Word een overweldigend leuke leidinggevende met Voice Dialogue

Anderen laten weten wat je leest?

Als leidinggevende wil je graag een positieve invloed hebben op je team. Net als anderen wil je een leidinggevende zijn waar mensen graag mee samenwerken, die inspirerend is en een positieve omgeving creëert. De verwachtingen die aan managers gesteld worden, worden steeds hoger. Helaas kan niet elke leidinggevende zomaar aan die eisen voldoen. Medewerkers willen vooral een leuke leidinggevende die zorgt voor werkplezier, die hen inspireert, motiveert en ruimte geeft om zich te ontwikkelen.

In deze blog lees je wat het betekent om een leuke leidinggevende te zijn en hoe je een leukere leidinggevende wordt. En je leest hoe Voice Dialogue jou daarbij kan helpen.

Hoezo een leuke leidinggevende?

Ik kan me voorstellen dat je je nu afvraagt waarom je een leuke leidinggevende zou moeten zijn. Met leuk zijn, behaal je immers geen resultaten, toch? En daar ben je wel verantwoordelijk voor. Als ik praat over een leuke leidinggevende dan bedoel ik daarmee niet de clown die grappend en grollend over de afdeling rolt. Of degene die altijd aardig gevonden wil worden. En ook niet de laissez-faire leider.

Een leuke leidinggevende is degene die:

  • Een goede balans vindt tussen de doelen van de organisatie en de belangen van de medewerkers
  • Vertrouwen, steun en (handelings)vrijheid geeft
  • Empathisch, betrokken en een goede luisteraar is
  • Inspirerend, motiverend en positief is
  • Open en eerlijk is
  • Goed en duidelijk communiceert, ook als de boodschap niet leuk is
  • Oog heeft voor en ruimte biedt aan de ontwikkeling van medewerkers
  • Medewerkers ziet als mens en niet als middel en aan hen ruim de tijd aan besteedt
Een leuke leidinggevende zorgt ervoor dat medewerkers graag voor hem of haar werken. Waardoor ze gemotiveerd, betrokken en geïnspireerd zijn. Onder begeleiding van een leuke leidinggevende ervaren medewerkers meer werkplezier, autonomie en komen ze tot de beste prestaties. Dus, waarom zou je geen leuke leidinggevende willen zijn?

Waar je in deze blog ‘leuke’ leest, kan je natuurlijk ook ‘goede’, ‘betere’ of ‘effectieve’ leidinggevende lezen. En waar ‘leidinggevende’ staat mag je van mij ook ‘manager’, ‘teamlead’, ‘leider’, ‘supervisor’ en ‘meewerkend voorman’ lezen.

Hoe word je een leukere leidinggevende?

Scoort jouw leiderschap vaak een vijfje in medewerkersonderzoeken en voel je de motivatie om jezelf te verbeteren? Of stroomt het niet tussen jou en je team en wil je dat veranderen? Kost leidinggeven je ontzettend veel energie en wil je onderzoeken hoe leidinggeven leuker kan? Dat is mooi want hieronder lees je wat je kunt doen om die leukere, inspirerende leidinggevende te worden.

1. Vergroot je zelfinzicht

Het gebeurt niet vaak dat leidinggevenden feedback krijgen van hun medewerkers op hun rol en hoe ze overkomen. Ook jouw leidinggevende staat vaak niet voorop om dit te doen. Het is bekend dat (een beetje afhankelijk van de cultuur) hoe hoger je in de top van een organisatie zit, hoe minder feedback je krijgt. Dit kan betekenen dat je al een tijd met een blinde vlek rondloopt, zonder dat je dit merkt. Je zult dus zelf moeten uitvinden wat je kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen zijn om te weten hoe je een effectieve en leuke leidinggevende wordt.

