Zelfverzekerd worden: leer jezelf beter te behandelen

Zelfverzekerd-worden

Anderen laten weten wat je leest?

‘Als anderen mij leuk genoeg vinden, dan kan ik zelfverzekerder worden’.

Zoveel likes op je Instagram posts of nóg meer views op je TikTok. Of erkenning krijgen voor een project dat je hebt afgerond. Complimenten omdat je zoveel doet voor een goede vriend. Het is niet ongebruikelijk dat mensen naar meer zelfvertrouwen zoeken buiten zichzelf. We zijn voortdurend op zoek naar externe bevestiging en wat blijkt; dat geeft maar een kortdurend goed gevoel.

In deze blog bied ik je een mindshift; zelfvertrouwen vind je namelijk niet buiten jezelf maar binnenin je. En je wordt zelfverzekerder door jezelf beter te behandelen. In onze zoektocht naar externe bevestiging zijn we er namelijk een ster in geworden om onszelf slecht te behandelen, zonder dat we dit in de gaten hebben. Je leest dan ook wat het betekent als je jezelf slecht behandelt. En hoe het eruit ziet als je jezelf wél goed behandelt, waarna je een stuk zelfverzekerder wordt.

Ben jij er klaar voor om de focus op jezelf te leggen?

Hoe je jezelf slecht behandelt

Zoals je net kon lezen, hebben we de neiging om onszelf slecht te behandelen, ten gunste van anderen en de erkenning die we daarvoor hopen te krijgen. Maar er zijn meer manieren waarop we onszelf slecht behandelen. Hieronder deel ik een lijstje met manieren waarop we ongezond met onszelf omgaan. Het lijstje is uiteraard niet compleet maar het geeft je wel een goed beeld van wat we met onszelf doen. Welke herken jij?

  • Zelfkritiek en negatieve gedachten (zelfkritiek is zeer ondermijnend voor je zelfvertrouwen)
  • Jezelf niet waarderen, focus op delen van jezelf die je negatief vindt
  • Jezelf niet accepteren
  • Anderen beter behandelen dan dat je jezelf behandelt
  • Complimenten van anderen negeren
  • Denken dat de ander het beter weet dan jij
  • Negeren van je eigen behoeften en verlangens of er geen contact mee hebben
  • Bevestiging en erkenning zoeken
  • Accepteren dat de ander zich in jullie relatie of vriendschap het belangrijkst maakt (door bv alleen maar te praten over zichzelf en niet naar jou te luisteren)
  • Je inbreng of rol bagatelliseren
  • Tegen anderen negatief over jezelf praten
  • Perfectionisme (ik ben oké als ik perfect ben)
  • Onterechte kritiek van anderen accepteren
  • Accepteren dat anderen dingen voor jou bepalen
  • Jezelf onzichtbaar maken
  • Geen grenzen stellen, over je heen laten lopen
  • Jezelf ondergeschikt maken, wat anderen willen vind je belangrijk dan wat jezelf wilt
  • Proberen te voldoen aan andermans verwachtingen
  • Te veel ‘moeten’
  • Jezelf klein houden
  • Ongezonde leefgewoonten (ongezond eten, te weinig beweging, verslavingen)
  • Niet goed voor jezelf zorgen, jezelf niks gunnen
  • Te weinig ontspanning, geen dingen doen die je zelf wilt
  • Te veel verwachtingen hebben van anderen over het vervullen van jouw oude kindbehoeften
  • Met al je aandacht bij de ander zijn (en niet bij jezelf)
  • De mening van anderen te belangrijk maken
  • Anderen pleasen ten koste van jezelf
  • Jezelf wegcijferen
  • Geen verantwoordelijkheid nemen voor jezelf, de schuld voor je onzekerheid buiten jezelf leggen

Als je dit lijstje doorneemt, is het helemaal niet zo gek dat je niet zo zelfverzekerd bent als je zou willen. Je focus ligt vooral op dingen buiten jezelf. Dingen waar je geen invloed op hebt. Het maakt je afhankelijk van anderen en dat maakt je kwetsbaar voor (de angst voor) afwijzing. Meestal zorgt het zelfs voor meer onzekerheid. Daarnaast is het bekend dat zelfkritiek en een gebrek aan zelfzorg, zelfacceptatie en zelfcompassie hét recept is voor onzekerheid. Als je bijvoorbeeld tegen jezelf zegt: ‘ik ben niet goed genoeg’, dan gelooft jouw brein dat, waardoor je lichaam in de stressstand gaat. Met alle spanningen en ongemakken die daarbij horen.

De mindshift: zelfverzekerd worden door jezelf beter te behandelen

Onvoorwaardelijk zelfvertrouwen komt van binnenuit. Anderen kunnen je nog zo vaak vertellen hoe geweldig ze jou vinden. Als je het al gelooft, blijft het niet lang hangen. En je wordt er niet zelfverzekerder door. Vergelijk het maar met een salarisverhoging wegens goed presteren; in het begin ben je er blij mee. Maar uiteindelijk ga je er harder door werken omdat je vindt dat je het geld wel waard moet zijn. Zo is het met zelfvertrouwen ook; je gaat steeds harder werken voor complimenten en waardering, maar structureel verandert er niks. Je gaat je pas zelfverzekerd voelen als het van binnenuit komt. En dit doe je door jezelf structureel, elke dag weer, beter te behandelen dan je nu doet. Dit is de mindshift die je moet maken om te werken aan je zelfverzekerdheid. Anderen zorgen niet voor meer zelfvertrouwen maar jijzelf.

