Waarom je je zo snel afgewezen of gekwetst voelt

Afgewezen-worden

Share This Post

Voel jij je snel afgewezen of aangevallen? 

 

Trek jij je kritiek van anderen sterk aan? 

 

Voel je je snel bekritiseerd, ook al is dat waarschijnlijk niet zo bedoeld?

 

En voel je je door kritiek of afwijzing dagenlang van slag? Dan ken je ook wel de rollercoaster van emoties waar je dan doorheen gaat. Verdriet, boosheid, wraakzucht en machteloosheid komen allemaal voorbij. 

 

Ik kom het vaak tegen in mijn coachpraktijk: mensen die zich snel gekwetst of afgewezen voelen door anderen. Als ze bij mij in coaching komen, willen ze leren hoe ze zich minder kunnen aantrekken van wat anderen doen of vinden en zich minder snel afgewezen voelen. Hebben ze dit geleerd, dan ervaren ze meer rust en vertrouwen. Dit is ook voor jou weggelegd.

 

In dit artikel lees je hoe het komt  dat je je snel afgewezen voelt of waarom je je de kritiek van anderen zo aantrekt Ook lees je wat er de gevolgen van zijn. Herken jij je in dit artikel? En wil je persoonlijke begeleiding bij het leren omgaan met gevoelens van afwijzing? Plan dan hieronder een gratis afspraak met mij in.

Snel-afgewezen-voelen

Neem eens een moment de tijd om in gedachten terug te gaan. Adem eens rustig en diep in en denk eens terug aan die recente situatie waarin je je zo afgewezen voelde. Voel je weer hoe gekwetst en verdrietig je toen was? En hoe boos je later werd? Wat zorgde ervoor dat je zo geraakt was? Waar ging het eigenlijk over? Was het die blik of die ene opmerking? Of ging het veel dieper? 

Het liefst wil je je nooit meer zo voelen. Dat snap ik. Gevoelens van kwetsing en afwijzing raken nu eenmaal diep in onze ziel. Met de juiste handvatten kan je hier beter mee leren omgaan.

Waardoor voel je je snel afgewezen of gekwetst?

Ieder mens heeft zichzelf wel eens gekwetst of afgewezen gevoeld. De ene mens is echter gevoeliger voor kwetsing en afwijzing dan de ander. Het is bekend dat mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen of eigenwaarde  zich sneller gekwetst of afgewezen voelen dan mensen die wel voldoende zelfvertrouwen hebben. 

Doordat mensen met een laag zelfvertrouwen niet op zichzelf vertrouwen, leggen ze het oordeel over zichzelf bij de ander neer. Die zal het immers wel weten. Daarmee maak je de mening van anderen dus belangrijker dan jouw eigen mening en dit maakt je kwetsbaar. En dit roept angst en onzekerheid op. Je wordt dan bevestigd in de negatieve gevoelens die je al over jezelf hebt. Soms omdat iemand kritiek uit, maar veelal komt het door wat jíj denkt dat anderen over je denken. En dit hoeft helemaal niet waar te zijn. Je kunt je voorstellen dat wanneer je stevig in je schoenen staat, het jou veel minder uitmaakt wat anderen van je vinden.

Wil je dit doorbreken, dan zal je de verantwoordelijkheid voor je eigen leven moeten nemen. In plaats van dat je dit in de handen van anderen legt. Dit betekent het omarmen van alles wat je in je hebt; je sterke en je minder sterke kanten.

Gevoeligheid voor kwetsing en afwijzing heeft ook te maken met oude, onverwerkte gevoelens over gebeurtenissen die op dat vlak hebben plaatsgevonden. En die gebeurtenissen kunnen ogenschijnlijk klein geweest zijn maar wel veel indruk hebben gemaakt op jou als jong kind.

