fbpx

Waarom je je zo snel afgewezen of gekwetst voelt

Afgewezen-worden

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Voel jij je snel afgewezen of aangevallen? Trek jij je kritiek sterk aan? Het soort kritiek of afwijzing waardoor je dagenlang van slag bent en wat jou achtereenvolgens verdrietig, boos, wraakzuchtig en machteloos maakt. Een rollercoaster van emoties en gevoelens die nog een tijdlang kunnen aanhouden. Ik kom het vaak tegen in mijn coachpraktijk: mensen die zich snel gekwetst of afgewezen voelen door anderen. Als ze bij mij in coaching komen, willen ze dan ook vaak leren hoe ze zich minder kunnen aantrekken van wat anderen doen of vinden. Hoe komt het dat je je snel afgewezen voelt of dat je je kritiek van anderen aantrekt? En wat maakt dat je je na een specifieke gebeurtenis nog zo lang ellendig voelt? Je leest het in dit artikel.

Rollercoaster-van-emoties

Waarom voel je je afgewezen?

Ieder mens heeft zichzelf wel eens gekwetst of afgewezen gevoeld. De ene mens is echter gevoeliger voor kwetsing en afwijzing dan de ander. Het is bekend dat mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen zich sneller gekwetst of afgewezen voelen dan mensen die wel voldoende zelfvertrouwen hebben. De angst voor afwijzing kan sterk op de voorgrond staan. Doordat mensen met een laag zelfvertrouwen niet op zichzelf vertrouwen, leggen ze het oordeel over zichzelf bij de ander neer. Die zal het immers wel weten. Daarmee maak je de mening van anderen dus belangrijker dan jouw eigen mening en dit maakt je kwetsbaar. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel van angst en onzekerheid terecht. Je wordt vaak bevestigd in de negatieve gevoelens die je al over jezelf hebt. Soms omdat iemand kritiek uit, maar veelal komt het door wat jíj denkt dat anderen over je denken. En dit hoeft helemaal niet waar te zijn.

Wil je de vicieuze cirkel doorbreken, dan zal je de verantwoordelijkheid voor je eigen leven moeten nemen en dit niet in de handen van anderen moeten leggen. Dit betekent het omarmen van alles wat je in je hebt; je sterke en je minder sterke kanten.

Gevoeligheid voor kwetsing en afwijzing heeft ook te maken met oude, onverwerkte gevoelens over gebeurtenissen die op dat vlak hebben plaatsgevonden. En die gebeurtenissen kunnen ogenschijnlijk klein geweest zijn maar wel veel indruk hebben gemaakt op jou als jong kind.

Soms speelt verlatingsangst een rol. Wil je meer weten over verlatingsangst, de oorzaken, gevolgen en aanpak, lees dan hier het artikel.

Neem bijvoorbeeld Peter, die als kleine 5-jarige jongen door zijn vader niet werd opgehaald van de voetbal omdat hij hem vergeten was. Wanneer mensen in zijn omgeving niet op een afspraak komen opdagen en hem dus vergeten, wordt Peter getriggerd in zijn oude pijn. Nadat dit hem een aantal keren overkomen is, herinnert Peter zich de gebeurtenis van vroeger. De weg alleen terug naar huis in de stromende regen komt weer in zijn bewustzijn.

Gezien en gewaardeerd worden

Je afgewezen, gekwetst en aangevallen voelen, heeft vaak alles te maken met de menselijke behoefte om gewaardeerd en geaccepteerd te worden door anderen. We vinden het vaak vanzelfsprekend dat anderen ons hierin voorzien en zijn teleurgesteld als we dit niet krijgen. Vaak gaan we nog harder ons best doen om onze verlangens vervuld te zien worden. Terwijl wij dus een hoge verwachting van anderen hebben op dat gebied, doen we zelf het tegenovergestelde. Hoe kun je verwachten van anderen dat je gezien, gewaardeerd en geaccepteerd wordt, terwijl je jezelf niet ziet, waardeert en accepteert? Wanneer je gaat zien dat het bij jou hieraan ontbreekt, dan heb je al een grote stap vooruitgezet.

Waarom reageer ik nu toch zo heftig?

