Thema werkstress: Het is jouw zorg dat medewerkers goed in hun vel zitten

Goed-in-je-vel

Anderen laten weten wat je leest?

In bedrijven waar medewerkers nog vooral als productiemiddel gezien worden (ja, ze bestaan echt), vinden leidinggevenden het van ondergeschikt belang hoe medewerkers in hun vel zitten. Er is dan weinig oog voor het welbevinden van de medewerkers en het is alsof de leidinggevende verwacht dat de medewerker bij de deur al zijn zorgen, problemen en stress van zich afschudt en volledig gefocust en doelgericht aan de slag gaat. Dit werkt natuurlijk niet zo. 


De medewerker brengt zichzelf als mens mee, met al zijn eigenschappen, kwaliteiten, valkuilen, zorgen en problemen. Het leven en het werk van mensen wordt steeds complexer. Door de problemen in de wereld nemen de zorgen toe. Er wordt steeds meer van mensen verwacht; niet zelden heeft iemand naast een fulltime baan, ook een rol als mantelzorger, houdt een huishouden draaiende en is misschien vrijwilliger op een sportvereniging. En dit naast de steeds hoger wordende eisen op het werk, toename van werkdruk door personeelstekort en hoog ziekteverzuim en alle prikkels waar iemand aan bloot gesteld wordt. De hoeveelheid informatie die dagelijks op ons af komt is niet te vergelijken met de de hoeveelheid die we 20 jaar geleden kregen. En dit moet allemaal door ons brein worden verwerkt. Je kunt je voorstellen dat een combinatie van deze factoren ervoor zorgt dat iemand even wat minder lekker in zijn vel zit.

Je hoeft het niet op te lossen

Hoewel medewerkers misschien niet lekker in hun vel zitten door factoren in het privéleven, is ook jouw zorg dat medewerkers goed in hun vel zitten. Van jou als leidinggevende wordt verwacht dat je luistert en coacht. Je kunt en hoeft het niet op te lossen. Het is wel jouw taak om wat je ziet bij de medewerker tijdig bespreekbaar te maken. En zorgt dat je ondersteuning biedt in de vorm van training, opleiding, coaching etc. Bied de medewerker ruimte om het werk (eventueel tijdelijk) anders te organiseren. Betrek ook tijdig en preventief de bedrijfsarts.

Natuurlijk heeft de medewerker zelf ook een grote verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hij ‘fit for the job’ blijft. Stimuleer dit en zorg zover dat kan, dat de medewerker zijn problemen oplost en dat jullie samen zoeken naar oplossingen om de balans weer terug te vinden.

Een cliënt kwam bij mij in coaching nadat hij een carrièremove had gemaakt. Hij voelde zich onzeker over zijn kennis en expertise in dit nieuwe vakgebied. Hierdoor kreeg hij steeds meer stress. Het was zijn leidinggevende ook opgevallen dat hij zich onzeker gedroeg en dat zijn medewerker niet sterk overkwam in gesprekken met klanten. Toen zijn leidinggevende dit met hem besprak, nam de medewerker zelf de verantwoordelijkheid en het initiatief om naar een coach te stappen. Het probleem speelde al langere tijd en de medewerker vond dat hij dit zelf moest oplossen.

Verder lezen?

In het kader van de Week van de Werkstress schrijf ik in totaal vijf blogs voor leidinggevenden. Klik op de blogs om verder te lezen.

Meer weten over stress en burn-out en hoe je dit kunt herkennen? Lees hier een informatief artikel dat ik daarover schreef.

Wat ik bied

Onder stress en spanningen zit vaak onzekerheid of een gebrek aan zelfvertrouwen of eigenwaarde. Ik begeleid volwassenen om beter te leren omgaan met onzekerheid zodat zij meer ontspannen en met rust kunnen leven en werken. Wil jij dat ook voor jezelf of een van je medewerkers? Bekijk dan hier het coachtraject of plan hieronder direct een kennismakingsgesprek. 

Nu te koop

Coach-zelfvertrouwen

Verder lezen

Hoge lat

Simone-Donker-coach

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting op het e-book Nooit meer bang voor wat anderen van je vinden.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwste zelfvertrouwen blogs.

Na aanmelding ontvang je per e-mail een geautomatiseerd verzoek om je inschrijving te bevestigen. Dan pas is je inschrijving definitief. Mocht je dit bericht niet ontvangen hebben, kijk dan even in je spam-folder.

Ik stuur je geen spam! Lees het privacybeleid voor meer informatie.

Chat
💬 Hulp nodig?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?