fbpx

Waarom je je niet welkom of gewenst voelt

je-welkom-voelen

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Net teruggekomen van een heerlijke vakantie op Lefkas, een eiland met een brug verbonden aan het vaste land van Griekenland, geniet ik nog na van de indrukken die ik heb opgedaan. We verbleven in een kleinschalig appartementencomplex, gerund door 2 broers onder het toeziend oog van hun moeder. We werden persoonlijk welkom geheten en kregen een rondleiding over het terrein en natuurlijk in het appartement. Bij de appartementen waren gratis leenfietsen en ook Nederlandse boeken te gebruiken. Als we ’s avonds terugkwamen bij ons appartement brandde er vaak in de boom voor ons huisje een lichtje in een lantaarntje. Kortom, het was een vakantie met een warm welkom waar de eigenaren van de appartementen zich iedere dag weer voor inzetten. Terug in Woerden vraag ik me af wat maakt dat de ene mens zich overal welkom en gewenst voelt en de ander altijd het gevoel heeft er niet bij te horen. In deze blog deel ik hoe dat komt en welke stappen je kunt zetten om dit te veranderen.

je-gewenst-voelen

‘Welkom, fijn dat je er bent’, begin ik het kennismakingsgesprek met Petra. Ze glimlacht en slaat haar ogen neer. Aan haar houding zie ik dat ze nog niet op haar gemak is. Ik neem daarom de tijd om haar en mij te laten ‘landen’ door niet gelijk het gesprek te voeren maar eerst maar eens te voelen hoe het nu is, zonder dat we iets hoeven te zeggen. In mijn coachpraktijk kom ik vaak tegen dat mensen even de tijd nodig hebben om zich op hun gemak te voelen.  Om die reden begin ik altijd met een introductie van mezelf en mijn bedrijf.

 

Als de persoon die voor me zit na mijn introductie het woord neemt, gebeurt het niet zelden dat deze iets zegt in de trant van ‘sorry, ik ben hier niet zo goed in’ of ‘ik praat niet zo makkelijk over mezelf’. Vervolgens steken ze van wal en komt er vaak een uitgebreid en duidelijk verhaal naar boven waar de persoon in kwestie zelf verbaasd over is. ‘Normaal praat ik niet zoveel’, zeggen ze dan. In mijn coaching ben ik in staat om veiligheid en vertrouwen te creëren waardoor mensen zich makkelijker dan gedacht kunnen openstellen. En dit is een voorwaarde om succes te bereiken in een coachtraject.

 

Hoe komt het dat je je niet op je gemak voelt?

Zoals gezegd kom ik het dus vaker tegen dat mensen zich niet direct op hun gemak of zich welkom voelen. Ze weten vaak niet precies hoe dit komt en wijten dit aan hun karakter. ‘Ik ben nou eenmaal zo’, ‘ik kijk graag de kat uit de boom’ of ‘dat heb ik van mijn vader, die is ook terughoudend’. Dit lijkt erop te wijzen dat je dit niet kunt veranderen maar gelukkig klopt dit niet.

Hoe je nu contact en verbinding maakt met anderen in je persoonlijk leven en in je werk heeft alles te maken met de ervaringen die je als (heel jong) kind hebt opgedaan. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je ouders simpelweg geen tijd hadden om naar je te luisteren. Je leerde daardoor al vroeg dat je het niet verdiende om aandacht te krijgen of om je niet gewenst te voelen. Maar ook om er alleen voor te staan. Ook komt het vaak voor dat ouders emotioneel niet beschikbaar waren omdat ze te veel in beslag genomen werden door hun (psychische) problemen. Er was dan vaak geen ruimte om emoties te uiten en je hebt niet kunnen leren om ruimte in te nemen. Dit leidt er vaak toe dat mensen in hun volwassen leven moeite hebben om zich ergens welkom of op hun gemak te voelen.

Onveilige hechting kan op latere leeftijd zorgen voor problemen

In sommige situaties is sprake geweest van onveilige hechting in iemand jeugd wat op latere leeftijd kan zorgen voor problemen omdat het ook dan moeilijk is om veilige relaties en vriendschappen aan te gaan. Onveilige hechting zorgt er vaak voor dat er een gebrek is aan zelfvertrouwen en innerlijke stevigheid.

Omdat mensen altijd om zoek gaan naar een vorm van veiligheid en het vervullen van hun behoeften, ontstaan al op jonge leeftijd overlevingsstrategieën die als kind heel effectief kunnen zijn maar die je op volwassen leeftijd in de weg kunnen gaan zitten. Een voorbeeld van een overlevingsmechanisme die kan spelen is je terugtrekken uit het contact met anderen uit angst om afgewezen te worden of er niet te mogen zijn.

Hechting ligt aan de basis van het vermogen om verbinding te maken met anderen. Is er bij jou sprake geweest van een (min of meer) onveilige hechting dan voel je soms die verbinding niet terwijl je daar wellicht wel veel behoefte aan hebt.