Stel, je hebt zin om te gaan eten in de stad en vraagt een goede vriend of vriendin om mee te gaan. Hij of zij blijkt echter al plannen te hebben met een gezamenlijke vriend. Herkenbaar? Je voelt je op dat moment waarschijnlijk afgewezen en gekwetst. Rationeel weet je best dat er niets aan de hand is. De volgende keer spreken jullie namelijk gewoon weer af. Maar toch voelt het niet zo. Je voelt je verdrietig, boos en machteloos. Ongemerkt sluit je je af voor je omgeving, om je maar niet zo rot te voelen. Hoe komt het dat we soms zo heftig reageren op dit soort situaties?

Past je reactie wel bij de situatie?

Wanneer je reactie ongepast voelt bij de gebeurtenis, bijvoorbeeld omdat je gevoelens langer dan een uur na de gebeurtenis nog heel heftig zijn, dan kan het zijn dat er iets ‘ouds’ getriggerd is. Dat je reactie dus niets te maken heeft met de huidige situatie maar met iets van vroeger. Het is dan alsof er met kracht een pleister van een wond wordt getrokken, waardoor de wond opnieuw begint de bloeden. Hier gaat het dus eigenlijk om oude, onverwerkte gevoelens van kwetsing en afwijzing die aandacht vragen.

In plaats van je te blijven focussen op de huidige gebeurtenis en je daarmee slachtoffer van de situatie te voelen, kun je ook de verantwoordelijkheid nemen om de wond te onderzoeken. Vraag jezelf af wat in deze situatie jou getriggerd heeft om je zo te voelen. Wanneer heb je je eerder zo gevoeld en waar ging dat toen over? Hoe vaker je dit bewust doet, hoe meer de oude wond geneest waardoor je je in nieuwe situaties minder geraakt en uit het veld geslagen voelt.

Even op een rijtje

In deze blog heb je kunnen lezen dat een gebrek aan zelfvertrouwen aan de basis ligt van je gekwetst of afgewezen voelen. En dat gevoeligheid voor kwetsing of afwijzing vaak veroorzaakt wordt door oude onverwerkte gevoelens over gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden. Ook heb je kunnen lezen dat je afgewezen, gekwetst of aangevallen voelen te maken heeft met de menselijke behoefte om je gewenst of je gewaardeerd te voelen.

Coaching naar gezond zelfvertrouwen

Je niet meer afgewezen voelen als de ander geen tijd of aandacht voor je heeft. Open staan voor de mening van de ander over jou zonder dat je daarvan van streek raakt. Je niet meer zo aangevallen voelen als iemand kritiek uit. Allemaal dingen die binnen je bereik liggen als je gaat werken aan je zelfvertrouwen, zelfacceptatie en zelfwaardering.  Dit betekent dat jij regie neemt over je eigen leven. Je kunt de ander niet veranderen maar jezelf natuurlijk wél. Wil je aan de slag met het vergroten van je zelfvertrouwen? Lees hier wat je zoal tegen kan komen als je daaraan gaat werken.

Wil jij je niet meer zo aangevallen of gekwetst voelen? In 5 tot 8 gesprekken onderzoeken we welke gebeurtenissen uit het verleden zorgen dat je je nu zo snel aangevallen of gekwetst voelt. Vervolgens ga je aan de hand van specifieke, recente gebeurtenissen de triggers in jezelf herkennen en onderkennen. Je werkt aan opdrachten om te oefenen met het doorbreken van patronen en je leert deze te vervangen door andere gedachten en ander gedrag. Het resultaat is dat je meer rust en zelfvertrouwen gaat ervaren en minder van slag bent na contact met anderen.

Cliënten die ik begeleid heb, zeggen dat het een verademing is dat zij zich niet meer druk hoeven te maken om wat anderen van ze vinden. Ze hebben meer rust, ontspanning en energie gekregen.

Wil jij dit ook? Kijk hier wat ik voor jou kan betekenen of neem contact met mij op voor een gratis kennismaking. Ik help je graag op weg.

Foto van Free-Photos via Pixabay

Illustraties The bald guy

MEER
BLOGS

Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Heb je een vraag?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?