Waarom je altijd in gesprek moet zijn met je medewerkers

Waarom-je-altijd-in-gesprek-moet-zijn-moet-je-medewerkers

Anderen laten weten wat je leest?

Als je niets hoort, is het goed.

Is dit een uitspraak van jou, dan geloof ik dat jij op dit moment 80% van je tijd besteedt aan 20% van je medewerkers. En wel aan de ‘probleemgevallen’. En daarmee verlies je de goed presterende medewerker beetje bij beetje uit het oog. Daarmee creëer je onbewust misschien wel de volgende 20% waar je straks druk mee bent.

Dus hoewel je met je huidige strategie op de korte termijn tijd bespaart, creëer je onbedoeld alvast een probleem voor de toekomst. Het leidt tot een ongezonde werkomgeving. En een samenwerking waar niemand blij van wordt.

Waarom je toekomstige problemen creëert

Je denkt misschien jouw goed presterende medewerker veel ruimte, autonomie en vertrouwen te geven. En natuurlijk is dat ook zo. Het kan goed uitpakken. Maar er is altijd een keerzijde. Hieronder ga ik in op de redenen waarom je met ‘als je niets hoort is het goed’ een mogelijk probleem veroorzaakt.

Negatieve aandacht is altijd beter dan geen aandacht

De gemiddelde ‘als je niks hoort is het goed’ manager heeft maximaal 3 formele gesprekken per jaar met zijn medewerkers. Omdat het moet. Van HR. Niet omdat hij het zelf wil of nodig vindt.

Dit betekent dat jouw niet goed functionerende medewerker veel meer aandacht krijgt dan degenen die het wel goed doen. Weliswaar negatieve aandacht. Maar toch.

Het is bekend dat mensen liever negatieve aandacht krijgen dan geen aandacht. Zeker degenen die graag gezien of gehoord willen worden. Of de behoefte hebben om in verbinding te zijn. Dus zal een deel van de medewerkers uiteindelijk om negatieve aandacht vragen. Door te gaan onderpresteren of hun houding en gedrag aan te passen op zo’n manier dat ze daar een reactie mee uitlokken.

Medewerkers weten niet waar ze aan toe zijn

Als je weinig contact hebt met je medewerkers, dan weten ze niet altijd waar ze aan toe zijn. Ze weten niet hoe je over ze denkt. Hoe ze in jouw ogen presteren. En of ze voldoen aan jouw verwachtingen. Dit zorgt voor een gevoel van onveiligheid.

De van zichzelf al onzekere medewerkers zullen je wellicht proberen te vermijden. Ze proberen onder de radar te blijven. Of ze hebben het gevoel dat er een zwaard van Damocles boven hun hoofd hangt. Ze horen het namelijk pas als het niet goed is. Dit maakt hen nog onzekerder. Met harder werken, perfectionisme, pleasen en altijd ja zeggen tot gevolg. Dit lijkt handig voor de organisatie. Echter dit zijn nu juist de patronen die leiden tot overspannenheid en burn-out.

Omdat ze niet goed weten waar ze aan toe zijn, gaan ze hun heil zoeken bij collega’s. Om daar de veiligheid en het vertrouwen te vinden. Dit zorgt voor meer afstand tussen jou en het team. Dan is het wij, de medewerkers, tegen jou, de leidinggevende.

Je werpt een drempel op

Dit is misschien even schrikken. Want je denkt de medewerker ruimte en vertrouwen te geven. Dus verwacht je dat medewerkers wel naar jou toe zullen komen. Maar door weinig contact, leren medewerkers jou niet echt kennen. Dit werpt mogelijk een drempel op om naar je toe te komen als er iets aan de hand is. Medewerkers proberen het zelf op te lossen. Of met behulp van collega’s. Er ontstaat op deze manier geen vertrouwensband. Daardoor weet je niet wat er leeft in je team. En kan jij je werk niet goed doen.

Waarom je altijd in gesprek moet zijn met je medewerkers

Hoewel je er nu niet aan moet denken dat je er nóg meer werk bij krijgt, is het belangrijk om met je medewerkers in gesprek te zijn. Ook als het goed gaat.

Wat voordelen op een rij

  1. Wat je aandacht geeft groeit

In gesprek met de medewerkers help je hen om te groeien en zich te ontwikkelen. Door hen complimenten, waardering en erkenning te geven. Ook kritische feedback hoort daarbij. Maar wel in de verhouding 6 complimenten – 1 kritische noot.