Hoe kan ik me gewenst of op mijn gemak voelen?

Het gevoel niet gewenst te zijn, zit bijna altijd in onszelf. Het is maar zelden dat anderen ons bewust een gevoel willen geven dat we niet welkom of gewenst zijn. Daarom is het goed om bij jezelf te onderzoeken waardoor je je niet gewenst of op je gemak voelt. Wat belemmert je om je welkom te voelen en hoe ken je dit van vroeger? Wat merk je aan jezelf als het welkom er niet is? Hoe reageer je als iemand je welkom heet? Wuif je dit snel weg of sta je er even bij stil om je echt welkom te voelen? Hoe heet je anderen welkom?

Ik ben oké, jij bent oké

Wanneer je je niet gewenst voelt, kan dit komen doordat je gelooft dat jij niet oké bent en de ander wel oké is. Met andere woorden; jij bent niet belangrijk maar de ander wel. De ander kan iets heel goed, maar jij niet. Daarbij benader je situaties vanuit ongelijkwaardigheid. De eerste stap om daar verandering in aan te brengen is door te observeren hoe je contact maakt met anderen. Hoe benader je mensen? Vanuit gelijkwaardigheid of maak je de ander belangrijker dan jezelf. Voor nu hoef je daar niets aan te veranderen. Door te observeren wat je doet, denkt en voelt in dit soort situaties vergroot je je bewustzijn. Hoe vaker je jezelf observeert, hoe beter het is!

Zoek een anker

Op later leeftijd kunnen problemen met hechting nog steeds aanwezig zijn en alhoewel die waarschijnlijk niet helemaal verdwijnen, is het wel mogelijk om je veilig en meer op je gemak te voelen dan je nu doet. Onderzoek eens bij wie je je nu veilig voelt en bij wie je je kunt uiten. Wie of wat was vroeger een veilige basis voor je? Naast een ouder, opa of oma, kan dit ook een leraar geweest zijn, maar ook een knuffeldier, huisdier, een held uit een film of tv-serie etc.

De veilige basis van toen kan nu nog een veilige basis zijn die je kunt gebruiken als bron van inspiratie, energie, bij het aangaan van risico’s en uitdagingen. Zo kan je bijvoorbeeld een foto bij je dragen van iemand die je kracht geeft wanneer je dat nodig hebt, of een sieraad dragen of eenvoudigweg de herinnering oproepen van iemand die beschikt over de kwaliteiten die jij op dat moment goed kunt gebruiken. Had jij bijvoorbeeld een oma die zich heel gemakkelijk liet omringen door mensen en zich zichtbaar op haar gemak voelde, dan kan het helpend zijn als je je de energie van die oma in je opneemt voordat je een situatie instapt waarvan je weet dat je je niet zomaar op je gemak voelt.

Laat je overigens niet belemmeren door de genoemde voorbeelden; een anker is voor iedereen verschillend en heel persoonlijk.

Neem je tijd

Of het nu in een sollicitatiegesprek is of een moeilijk gesprek met je partner of een leidinggevende; neem de tijd om even te landen. Zorg dat je voeten stevig op de vloer staan en neem een rechte zithouding aan. Adem een aantal keren rustig in en uit op zo’n manier dat je ademhaling daalt naar een rustige buikademhaling. Verdwijnt het ongemakkelijke gevoel niet, kijk dan of je (on)bewust probeert om dit ongemak weg te drukken. Laat het ongemak er zijn, accepteer het zoals het is. Soms kan het helpen om je ongemak ook uit te spreken. Oefen hiermee bijvoorbeeld in een setting die voor jou veilig(er) is. En observeer opnieuw hoe je je gesprekspartner(s) benadert. Gelijkwaardig of niet?

Ik wens je veel succes op weg naar meer zelfacceptatie en je gewenst voelen!

Nog even terug naar mijn heerlijke vakantie op Lefkas. Ook aan het afscheid werd aandacht besteed. Hoe dat precies ging en wat dat te maken heeft met schaamte lees je in een volgende blog.

Wat ik je bied

Ik coach volwassenen naar een beter zelfbeeld waardoor je je meer welkom en op je gemak voelt en beter de verbinding kunt aangaan met anderen. Ik geef concrete tools en handvatten om er anders naar te kijken en het anders te doen.

Cliënten die ik begeleid heb, zeggen dat ze een positiever gevoel hebben over zichzelf en daardoor makkelijker het contact aangaan met anderen. Ze hebben zichzelf leren accepteren en daardoor meer rust en ontspanning gekregen.

Wil jij dit ook? Kijk hier wat ik voor jou kan betekenen of neem contact met mij op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik help je graag op weg.

Coach-zelfvertrouwen


Foto’s: Simone Donker

MEER
BLOGS

Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Heb je een vraag?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?