Neem bijvoorbeeld Peter, die als kleine 5-jarige jongen door zijn vader een keer niet werd opgehaald van de voetbal omdat hij hem vergeten was. Wanneer mensen in zijn omgeving niet op een afspraak komen opdagen en hem dus vergeten, wordt Peter getriggerd in zijn oude pijn. Nadat dit hem een aantal keren overkomen is, herinnert Peter zich de gebeurtenis van vroeger. De weg alleen terug naar huis in de stromende regen komt weer in zijn bewustzijn, net als het gevoel niet gezien te worden.

Soms speelt verlatingsangst een rol. Wil je meer weten over verlatingsangst, de oorzaken, gevolgen en aanpak, lees dan hier het artikel.

Kortom, een gevoel van snel gekwetst of afwijzing wordt meestal veroorzaakt door:

Gezien en gewaardeerd worden

Je afgewezen, gekwetst en aangevallen voelen, heeft vaak alles te maken met de menselijke behoefte om gewaardeerd en geaccepteerd te worden door anderen. We verwachten vaak van anderen dat zij ons zien, waarderen en accepteren en zijn teleurgesteld als onze behoeften niet vervuld worden. Vaak gaan we nog harder ons best doen om onze verlangens vervuld te zien worden. Dit uit zich vaak in niet effectief gedrag zoals perfectionisme, hard werken en redden of pleasen. Gedrag dat ons heel erg hield toen we opgroeiden, kan ons nu erg in de weg zitten.

Terwijl wij dus een hoge verwachting van anderen hebben op dat gebied, doen we zelf het tegenovergestelde. Hoe kun je verwachten van anderen dat je gezien, gewaardeerd en geaccepteerd wordt, terwijl je jezelf niet ziet, waardeert en accepteert? Het gaat dus over zelfliefde, zelfwaardering en jezelf accepteren. Wanneer je gaat zien dat het bij jou hieraan ontbreekt, dan heb je al een grote stap vooruitgezet.

Waarom reageer ik toch zo heftig?

Stel, je hebt zin om te gaan eten in de stad en vraagt een goede vriend of vriendin om mee te gaan. Hij of zij blijkt echter al plannen te hebben met een gezamenlijke vriend. Herkenbaar? Je voelt je op dat moment waarschijnlijk afgewezen en gekwetst. Rationeel weet je best dat er niets aan de hand is. De volgende keer spreken jullie namelijk gewoon weer af. Maar toch voelt het niet zo. Je voelt je verdrietig, boos en machteloos. Ongemerkt sluit je je af voor je omgeving, om je maar niet zo rot te voelen. Of je gaat Netflixen om je gevoel te verdoven. Na zo’n situatie vraag je je vaak af: hoe komt het dat ik zo heftig reageer op dit soort situaties?

Waar gaat het eigenlijk over?

Wanneer jouw reactie niet past bij de gebeurtenis, bijvoorbeeld omdat je gevoelens langer dan een uur na de gebeurtenis nog heel heftig zijn, dan kan het zijn dat er iets ‘ouds’ getriggerd is. Dat betekent dat je reactie niets te maken heeft met de huidige situatie maar met iets van vroeger. Het is dan alsof er met kracht een pleister van een wond wordt getrokken, waardoor de wond opnieuw begint de bloeden. Hier gaat het dus eigenlijk om oude, onverwerkte gevoelens van kwetsing en afwijzing die aandacht vragen.

In plaats van je te blijven focussen op de huidige gebeurtenis en je daarmee slachtoffer van de situatie te voelen, kun je ook de verantwoordelijkheid nemen om de wond te onderzoeken. Vraag jezelf af wat in deze situatie jou getriggerd heeft om je zo te voelen. Wanneer heb je je eerder zo gevoeld en waar ging dat toen over? Dus in het voorbeeld van Peter kan hij onderzoeken waar zijn heftige reactie vandaan komt als iemand niet of te laat op een afspraak verschijnt. Hoe vaker je dit bewust doet, hoe meer de oude wond geneest waardoor je je in nieuwe situaties minder geraakt en uit het veld geslagen voelt.