Hieronder neem ik met je door op welke manieren je jezelf beter kunt behandelen. Valt het je op dat de meesten met ‘zelf’ beginnen? Dat klopt, je kunt het bij niemand anders halen.

Zelfcompassie

Dé tegenhanger van zelfkritiek is zelfcompassie. Behandel jezelf zoals je een goede vriend zou behandelen. Praat positief tegen jezelf en over jezelf. Stop ook met jezelf te vergelijken met anderen, ook dit is een vorm van kritiek die je niet verder helpt. Realiseer je dat wij allemaal worstelen in het leven, ook met onzekerheid. Het maakt ons mens. Je bent niet de enige en het helpt je om dat te weten. Bij zelfcompassie hoort ook jezelf aanmoedigen, ook als het spannend is én jezelf geruststellen. En het loslaten van oordelen over anderen.

Zelfacceptatie

Vaak hebben we kritiek op delen van onszelf die we onacceptabel vinden. We vinden onszelf vaak niet goed genoeg. Accepteer en waardeer jezelf juist zoals je bent. Je bent al goed genoeg. We vinden het niet altijd makkelijk om onszelf te accepteren omdat we bang zijn dat we dan niet meer kunnen veranderen. Pas als je delen van jezelf accepteert, dan pas kun je ze veranderen. Wanneer jezelf accepteert en je zelfliefde groeit, neemt je behoefte af om te voldoen aan de verwachtingen van anderen. En om met je gedrag goedkeuring of bevestiging te zoeken.

Zelfbewustzijn

Een belangrijk onderdeel van zelfverzekerd worden is het vergroten van je zelfbewustzijn. Observeer jezelf eens en stel jezelf de vraag hoe je jezelf in deze fase van je leven behandelt. Doe je ertoe voor jezelf of zijn anderen altijd belangrijker? Cijfer je jezelf weg en doe je veel wat anderen van je verwachten? Als je meer bewustzijn hebt, kun je daadwerkelijk stappen zetten om je patronen te doorbreken en de aandacht naar jezelf verleggen.

Zelfzorg

Als je aan zelfzorg denkt, dan denk je misschien aan een warm bad nemen of een keer vroeg naar bed gaan. Eigenlijk is zelfzorg veel breder en heeft positieve impact op je als je dit goed onder de knie hebt. Wil je je zelfvertrouwen vergroten, dan moet je (ja écht) jezelf op 1 leren zetten in je eigen leven. Niet zo af en toe maar structureel. Naast gezonde leefgewoonten betekent dit ook dat je te leren hebt om grenzen aan te geven, meer ontspanning te zoeken, assertiviteit te ontwikkelen, meer dingen doen die je zelf wilt of leuk vindt. Dat je leert wat je behoeften zijn en ernaar te luisteren. En ook zeggen (en toegeven aan jezelf) dat je het niet alleen kunt en af en toe hulp nodig hebt. Gezonde zelfzorg zorgt uiteindelijk echt voor een beter gevoel over jezelf, uiteraard in combinatie met de andere aspecten die we al besproken hebben.

Neem je relaties onder de loep

Als je zelfverzekerder wil worden, is het ook belangrijk dat jezelf niet slecht laat behandelen door anderen. Je hebt uiteraard geen invloed op wat anderen doen maar het is wel belangrijk dat je kijkt wat je zelf doet in je relaties. Laat je je vertellen wat je moet doen? Betrap je je op gedachten als: ‘ik zeg er maar niks van?’ Laat je over je heen lopen? Doe je altijd wat de ander wil? Neem de verantwoordelijkheid en spreek je uit als je iets niet prettig vindt. Ook dit helpt bij een beter gevoel over jezelf.

Hoe staat het met jouw emotionele innerlijke bankrekening?

Nu je weet dat zelfvertrouwen van binnenuit komt en dat het nodig is dat je jezelf beter gaat behandelen, kan je aan de slag. Stel nu dat je een emotionele innerlijke bankrekening zou hebben? Wat is de balans tussen opnames en stortingen? Sta je inmiddels rood? Dan is het net als bij je echte bankrekening noodzakelijk dat je begint met stortingen doen om de tekorten aan te vullen.

In het kort

In deze blog heb je kunnen lezen dat zelfverzekerdheid van binnenuit komt. En dat we de neiging hebben om onszelf slecht te behandelen. Als we onszelf beter behandelen, groeit ons zelfvertrouwen. Ik heb je handvatten gegeven om daarmee aan de slag te gaan.

Wat ik je bied

Zoek je begeleiding bij het op orde brengen van je emotionele innerlijke bankrekening? Wil je leren hoe je jezelf beter kunt behandelen? Maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Ik help je graag of weg.

Nu te koop

Coach-zelfvertrouwen

Verder lezen

Hoge lat

Simone-Donker-coach

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 15% korting op het e-book Nooit meer bang voor wat anderen van je vinden.

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwste zelfvertrouwen blogs.

Na aanmelding ontvang je per e-mail een geautomatiseerd verzoek om je inschrijving te bevestigen. Dan pas is je inschrijving definitief. Mocht je dit bericht niet ontvangen hebben, kijk dan even in je spam-folder.

Ik stuur je geen spam! Lees het privacybeleid voor meer informatie.

Chat
💬 Hulp nodig?
Hallo, waarmee kan ik je helpen?