2. Creëer empathie, begrip en tijd voor je medewerkers

Niets is zo fijn als een leidinggevende die de tijd neemt voor de medewerkers en echt luistert naar waar zij tegenaan lopen. Een leuke leidinggevende reageert empathisch en begripvol, biedt hulp aan maar lost het niet ongevraagd op. Daarbij hoort ook dat je de medewerker niet laat zweven. Als iemand aangeeft ergens moeite mee te hebben of last van te hebben, hou dan een vinger aan de pols. Wees betrokken en attent.

3. Communiceer goed, duidelijk en tijdig

Duidelijke en tijdige communicatie, dat vinden medewerkers prettig. Frustraties bij medewerkers ontstaan vooral als zaken niet duidelijk, tijdig en door de juiste persoon worden gecommuniceerd. Niet zelden gebeurt het dat medewerkers in de wandelgangen vernemen, wat ze eigenlijk van hun leidinggevende moeten horen. Communicatie is ook actief vragen stellen, doorvragen, vragen om feedback en open luisteren (en niet luisteren vanuit jouw eigen agenda). Een goed communicerende leidinggevende is dus een leuke leidinggevende.

4. Geef de medewerkers ruimte en vertrouwen

Ben jij een leidinggevende die wel delegeert maar vervolgens de touwtjes strak in handen houdt? Steeds checkt of een medewerker wel gedaan heeft wat je hebt afgesproken? Dan kan ik je vertellen dat medewerkers jou niet zullen noemen als de leukste leidinggevende die ze ooit gehad hebben. Medewerkers hebben namelijk de ruimte en het vertrouwen nodig om te groeien en te bloeien. Om hun tijd en werk in te delen zoals zij denken dat het kan en nodig is. Hoe meer vertrouwen medewerkers krijgen, hoe beter zij presteren.

5. Wees eerlijk, oprecht en respectvol

Een leuke leidinggevende hoeft niet degene te zijn die mensen niet aanspreekt. Wees eerlijk en oprecht. Medewerkers voelen feilloos aan als er dingen zijn die je niet bespreekbaar maakt terwijl je dit wel zou moeten doen. Duidelijkheid en eerlijkheid kan soms pijn doen maar wordt wel gewaardeerd.

6. Wees zelf bevlogen

Wil je gemotiveerde, geïnspireerde en goed presterende medewerkers, zorg dan dat je zelf die bevlogen leider bent. Een bevlogen leider is een voorbeeld voor anderen. Geef dus ook het goede voorbeeld. Laat zien dat je passie hebt voor je vak en draag dat uit. Zorg ook dat je zelf leert en blijft groeien. Hoe zou het zijn als jij een leidinggevende bent waar medewerkers trots op zijn en waar ze graag voor werken?

7. Geef erkenning en waardering

Waardering en erkenning geven is een belangrijk middel voor groei bij medewerkers. Het zorgt ervoor dat ze het vertrouwen krijgen om zich verder te ontwikkelen. Veel leidinggevenden vergeten hoe belangrijk dit aspect is in hun rol. Vaak vanuit opvoeding en bepaalde overtuigingen. Ook hiervoor geldt dat je een leukere leidinggevende bent als je regelmatig oprechte waardering uitspreekt. Natuurlijk mag er ook ruimte zijn voor kritische feedback, maar waar het kan, zorg dan dat de positieve punten vaker belicht worden dan de negatieve aspecten.

8. Wees flexibel

De tijd van one-size fits all ligt gelukkig al ver achter ons. Helaas kennen sommige leidinggevenden nog steeds maar een soort van aansturen, wat die ook is. Het is belangrijk dat je je aanpak afstemt op de individuele medewerker. Dat je goed kijkt en vraagt wat hij of zij nodig heeft in de huidige fase van de carrière. Flexibiliteit betekent ook dat je niet rigide vasthoudt aan een takenpakket maar per medewerker ook goed kijkt, wat iemand echt leuk vindt en goed kan. 

Ben jij een leuke leidinggevende?