Gevolgen van je snel afgewezen of gekwetst voelen

Je snel afgewezen, aangevallen of gekwetst voelen kan allerlei vervelende gevolgen hebben. Vaak is het zo dat je het risico mijdt om afgewezen of gekwetst te worden. Je kunt daardoor eigenlijk niet echt jezelf zijn.

Om te voorkomen dat je afgewezen of gekwetst wordt, ben je bijvoorbeeld geneigd om:

Dit zorgt ervoor dat anderen je niet werkelijk leren kennen. Soms raak je geïsoleerd van anderen. Dit versterkt het gevoel van afwijzing. Ook belemmert het je in je persoonlijke ontwikkeling; je blijft binnen de lijntjes kleuren en zoekt niet de randen van je comfortzone op. Je vermijdt dus allerlei dingen om afwijzing en kritiek  niet te voelen. Maar wat vermijd je nu precies?

De Schaamte van je niet goed genoeg voelen

Je afgewezen of gekwetst voelen, gaat gepaard met een verlammende, bevriezende emotie genaamd schaamte. Schaamte komt bijvoorbeeld om de hoek kijken wanneer je je door afwijzing niet goed genoeg voelt. Schaamte trekt samen op met een negatief zelfbeeld. Schaamte zorgt ervoor dat we ons aanpassen aan het beeld dat wij naar buiten willen laten zien. Dus bijvoorbeeld perfect, feilloos, enorm hulpvaardig, supervriendelijk en hardwerkend. Hiervoor betaal je zelf een hoge prijs: steeds het gevoel hebben door de mand te vallen (je kunt immers niet altijd voldoen aan dat ideale beeld wat je wilt laten zien), disfunctionele stress, overspannenheid, burn-out of depressie. Alles om maar niet je schaamtegevoelens te hoeven voelen. Je kunt je voorstellen dat dit op de lange termijn niet houdbaar is. Je zult merken dat je vastloopt.

Even op een rijtje

In deze blog heb je kunnen lezen dat een gebrek aan zelfvertrouwen of eigenwaarde aan de basis ligt van je snel gekwetst of afgewezen voelen. En dat gevoeligheid voor kwetsing of afwijzing vaak veroorzaakt wordt door oude onverwerkte gevoelens over gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden. Ook heb je kunnen lezen dat je afgewezen, gekwetst of aangevallen voelen te maken heeft met de menselijke behoefte om je gewenst, gezien of je gewaardeerd te voelen. En tenslotte welke nare gevolgen het kan hebben en wat je allemaal uit de weg gaat wanneer je bang bent om afgewezen of gekwetst te worden.

Verder lezen

Ben je geïnspireerd en wil je graag verder lezen? Lees hier dan de blog Waarom we zo bang zijn voor wat anderen van ons vinden. Of klik hier voor de blog Leven met je Innerlijke Criticus.

Wat ik je bied

Denk je na het lezen na deze blog: ‘ik wil hiermee aan de slag’. Kijk hier wat ik voor jou kan betekenen. Of plan hieronder direct een gratis kennismakingsgesprek in. Ik help je graag op weg.

MEER
BLOGS

Zelfvertrouwen-vergroten

Je zelfvertrouwen vergroten

Je zelfvertrouwen vergroten Voel je je vaak onzeker en wil je je zelfvertrouwen vergroten? Het vergroten van zelfvertrouwen staat vaak bovenaan het lijstje van mensen die zich onzeker voelen. Helaas stranden veel pogingen om aan zelfvertrouwen te werken meestal na een paar weken. Dit komt omdat mensen die onzeker zijn,

Lees verder »
Een-bal-onder-water-drukken

Wat niemand je vertelt over onzekerheid

‘Ik wil zo graag af van die onzekerheid’, verzucht een cliënt in een van onze coachingsgesprekken. Ik kan het me voorstellen. Het is toch ook geen pretje? Die eeuwige twijfel aan jezelf. Bang voor wat anderen van je vinden. Doe ik het wel goed? Ben ik wel leuk genoeg? Zweet

Lees verder »
Slechtnieuwsgesprek

Hoe breng jij een moeilijke boodschap?

