als een medewerker dreigt uit te vallen. Wees je ervan bewust dat het jouw taak als werkgever is om uitval van je medewerker te voorkomen.

Een aantal voorbeelden van preventieve maatregelen:
·      Wees open, eerlijk en transparant. Dit zorgt voor een veilige sfeer waardoor medewerkers makkelijker zelf zullen aangeven waar ze tegenaan lopen.
·      Bespreek regelmatig de werkdruk en -verdeling in teamoverleg. Laat medewerkers zelf over oplossingen nadenken.
·      Houd vaste contactmomenten met medewerkers en laat onderwerpen als werkstress en werkdruk regelmatig de revue passeren. Niet alleen in algemene zin maar ook hoe het gaat met de medewerker.
Zorg dat je weet wat er speelt, ook in het privé-leven, als de medewerker dat met jou wil delen.
·      Zorg dat je problemen en conflicten in het team en team-overstijgend oplost.
·      Heb oog voor de individuele verschillen in draagkracht en zorg met de medewerker dat de functie aansluit bij ambitie, vermogen en energie.
·      Organiseer activiteiten die de bewustwording van werkstress vergroten, bijvoorbeeld in de Week van de Werkstress.

Kan jij na het lezen van dit artikel op dit onderwerp ondersteuning of coaching gebruiken?

Wil je bijvoorbeeld:
– een scan maken van jouw team met betrekking tot werkstress?
– brainstormen over een preventieve aanpak tegen werkstress?
– advies over goede gesprekken met je medewerkers?
– je eigen leiderschapsgedrag onderzoeken en verbeteren?
coaching voor een van jouw medewerkers?

Maak dan een afspraak via simone@simonedonker.nl of 06-13937678.

MEER
BLOGS

Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Heb je een vraag?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?