Als jij nu kijkt naar wat ik versta onder een leuke leidinggevende, ben jij er dan één van? Schommel je rond een vijfje of durf je jezelf een dikke 7 geven? Wees niet bang om je medewerkers ernaar te vragen en te kijken naar waar jij jezelf kan verbeteren.

Een leukere leidinggevende zijn, is voor mij niet weggelegd

Ik kan me voorstellen dat je nu met je handen in je haar zit en denkt dat een leukere leidinggevende zijn niet voor jou is weggelegd. Misschien ben je al 20 jaar leidinggevende bij hetzelfde bedrijf. Je weet waar het aan schort, maar weet niet goed hoe het anders moet. Of doe je dit werk pas een paar jaar en voel je je nog steeds wat onzeker in je rol. Ik geloof dat het voor iedereen weggelegd is om een leukere leidinggevende te zijn. Om dit te begrijpen neem ik je mee in het gedachtegoed van Voice Dialogue.

Ik ga naar mijn werk en neem mee....

Voice Dialogue is in de jaren ’70 ontwikkeld door Hal & Sidra Stone en is gebaseerd op het idee dat wij als mens bestaan uit verschillende subpersonen, ook wel ‘delen’ of ‘ikken’ genoemd. Deze delen hebben elk hun eigen unieke behoeften, overtuigingen, emoties en gedrag.

Even terug naar jou. Dit betekent dus dat jij ’s morgens niet álleen naar je werk gaat maar dat je vergezeld wordt van een aantal ‘ikken’, waar je tot nu toe geen weet van had. Wie er meereizen in je innerlijke bus verschilt van mens tot mens.

Deze veelvoorkomende delen reizen waarschijnlijk mee in jouw bus:

  • de Pleaser
  • de Verantwoordelijke
  • de Drammer
  • de Perfectionist
  • de Loyale
  • de Oplosser
  • de Regelaar
  • de Innerlijke Criticus
  • de Innerlijke Rechter

Zo kan het zijn dat er een Controlfreak achter het stuur van jouw bus zit, waardoor het ontzettend moeilijk is om te delegeren en ook echt los te laten. Of je wilt graag waardering en complimenten geven, maar je Innerlijke Rechter heeft altijd wel wat aan te merken op je medewerkers. Die dingen gebeuren vaak op de automatische piloot. Ergens ben je er van overtuigd geraakt dat je niet kunt loslaten en dus ook niet kunt delegeren. Dus doe je het werk allemaal zelf en het liefst ook dat van je medewerkers. En je gelooft dat complimentjes geven gewoon niet bij je past. Zo ben ik nu eenmaal, denk je. Misschien zit in jouw bus wel een ik die het heel graag goed wil doen, vooral naar je eigen manager. Dit bezorgt jou veel stress, maar je hebt nog geen idee dat het een van jouw delen is, die daarvoor zorgt.

 

Het doel van de Voice Dialogue-methode is om te zorgen dat je je bewust wordt van de verschillende ikken in je bus en dat jij daar de manager van wordt. In plaats van dat de verschillende ikken het stuur van de bus grijpen zonder dat je dit wil. Of erger nog, zonder dat je het merkt. Voice Dialogue zorgt voor meer zelfinzicht en balans in je leven.

 

Die balans ontstaan wanneer je, naast de eerder genoemde delen die op de voorgrond staan, ook de tegenovergestelde verstoten of verstopte delen, leert kennen. En gaat inzetten. Ken je het gevoel dat je je op vakantie heel goed kunt ontspannen en dat je dan kunt genieten? Eenmaal terug op je werk is deze ‘ik’ in geen velden of wegen meer te bekennen. Zodra je je meer bewust bent van zo’n deel, kan je dit eerder inzetten en dus ook op het werk vaker ontspannen. Zo ontstaat dus meer balans. Bijvoorbeeld in het leidinggeven, maar ook in je privéleven, etc.