In gesprekken die ik voer met leidinggevenden hoor ik vaak hoe moeilijk zij het vinden om slecht nieuws te brengen. Daarmee bedoel ik boodschappen als: de beloofde promotie gaat niet door, je contract wordt niet verlengd of ik vind jouw functioneren onvoldoende en wil afscheid van je nemen. Vaak wordt

Lees verder »
Emotioneel-afhankelijk

Ben ik emotioneel afhankelijk?

Zoek jij vaak bevestiging bij of goedkeuring van je partner? Vraag je je vaak af of je wel goed genoeg bent? Vind je het moeilijk om je eigen mening te uiten? En voel je je alleen maar goed als je openlijk gezien, geaccepteerd en gewaardeerd wordt door anderen? Slaat de

Lees verder »
Onzeker-als-leidinggevende-1

11 signalen dat je onzeker bent als leidinggevende

Of je nu beginnend leidinggevende bent of al langer een team aanstuurt, het is heel normaal dat je af en toe onzeker bent. Er komt namelijk nogal wat kijken bij goed leidinggeven. Werken met mensen kan complex zijn. Als manager heb je vaak een breed takenpakket. Soms combineer je dit

Lees verder »
Door-de-mand-vallen-impostersyndroom

Door de mand vallen

Vrees jij dat je binnenkort door de mand valt? En dat iedereen zal ontdekken dat je ‘maar wat doet’ en dus helemaal niet zo goed bent als zij denken? En geloof je dat je de enige bent die daar last van heeft? Dan help ik je uit je droom. Maar

Lees verder »
Effectief-communiceren-coach

Effectief communiceren met de 3 deuren van paul ware

Je bent al jaren leidinggevende en bent gewend om gesprekken te voeren met je medewerkers. Je wil graag leren om effectief te communiceren. Je merkt namelijk dat je in gesprekken met de ene medewerker veel verder komt dan met de andere. Met de één communiceer je makkelijk, je boodschap wordt

Lees verder »
Bang-voor-wat-anderen-van-ons-vinden

Waarom we zo bang zijn voor wat anderen van ons vinden

Ik sta inmiddels in mijn derde outfit voor de spiegel. De vorige twee outfits zijn al vakkundig afgekeurd door mijn Innerlijke Criticus. Ook bij wat ik nu aan heb, heeft mijn Innerlijke Criticus zijn bedenkingen. Oké, het topje staat me goed maar ik moet toegeven dat ‘ie wel wat gekreukt

Lees verder »
Lekker-in-je-vel-coach

In 5 stappen weer lekker in je vel

Voel je je ontregeld omdat je niet lekker in je vel zit? Voel je je niet jezelf op dit moment? En ben je bang dat als je niets doet, dat de situatie verder verslechtert? Als je mijn vorige blog ‘niet lekker in je vel zitten‘ hebt gelezen, weet je dat

Lees verder »
Leren-loslaten

Leren loslaten voor meer rust en ontspanning

Er is een tijd geweest dat ik een abonnement had op de controle hebben. 😂 Het gaf me een prettig gevoel om mezelf en mijn omgeving ‘te controleren’. Dagenlang kon ik piekeren over hoe die ene opmerking bedoeld was. Of wat anderen van me vonden. En boos en teleurgesteld was

Lees verder »
Zelfvertrouwen-coaching

Zelfvertrouwen coaching

Je bent op deze plek terecht gekomen omdat je informatie over of begeleiding zoekt bij het vergroten van je zelfvertrouwen. Wellicht vraag je je af of een coach wel de juiste persoon is om je te begeleiden. Of wil je graag weten wat je kunt verwachten van zelfvertrouwen coaching. Op

