fbpx

Thema werkstress: Het is jouw zorg dat medewerkers goed in hun vel zitten

Goed-in-je-vel

Share This Post

In bedrijven waar medewerkers nog vooral als productiemiddel gezien worden (ja, ze bestaan echt), vinden leidinggevenden het van ondergeschikt belang hoe medewerkers in hun vel zitten. Er is dan weinig oog voor het welbevinden van de medewerkers en het is alsof de leidinggevende verwacht dat de medewerker bij de deur al zijn zorgen, problemen en stress van zich afschudt en volledig gefocust en doelgericht aan de slag gaat. Dit werkt natuurlijk niet zo. 


Je hoeft het niet op te lossen

De medewerker brengt zichzelf als mens mee, met al zijn eigenschappen, kwaliteiten, valkuilen, zorgen en problemen. Het is dus ook jouw zorg dat medewerkers goed in hun vel zitten. Van jou als leidinggevende wordt verwacht dat je luistert en coacht. Je kunt en hoeft het niet op te lossen. Zorg dat je tijdig ondersteuning biedt in de vorm van training, opleiding, coaching etc. Ook als het probleem meer op het privé-vlak dan op werkgebied lijkt te liggen. Betrek ook tijdig en preventief de bedrijfsarts.


Natuurlijk heeft de medewerker zelf ook een grote verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hij ‘fit for the job’ blijft. Stimuleer dit en zorg zover dat kan, dat de medewerker zijn problemen oplost en dat jullie samen zoeken naar oplossingen om de balans weer terug te vinden.


Een cliënt kwam bij mij in coaching nadat hij een carrièremove had gemaakt. Hij voelde zich onzeker over zijn kennis en expertise in dit nieuwe vakgebied. Hierdoor kreeg hij steeds meer stress. Het was zijn leidinggevende ook opgevallen dat hij zich onzeker gedroeg en dat zijn medewerker niet sterk overkwam in gesprekken met klanten. Toen zijn leidinggevende dit met hem besprak, nam de medewerker zelf de verantwoordelijkheid en het initiatief om naar een coach te stappen. Het probleem speelde al langere tijd en de medewerker vond dat hij dit zelf moest oplossen.

Verder lezen?

In het kader van de Week van de Werkstress schrijf ik in totaal vijf blogs voor leidinggevenden. Klik op de blogs om verder te lezen.

Meer weten over stress en burn-out en hoe je dit kunt herkennen? Lees hier een informatief artikel dat ik daarover schreef.

Wat ik bied

Onder stress en spanningen zit vaak onzekerheid of een gebrek aan zelfvertrouwen of eigenwaarde. Ik begeleid volwassenen om beter te leren omgaan met onzekerheid zodat zij meer ontspannen en met rust kunnen leven en werken. Wil jij dat ook voor jezelf of een van je medewerkers? Bekijk dan hier het coachtraject of plan hieronder direct een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

In bedrijven waar medewerkers nog vooral als productiemiddel gezien worden (ja, ze bestaan echt), vinden leidinggevenden het van ondergeschikt belang hoe medewerkers in hun vel zitten. Er is dan weinig oog voor het welbevinden van de medewerkers en het is alsof de leidinggevende verwacht dat de medewerker bij de deur al zijn zorgen, problemen en stress van zich afschudt en volledig gefocust en doelgericht aan de slag gaat. Dit werkt natuurlijk niet zo. 


Je hoeft het niet op te lossen

De medewerker brengt zichzelf als mens mee, met al zijn eigenschappen, kwaliteiten, valkuilen, zorgen en problemen. Het is dus ook jouw zorg dat medewerkers goed in hun vel zitten. Van jou als leidinggevende wordt verwacht dat je luistert en coacht. Je kunt en hoeft het niet op te lossen. Zorg dat je tijdig ondersteuning biedt in de vorm van training, opleiding, coaching etc. Ook als het probleem meer op het privé-vlak dan op werkgebied lijkt te liggen. Betrek ook tijdig en preventief de bedrijfsarts.


Natuurlijk heeft de medewerker zelf ook een grote verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hij ‘fit for the job’ blijft. Stimuleer dit en zorg zover dat kan, dat de medewerker zijn problemen oplost en dat jullie samen zoeken naar oplossingen om de balans weer terug te vinden.


Een cliënt kwam bij mij in coaching nadat hij een carrièremove had gemaakt. Hij voelde zich onzeker over zijn kennis en expertise in dit nieuwe vakgebied. Hierdoor kreeg hij steeds meer stress. Het was zijn leidinggevende ook opgevallen dat hij zich onzeker gedroeg en dat zijn medewerker niet sterk overkwam in gesprekken met klanten. Toen zijn leidinggevende dit met hem besprak, nam de medewerker zelf de verantwoordelijkheid en het initiatief om naar een coach te stappen. Het probleem speelde al langere tijd en de medewerker vond dat hij dit zelf moest oplossen.

Verder lezen?

In het kader van de Week van de Werkstress schrijf ik in totaal vijf blogs voor leidinggevenden. Klik op de blogs om verder te lezen.

Meer weten over stress en burn-out en hoe je dit kunt herkennen? Lees hier een informatief artikel dat ik daarover schreef.

Wat ik bied

Onder stress en spanningen zit vaak onzekerheid of een gebrek aan zelfvertrouwen of eigenwaarde. Ik begeleid volwassenen om beter te leren omgaan met onzekerheid zodat zij meer ontspannen en met rust kunnen leven en werken. Wil jij dat ook voor jezelf of een van je medewerkers? Bekijk dan hier het coachtraject of plan hieronder direct een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

MEER
BLOGS

Zelfvertrouwen-coach
Chat openen
Neem direct contact op
Hallo, waarmee kan ik je helpen?