 

Kort gezegd is het dus een mooie, krachtige én niet-cognitieve benadering die jou als leidinggevende kan helpen om dieper inzicht te krijgen in jezelf en je leiderschapsstijl. Op termijn zorgt dit ervoor dat je een leukere leidinggevende wordt. En dat leidinggeven leuker wordt. En er is vast wel een deel in jou, die dat wel ziet zitten. Als je het maar de ruimte geeft.

Een Voice Dialogue-sessie

Bij het gedachtegoed van Voice Dialogue hoort ook een methode. In een sessie gaat de Voice Dialogue facilitator in gesprek met jouw ikken zodat je ervaart en begrijpt hoe deze delen in je leven zijn gekomen. En hoe zij proberen om jou te helpen. Lees hier meer over een Voice Dialogue sessie.

Hoe helpt Voice Dialogue jou om een leukere leidinggevende te worden?

Staat een van jouw ikken nu al te poppelen om een leukere leidinggevende te worden. Voice Dialogue-sessies kunnen jou het volgende opleveren:

  1. Zelfinzicht: Een Voice Dialogue-sessie helpt je een dieper inzicht te krijgen in je eigen persoonlijkheid, motieven en patronen. Het helpt je ook om beter te begrijpen waarom je bepaalde keuzes maakt en hoe dit van invloed is op het team en de organisatie. Het kan daardoor ook blinde vlekken en belemmeringen wegnemen.
  1. Emotioneel bewustzijn: Voice Dialogue moedigt het begrijpen en erkennen van verschillende emoties aan. Als je jezelf en anderen emotioneel beter begrijpt, kun je beter omgaan met stress, toon je meer empathie en begrip naar medewerkers en communiceer je effectiever.
  1. Leiderschapsstijl: Voice Dialogue kan je helpen inzicht te krijgen in je dominante leiderschapsstijl en de delen in jou te ontdekken die andere stijlen vertegenwoordigen. Door te begrijpen welke subpersonen de overhand hebben in verschillende situaties, kan je flexibeler en veerkrachtiger worden in het aanpassen van de leiderschapsstijl aan de behoeften van je team en de organisatie.
  1. Gezonde stresshantering: Voice Dialogue kan ook helpen inzicht te geven in welke delen ervoor zorgen dat je stress ervaart. Door ook de andere, verstoten kant te leren kennen, leer je stress beter te reguleren. En beter om te gaan met spanningen, druk en veranderingen. Het resultaat is een betere (energie)balans.
  1. Teamdynamiek: Voice Dialogue kan ook van invloed zijn op de manier waarop je omgaat met je teamleden. Door te kijken door de Voice Dialogue-bril krijg je meer begrip van de verschillende delen en drijfveren van jezelf en van het team, kan je effectiever samenwerken, communiceren en de individuele sterke punten van teamleden meer benutten.

Voice Dialogue draagt bij aan persoonlijke groei, betere leiderschapsvaardigheden, betere relaties met medewerkers en het bevorderen van een positief werkklimaat. Leidinggeven wordt leuker, makkelijker en effectiever. En dit komt de resultaten die je als leidinggevende samen met je team bereikt, zeker ten goede.

Verder lezen?

Ben je nieuwsgierig geworden naar Voice Dialogue, lees dan ook andere artikelen die ik daarover schreef:

Wat ik jou bied

Wil jij leuker leidinggeven of een leukere leidinggevende worden en wil je samen met mij jouw innerlijke bus ontdekken? Plan hieronder dan een kennismakingsgesprek in.

Illustratie: The bald guy

Nu te koop

Coach-zelfvertrouwen

Verder lezen

Hoge lat

Simone-Donker-coach

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting op het e-book Nooit meer bang voor wat anderen van je vinden.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwste zelfvertrouwen blogs.

Na aanmelding ontvang je per e-mail een geautomatiseerd verzoek om je inschrijving te bevestigen. Dan pas is je inschrijving definitief. Mocht je dit bericht niet ontvangen hebben, kijk dan even in je spam-folder.

Ik stuur je geen spam! Lees het privacybeleid voor meer informatie.

Chat
💬 Hulp nodig?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?