Lees verder »
Afgewezen-worden

Waarom je je zo snel afgewezen of gekwetst voelt

Voel jij je snel afgewezen of aangevallen?    Trek jij je kritiek van anderen sterk aan?    Voel je je snel bekritiseerd, ook al is dat waarschijnlijk niet zo bedoeld?   En voel je je door kritiek of afwijzing dagenlang van slag? Dan ken je ook wel de rollercoaster van

Lees verder »
Niet-lekker-in-je-vel-zitten

Niet lekker in je vel zitten

Zit je al een tijdje niet lekker in je vel?  Heb je het gevoel dat je niet jezelf bent?  En weet je niet hoe het komt? Of hoe je je weer beter kunt voelen?  Voel je je schuldig naar je omgeving omdat je niet de persoon bent die je wil zijn?

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Onzekerheid herkennen bij je medewerkers

Het is vrij normaal om je af en toe onzeker te voelen. Alleen wanneer de onzekerheid iemand ernstig belemmert is het belangrijk om daar iets aan te doen. Als resultaat van langdurige onzekerheid kan namelijk op termijn  eenzaamheid, een depressie of een burn-out ontstaan. Daarom is het belangrijk dat een probleem

Lees verder »
Innerlijke-Criticus

Leven met je innerlijke criticus

Heb jij ook zo’n kritische innerlijke stem die wie je bent en wat je doet met de grond gelijk maakt?  Die snoeihard is in zijn commentaar over hoe je eruitziet. Over wie je vrienden zijn (als hij al denkt dat je ooit vrienden krijgt). En hoe je presteert. En hij

Lees verder »
Verlatingsangst

Verlatingsangst: oorzaken, gevolgen en aanpak

Ben je bang dat je partner je op elk moment kan verlaten, ofwel in de steek kan laten? Of heb je de irreële angst dat je partner plotseling ernstig ziek wordt of overlijdt? Dan kan het dat je last hebt van verlatingsangst, ook wel separatieangst genoemd. In dit artikel lees

Lees verder »
Voice-Dialogue-Coach

Voice Dialogue: een bus vol ikken

Heb je het idee dat jij niet zelf achter het stuur zit van jouw leven maar dat jouw leven wordt bepaald door een drammer, een pleaser, een perfectionist of een innerlijke criticus? Terwijl jij zelf lijdzaam toekijkt hoe je leven zich ontvouwt? Volgens Hal en Sidra Stone (bedenkers van de

Lees verder »
Omgaan-met-afwijzing-sollicitatie

Omgaan met afwijzing na een sollicitatie

Stel dat je niet meer zo uit het veld geslagen zou zijn na een afwijzing op een sollicitatie?  Dat zou toch fijn zijn? Of niet?  Zelf heb ik zowel aan de ene als aan de andere kant van de sollicitatietafel gezeten. En als ik de sollicitant was, was dat met wisselend

Lees verder »
Stoppen-met-piekeren

Stoppen met piekeren

Vroeger kon ik veel en vooral langdurig piekeren. Waarover? Over van alles en nog wat. Ik was vooral bekend met ‘wat als..’. Je weet wel; de beren op de weg die je bedenkt en die vervolgens nooit langskomen (gelukkig 😃). Het enige wat het piekeren me opleverde was een hoop

Lees verder »
Gaslighting

Gaslighting in je relatie

‘Vroeger was ik niet zo onzeker’, vertelt Vera mij emotioneel tijdens het intakegesprek. ‘Nu twijfel ik continu aan mezelf en heb ik bevestiging nodig van mijn vriend. In het begin was hij heel vriendelijk en liefdevol maar de laatste tijd maken we om alles ruzie. Ik merk dat hij liegt

Lees verder »
je-welkom-voelen

Waarom je je niet welkom of gewenst voelt

Net teruggekomen van een heerlijke vakantie op Lefkas, een eiland met een brug verbonden aan het vaste land van Griekenland, geniet ik nog na van de indrukken die ik heb opgedaan. We verbleven in een kleinschalig appartementencomplex, gerund door 2 broers onder het toeziend oog van hun moeder. We werden

