fbpx

Voor bedrijven

Als leidinggevende wil je graag dat je medewerkers het beste uit zichzelf halen en goed in hun vel zitten. Gelukkig is dit bij een groot deel van de medewerkers het geval en daar heb je geen omkijken naar. Je maakt je zorgen om een klein deel van de medewerkers die overduidelijk over de juiste kwaliteiten beschikt maar het op de een of andere manier niet laat zien. Hoeveel gesprekken je ook voert, er komt geen verbetering in de situatie.

Als leidinggevende kun je niet alles oplossen. Je hebt dan wel een coachende rol, je bent geen specialist. Ook heb je de relatie leidinggevende – medewerker te bewaken. Je kunt dus in je gesprekken niet te diep gaan. Wel kun je signaleren dat het niet goed gaat en adequate interventies inzetten om je medewerker verder te helpen. Zo’n interventie kan een coachtraject zijn.

Ik begeleid medewerkers die last hebben van een gebrek aan zelfvertrouwen om beter in hun vel te komen, beter te leren omgaan met hun onzekerheid en daardoor beter kunnen functioneren in hun dagelijks leven en in hun werk.

Herken jij onzekerheid in je organisatie? Het kan zich uiten in:

  • Perfectionisme
  • Te loyaal
  • Gebrek aan assertiviteit
  • Pleasen (teveel voor anderen doen, vooral buiten het takenpakket om)
  • Te hard werken (workaholic), geen grenzen kunnen aangeven
  • Zich veel aantrekken van wat anderen vinden (bijvoorbeeld helemaal van slag zijn na een gesprek met jou als leidinggevende of een verstoorde relatie met collega’s)
  • Defensief gedrag, weerstand tegen veranderingen
  • Ogenschijnlijk weinig ambities (lang in dezelfde functie blijven
  • Taken niet oppakken door een gebrek aan durf, geen risico’s durven nemen (veiligheidsgedrag)
  • Sterke behoefte hebben aan waardering en complimenten
  • Gebrek aan veerkracht en flexibiliteit
Voor-bedrijven
Een onzekere medewerker kiest vaak voor veiligheidsgedrag

Is zelfvertrouwen niet een probleem van de medewerker?

Vaak wordt gedacht dat een gebrek aan zelfvertrouwen een probleem van de medewerker is en dat hij dit zelf moet oplossen. Natuurlijk heeft de medewerker zelf een grote verantwoordelijkheid als het gaat om zijn mentale (en fysieke) gezondheid. Dit betekent echter niet dat de verantwoordelijkheid voor de oplossing alleen bij hem ligt. Als werkgever heb je een grote rol in het fit en gezond houden van je medewerkers. Wanneer je constateert dat het niet goed gaat, dan ben je verplicht om hem, uiteraard binnen de mogelijkheden, adequate ondersteuning aan te bieden. Soms heeft een medewerker niet de financiële draagkracht om begeleiding te bekostigen. In steeds meer organisaties wordt coaching betaald door de werkgever.

Het effect van coaching

Coaching helpt niet alleen bij het verbeteren van het zelfvertrouwen. Ook het verbeteren van de werksfeer en het werkplezier, beter kunnen omgaan met werkdruk, effectiever communiceren en het voorkomt in veel gevallen langdurig ziekteverzuim zijn effecten van coaching.

Laat de medewerker zelf de coach kiezen

Een klik en een gevoel van vertrouwen is ontzettend belangrijk in begeleidingsgesprekken. Als dat er niet is, kan een coachtraject niet succesvol zijn. Laat de medewerker, binnen de kaders van de organisatie, daarom altijd zelf de coach kiezen. Een kennismakingsgesprek met de medewerker is bij mij altijd gratis.

Deze website is gericht op het bieden van informatie en inspiratie aan volwassenen die zich onzeker voelen. Vooral medewerkers vinden hier dus de voor hen relevante informatie. Wil je hen op weg helpen, deel dan deze website met hen.

 

Wat ik bied

Ik bied coaching (zowel trajecten als APK coachgesprekken), loopbaancoaching en stress -en burn-outcoaching aan volwassenen. Mijn klantenkring woont in een straal van ca. 25 km rondom Woerden.

Zullen we kennismaken?

Wil je graag kennismaken en onderzoeken wat ik voor de organisatie en de medewerkers kan betekenen? Je bent van harte welkom op mijn locatie in Woerden maar ik laat me ook graag uitnodigen voor een bedrijfsbezoek op jouw locatie.

Chat openen
Neem direct contact op
Hallo, waarmee kan ik je helpen?