Door de coachende rol aan te nemen, groeit je medewerker. Hierdoor zal hij beter presteren, gemotiveerder zijn. En door een betere band groeit de loyaliteit.

    2. Een goede band betaalt zich terug

Als je een goede band met je medewerkers ontwikkelt, voelen zij de ruimte om zich uit te spreken. Over wat er niet goed gaat, waar hij tegenaan loopt en wat er mogelijk privé speelt. Waar jij dan weer rekening mee kunt houden. Medewerkers krijgen daardoor meer vertrouwen in jou en de samenwerking.

Hierbij komt dat het makkelijker wordt om ook eens kritische feedback te geven. Mensen die ook regelmatig complimenten krijgen, staan meer open voor feedback.

    3. Je omringt je met meer positiviteit

Eerlijk? Het is toch veel fijner om te praten, overleggen en sparren met medewerkers die positief zijn? Die ervoor willen gaan en er samen met jou een succes van willen maken?

Door vaker met je 80% medewerkers in gesprek te zijn, laat je zien dat goede prestaties worden beloond. In ieder geval met positieve aandacht van jouw kant.

Goede gesprekken hoeven niet moeilijk te zijn

Goede gesprekken hoeven geen formele gesprekken te zijn. Hoewel als je jezelf aanleert van ieder gesprek een kort verslagje te maken, is dat wel een pré. Een keer per twee weken informeel koffie drinken kan al voldoende zijn voor veel beter contact. Bereid je wel voor op: zeggen wat er gezegd moet worden en vragen wat er gevraagd moet worden.

Het kan helpen om voor jezelf een gespreksleidraad te hebben, zodat de gesprekken ook wat opleveren. Daarbij vraag je ook de medewerker zich steeds voor te bereiden.

Mogelijke onderwerpen:

  • Hoe zit je erbij? (beiden)
  • Waar ben je tegenaan gelopen? Hoe ga je het aanpakken en hoe kan ik ondersteunen?
  • Specifieke complimenten
  • Kritische feedback
  • Wat komt er de komende tijd aan?
  • Voortgang ontwikkelpunten, afspraken, opleiding oid (bv 1x per 4 weken)
  • Bespreken van ontwikkelingen die relevant zijn voor de medewerkers
  • Feedback van de medewerker aan jou

Ook al is een dergelijk gesprek niet moeilijk, vraagt het wel om 100% van jouw aandacht. Als je tegelijk met je hoofd ergens anders bent, dan merkt de medewerker dat. En kan dit uitleggen als desinteresse. Tenzij je benoemt wat er speelt en daarmee bereid bent je kwetsbaarheid te tonen.

Hoe komt het dat je niet regelmatig gesprekken voert?

In deze blog heb je kunnen lezen waarom het belangrijk is om regelmatig in gesprek te zijn met al je medewerkers. Nu heb ik een vraag aan jou; hoe komt het dat je zo weinig gesprekken voert?

Mogelijke redenen:

  • Tijdgebrek
  • Andere prioriteiten
  • Gebrek aan interesse/motivatie
  • Onzekerheid
  • Belemmerende overtuigingen (bv geloven dat medewerkers er niet op zitten te wachten)
  • Gesprek aan de juiste vaardigheden
  • Ontbreken van een cultuur die deze gesprekken aanmoedigt

Welke redenen je ook noemt, er is altijd een oplossing te vinden.

Wat ik je bied

Wil jij graag vaker en/of betere gesprekken voeren met je medewerkers maar weet je niet hoe je dit aanpakt? Voel je je nog onzeker over je communicatieve vaardigheden? Ik help je graag op weg zodat je steviger in je schoenen staat en met meer vertrouwen gesprekken voert. Plan een afspraak voor een kennismakingsgesprek in Woerden of online.

Nu te koop

Coach-zelfvertrouwen

Verder lezen

Hoge lat

Simone-Donker-coach

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting op het e-book Nooit meer bang voor wat anderen van je vinden.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwste zelfvertrouwen blogs.

Na aanmelding ontvang je per e-mail een geautomatiseerd verzoek om je inschrijving te bevestigen. Dan pas is je inschrijving definitief. Mocht je dit bericht niet ontvangen hebben, kijk dan even in je spam-folder.

Ik stuur je geen spam! Lees het privacybeleid voor meer informatie.

Chat
💬 Hulp nodig?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?