Lees verder »
Onzekerheid-overwinnen

Onzekerheid overwinnen

Je bent onzeker en dat is geen fijn gevoel, toch?  Transpireren, versnelde ademhaling, een droge mond, een naar gevoel in je buik; allemaal stressreacties van het lichaam wanneer je je onzeker voelt.  Het zijn dit soort sensaties die je liever niet voelt. En die bovendien lijken te wijzen op opkomend

Lees verder »
Stress-verminderen-coach

Stress verminderen in 3 stappen

Stress; iedereen heeft er wel eens last van. En dat is niet erg. Stress hoeft namelijk niet ongezond te zijn. Het kan je helpen om tot een prestatie te komen, om je doel te bereiken en dit kan je dan ook energie geven. Wanneer je echter langdurig wordt blootgesteld aan

Lees verder »
Carriereswitch-maken

Wat je moet weten over een carrièreswitch maken

‘Pff, ik moet er niet aan denken dat ik nog 25 jaar dit werk moet doen’, verzucht Carli. ‘Maar ja, wat dan wel?’ Onzeker kijkt ze me aan. Ik kom dit vaker tegen; mensen die tegen overspannenheid aanzitten omdat ze te lang gedaan hebben waar ze niet gelukkig van worden.

Lees verder »
Stress-coach-woerden

Thema werkstress: Voorkomen is beter dan genezen

Wie ervaring heeft met een medewerker die burn-out is geraakt weet het. Het proces van terugkeer naar het werk is meestal lang en moeizaam. Zowel voor de betrokken medewerker als voor het team en jou als leidinggevende. Voorkomen is beter dan genezen dus. Creëer een positieve omgeving waar mensen graag

Lees verder »
Werkstress-coach-Woerden

Thema werkstress: Jouw gedrag bepaalt de norm in het team

Mails versturen in het weekend, altijd bereikbaar zijn en tot ’s avonds laat aan het werk zijn. Onbedoeld bepaal jij met dit gedrag de norm binnen het team. Medewerkers weten ‘zo doen wij het hier’. Ze kopiëren dit gedrag om daarmee de erkenning en waardering van jou en de organisatie

Lees verder »
jezelf-vergelijken-met-anderen

Waarom je jezelf wél moet vergelijken met anderen

Onlangs tijdens een coachsessie gooide Elke al haar frustraties eruit. “Jerry heeft het pas goed voor elkaar, zijn vrouw werkt ook. Ze hebben veel meer te besteden dan ik”. Ik zie aan Elke dat ze nog veel meer gal te spuwen heeft. “Ze gaan drie keer per jaar op vakantie.

Lees verder »
taboe-onzekerheid

Nieuw: taboe op niet onzeker zijn

In mijn eerdere blogs scheef ik over het taboe op onzekerheid. Dat dat er is, is duidelijk. Nu vroeg ik me af wat er zou gebeuren als we een nieuw taboe zouden introduceren: het taboe op ‘niet onzeker zijn’. Er is tenslotte ook al een taboe op arrogantie of te

Lees verder »
Onzekerheid-coach

Geurend maandverband als doekje voor het bloeden

Zo’n 28 jaar geleden schreef ik er al over: het effect dat je bereikt door het kopen van een product. Voor Nederlandse les kregen we de opdracht om een reclame voor een niet bestaand product bedenken. Ik maakte een reclame voor maandverband die actief een frisse geur afscheidt zodat vrouwen

Lees verder »
hoofd-opruimen

Coaching voor een leeg hoofd

Dat coaching niet altijd zwaar of emotioneel hoeft te zijn, bewijst dit verhaal. ‘Kan je me vandaag helpen mijn hoofd leeg te maken?’, was de letterlijke vraag van mijn cliënt als reactie op de vraag die ik vaak stel bij aanvang van een sessie: ‘waarmee wil je vandaag aan de

Lees verder »
Onzekerheidsmanager

Niks is beter dan in een snikhete flat zitten

Laatst ging ik bij mijn lieve moeder op visite. De dagen ervoor waren warm geweest maar nu was het afgekoeld en er waaide een frisse wind. Toen ik binnenkwam, merkte ik dat er een enorme onnodige warmte in huis hing.  De deuren zaten dicht en mijn moeder had het zweet

Lees verder »
Emoties-coach

Je zichtbare emotie is vaak niet waar het om draait

‘Hoezo niet? Als ik boos ben, ben ik toch gewoon boos?’, vraag je je nu misschien af. Soms is dat inderdaad zo. Maar vaak ook niet. Vooral niet als je langer boos blijft dan, gezien de situatie, logisch is. ‘Zo moeilijk is dat toch niet?’ Een tijdje geleden begeleidde ik

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

1 schildpad tussen 12 parkietjes

‘De wereld zit niet op jou te wachten’Als je introvert bent en daar onzeker over bent, kan je het knap lastig hebben in het extraverte tijdperk waarin we nu leven. Het lijkt erop dat extraverte eigenschappen geliefd zijn. Sla een willekeurige vacaturetekst erop na en je ziet dat deze doorspekt

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Een worst voor de 55-plusser (maar lees dit ook als je 40 bent)

Een carrièreverandering maken door buiten de kaders te denken. Dit was het onderwerp van een netwerkbijeenkomst voor werkzoekenden waar ik laatst was. De gemiddelde leeftijd was 55 jaar. Wie de gemiddelde 55+’er kent, zal weten dat daar de schoen meteen knelde. Niet omdat deze mensen niet buiten de kaders kunnen

Lees verder »

Je bent iets met een Polly-4 fiets

Voor mijn verjaardag had ik een geel Polly 4-fietsje gekregen. Met zijwieltjes. Ik wist dat kinderen in de buurt zonder zijwieltjes konden fietsen en ik – vier jaar en groot voor mijn leeftijd – zou toch zeker niet voor hen onderdoen? Daar ging ik. Eerst in de tuin, daarna rondjes

Lees verder »
Coach-zelfvertrouwen

Zie je mij al in een klein gouden bikinietje?

Ik worstel er al een tijdje mee. Mijn weg vinden als offline coach in de onlinewereld. Niet dat ik niet kan omgaan met social media. Dat is het probleem niet. Ik ben best handig en creatief en kan ook best schrijven. Nee, de vraag die me de laatste tijd bezighoudt,

Lees verder »
Angst

Wat er ook gebeurt, je kan het aan

Wat een inzicht! Laatst las ik een interessante zienswijze op angst, namelijk onder elke angst ligt de angst dat je, wat er in je leven gebeurt, niet aan zal kunnen. Dus bijvoorbeeld: bij het idee van het moeten houden van een presentatie breekt het zweet je al uit, want wat

Lees verder »
Faalangst

Durf jij te falen?

We hebben er allemaal in meer of mindere mate last van: faalangst. Waar de een wordt uitgedaagd om nog betere prestaties neer te zetten, wordt de ander overmand door angst en komt helemaal niet meer tot actie. Faalangst kan je omschrijven als de angst om fouten te maken, af te

Lees verder »
Perfectionisme

Hoge lat

Ben jij iemand die voor alles een hoge lat heeft? Mensen die perfectionistisch zijn, gaan voor het allerbeste resultaat. Als je dat niet haalt, verwijt je jezelf dat je niet genoeg je best hebt gedaan. Altijd het beste werk afleveren gaat niet waardoor perfectionisten gaan twijfelen aan zichzelf en zich

Lees verder »
Cirkel-van-invloed-en-betrokkenheid

Cirkel van invloed en betrokkenheid

De cirkel van invloed en betrokkenheid. Je hebt er misschien wel eens van gehoord maar wat is het precies? Een tijdje geleden schreef ik over proactiviteit. Ik schreef ook dat pro actief gedrag te ontwikkelen is. Als je pro actief bent dan ben je bezig met dingen waar je invloed

Lees verder »
Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Neem direct contact op
Hallo, waarmee kan ik je helpen?